Mijn eigen vliegtuig bouwen - Cherry Bx-2 s/n220

Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022

 

Blog 2021

22-12-21
Tweede vlucht met André. Vorige keer moesten we aardig down trimmen. De veerdruk iets verhoogd maar nog steeds down trimmen. Volgende vlucht kijken wat de werkelijke stand van het stabilo tijdens de vlucht is. Het schijnt dat alle Cherry's met het stabilo iets in de down stand vliegen. De volgende keer nog iets meer veerdruk geven en kijken weke invloed dit heeft. En een camera monteren voor de stand.

21-11-21
Yeeessssssss..... vandaag voor het eerst met mijn eigen gebouwde Cherry de lucht in ! 
Het weer de hele week al in de gaten gehouden. Zondag zou de beste kansen hebben. Zaterdag avond Metars, TAF's, KNMI, Buienradar, etc. bekijken. 'sochtends zou het koufront voorbij trekken en smiddags zou er een occlusie over komen. Ervaring zegt dat het  meestal bagger is bij een occlusie. Tussen beide zou het kunnen, wolken en zon met kans op buien. Mijn grootste zorg was de crosswind 10-15 kts met uitschieters naar 25 kts. sochtends viel het allemaal mee. Zonnetje. Weinig wind. Na overleg met André besloten naar EHTE te gaan, hij zou met zijn Cherry wel zijn gaan vliegen. Dat gaf de doorslag om te gaan.
Na alles te hebben doorgesproken de motor gestart en naar de kop van baan 260 gereden. We zouden eerst een speedrun doen om gevoel te krijgen van de crosswind. Ok, vol gas... André de snelheid opzeggen, airspeed alive, 40, 45, 50, 60. Gas wat minderen, hij vliegt, crosswind, vlagerig, ok, gas erop en door...
We vliegen. Doorklimmen, circuit uit, verder uitklimmen om hoogte te maken voor de eerste testen. Lucht onstabiel. wat zullen we doen. Door klimmen tot boven de wolken. 6000ft. Wielen in. de eerste testen gedaan. Langzaam 60kts, flaps uit, flaps in, wielen uit, wielen in, wielen en flaps uit. Allebei weer in. versnellen, vertragen. Alle temperaturen ok. Circuit door besproken. Toerentallen bepaald voor downwind en base. Afijn, alles voorbereidt voor de landing. Na drie kwartier richting Sierra, 80kts, wielen uit, flaps eerste stand, downwind 80 kts, base, final, wind van rechts. 70kts over baan drempel. gas eraf. Touch down. Helemaal geen slechte landing. Viel alles mee. Feestje in TakeOff.
Met dank aan André voor support in de cockpit. Paul en Hans voor de foto's. Marc voor het filmpje. En natuurlijk Coby die er een feestje van gemaakt heeft. En de rest natuurlijk voor de aanwezigheid.
Een dag om nooit te vergeten.

08-11-21
Met de PH-GDT voor het eerst naar Teuge voor echte praktijk testen. Motor, propellor, radio, transponder, remmen, etc.etc. kunnen testen. Ook met dank aan de toren van EHTE voo hun medewerking ! Alle testen gingen goed temperaturen motor bleven allemaal netjes binnen de limiten en de propellor regelde goed. Een paar kleine dingetjes nog af te stellen. Afijn, een goed gevoel. Nu wachten op BvL (Bewijs van Luchtwaardigheid). Heb vertrouwen in ILT. BvI (Bewijs van Inschrijving) en (tijdelijk) geluidscertificaat had ik héél vlot ontvangen ! BvL zou binnen 2 weken kunnen maar het schijnt dat ze wat achterstand hebben. Even afwachten dus.

02-10-21
De meeste kleine klusjes zijn gedaan, kabels los van frame, tag plaatjes, tank geijkt, prop boutje draadgeborgd, log entry radio+transponder+compass, teksten geplakt, flight manual, maintance manual.... Afijn, de laatste loodjes gedaan.
Alleen de remmen nog afmaken. Helaas ligt de freesmachine er uit. Effe wachten nog dus s:(

08-09-21
De PH-GDT is geïnspecteerd en goed bevonden ! Weer een mijlpaal.
Wat rest zijn nog wat klein klusjes en het papierwerk.

07-09-21
Het wegen is inmiddels gebeurd: 334 kg ! Niet slecht al zeg ik het zelf. Was toch even spannend, eerste weging was 342,5 kg.  Mmmm... had gehoopt onder de 340 te blijven. Afijn, na een klein half uurtje viel het kwartje... er zat nog benzine in de tank.... :)  Na dit er uit te hebben gepompt met de brandstofpomp bleef alleen unuseable fuel over (175gr).
inmiddels met de boekwerken begonnen, schiet mooi op. Maar wat een werk nog.
Morgen is er weer een mijlpaal, de Cherry wordt gekeurd !

21-08-21
Vandaag met André zijn Cherry naar de koper in Duitsland gebracht op EDWX. Wat een prachtig veld !
Daarna met de aanhanger naar de hal van Jan om de vleugels op te halen om vervolgens de romp thuis op te halen.
Op naar de hal van mijn moeder....   :-)

20-08-21
Voorbereidingen maken voor het transport naar de hal voor morgen. Hier kan ik de hele boel in elkaar zetten en de laatste klusjes doen. Daarna kan het vliegtuig gewogen worden om het uiteindelijke gewicht vast te stellen en het zwaartepunt te bepalen.
Nog effe en dan kan de eindinspectie plaatsvinden ! !

19-08-21
Na de vakantie  de draad weer opgepakt met de laatste klusjes. Het klussenlijstje wordt al mooi korter. De verwarmingsklep is gemonteerd en werkt. Deze heb ik elektrisch bediend gemaakt (is weer lichter en makkelijker te maken). Gat voor de uitlaat in de cowling wat groter gemaakt zodat deze kap er af kan zonder het landingsgestel te hoeven inklappen.... Kopse kanten vleugels gelamineerd en wit gemaakt. Stekkers voor tipverlichting en pitot in de vleugel stummel en vleugels gemonteerd. Antislip geplakt. De registratie stickers en andere teksten op de romp en vleugel geplakt. Afijn, zo de laatste weken een hele rits aan kleine klusjes gedaan.

13-07-21
Anderhalve maand verder na de motor start. Veel kleine restpunten weggewerkt. Nu zelfs een lijstje gemaakt me To Do dingetjes. Die heb ik tijdens de hele bouw eigenlijk nooit gemaakt. Afijn, langzaam aan gaan denken over de papierwinkel.

29-05-21
De eerste start van de motor ging perfect !
Na een paar slagen sloeg de motor gelijk aan. Eerst een paar minuten warm laten draaien met de cowling open zodat we eventuele calamiteiten konden zien. Temperaturen en oliedruk binnen de ranges.
Motor uitgezet, cowling geplaatst en weer gestart. Ook nu sloeg de motor na een paar slagen aan.
Voorzichtig wat meer gas geven, druk en temperaturen bleven goed. Ook nog even vol vermogen. Ook nu bleven druk en temperaturen goed.
De eerst start had niet beter kunnen verlopen, top gegaan ! De buurman kwam spontaan feliciteren met een fles Gurktaler ! Top.
Ik heb nog veel kleine klussen te doen, dan keuren, handboek schrijven en BvL aanvragen…. Afijn, nog wel een aantal maanden te gaan voor de eerste vlucht.

27-05-21
De laatste voorbereidingen om de motor te starten. Elektra aangesloten, gaskabel aangesloten, displays werken en geven waarden aan, propeller erop, motor olie gevuld, canopy er op, etc. etc. Laatste weken veel gedaan dus om de motor te kunnen starten. Zaterdag starten... :)

01-05-21
Een maand verder en de kabels in de romp zijn aangesloten. Nu alleen nog de kabels voor de firewall, nog een paar dagen...
Ondertussen ook allerlei andere klusje gedaan; pompen en leidingen van de tank aangesloten, spanners geborgd, console met 3 greens en propellor verstelling, parkingbrake aangesloten en draaiknop gemonteerd, gaskabel gemonteerd, etc. Afijn, zo langzamerhand voorbereidingen aan het maken om spanning op de instrumenten te kunnen zetten en dan natuurlijk om de motor te starten. Over 2 weken propellor er op en starten?

29-03-21
Afgelopen week en weekend bezig geweest met kabels, kabels en nog eens kabels. Wat een kabels. Afijn, alle stekkers van de instrumenten zitten er nu aan. Er moeten echter nog veel (lastige) kabels gelegd worden, maar...... het schiet wel op. Als ik zo door kan gaan dan moeten de kabels volgende maand wel aangesloten kunnen zijn.  :)

21-03-21
Steuntje voor de Trig TN72 GPS ontvanger gemaakt en gelakt. Bekabeling voorde transponder getrokken.

20-03-21
Steuntje voor GPS ontvanger gemaakt. Deze komt nu achter het achterschot van de hoedeplank, onder het turtle dek.

19-03-21
Afgelopen dagen de antenne voor de radio in het richtingsroer gemonteerd. Moest andere antenne bestellen, die ik had kreeg ik er niet in. Steuntje gemaakt en plankje in rib gelijmd. Op tip van de antenne een stukje schuim gelijmd om klapperen te voorkomen. Was een lastig klusje door de ruimte erg krap is, of het luikje (te) klein......

15-03-21
Bedieningspaneel in instrumenten paneel gemonteerd, de draden voor de handbedieningsschakelaar verlengd.

13-03-21
Antenne kabel voor de tranponder gemaakt. Even puzzelen maar is goed gelukt. Ook de kleine antenne van de transponder in de bodem gemonteerd.


11-03-21
De stekker van de radio zender gesoldeerd. Alles netjes gemerkt met de labelaar van Jan, prachtig aparaat zo'n krimpkous printer.

05-03-21
De knopjes in de Ray Allen stick en de trim schakelaars op console van draden voorzien. Heel klusje.. De bedrading in de Ray Allen schakelaars in de console moest iets aangepast worden om zonder trim relay dubbele bediening mogelijk te maken. Gekozen voor trim schakelaars voor de passagier in de console (ipv knopjes op passagier stick). 

01-03-21
Begin gemaakt aan de elektrische bekabeling. Begonnen met de Trig TY91 radio met los bedieningspaneel. Draad lengten bepalen, routes bepalen, e-schema's maken, etc. etc. De eerste stekker is aangesloten.

23-02-21
Eindelijk weer eens een avondje heerlijk aan de Cherry kunnen werken. Vanavond de pedalen met remcilinders er definief ingebouwd.

24-01-21
Afgelopen dagen plaatsen bepaald en ondersteuningen gemaakt voor radio, transport, SP6, SP7, RDAC ULP, ULP-Can, transporder antenne.
Kabel doorvoer gemaakt in firewall. Regulator en accu gemonteerd. Verstevigingsplaatje voor gaskabel in inlaatbox gelijmd.

18-01-21
Plaats bepaald voor de VPX (elektronisch zekering). Hiervoor twee steuntjes onder de linker stoel in de romp gelijmd.

17-01-21
Ecu op brandschot gemonteerd.

14-01-21
Motorbok definitief vastgezet met M8 bouten en borgmoeren. In plaats van plaatje met draad, een plaatje 3mm CrMo en borgmoeren. De condensator en brandstoffilter gemonteerd op motorschot. Stuurdempel gemonteerd op motorframe.

03-01-21
Neuspoot weer op de firewall gemonteerd. Intrekken ook gelijk getest, was nog steeds mooi uitgelijnd na montage. Motor ook weer even provisorisch voor de firewall gehangen. Moet nog even iets langere bouten halen. Maar de rest kan nu definief op de firewall worden gemonteerd.

02-01-21
Firewall klaar gemaakt om de motor weer te monteren op de romp. Papieren mal gemaakt, overgezet op de fibrefrax en alleen de omtrek op de RVS 0,4mm plaat. Via de achterzijde van het motorschot de gaten op de plaat gezet. Boren, passen, meten, aftekenen, uitfrezen, ontbramen en schuren met P280.... Afijn, was een lang daggie maar de motor kan er weer op. :)

01-01-21
Als eerste klusjes voor dit jaar de firewall voorzien van de opvullingen bij de montagegaatjes. Gemaakt van 1,5mm printplaat materiaal (epoxy plaat). Dit is net zo dik als de fibrefrax dat tussen de roestvrijstalen plaat en houten firewall komt. Fibrefrax pasgemaakt op de firewall en uitsparingen voor de opvullingen hierin gemaakt. De firewall in blanke DD lak gezet.

01-01-21
Happy New Year !
Wish you all the best for 2021 and.... happy landings.

 

Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022

About Me
My wife Coby
Why Cherry
Categories
Fuselage
Wing
Updates

Last modified, Blog: Monday, 23 October 2023, 06:17 , Bouwverslag: Monday, 23 October 2023, 06:17