Beste lezers,
Hier even iets over hoe ik ben gekomen tot het bouwen van mijn eigen vliegtuig.
Van jongs af aan ben ik enthousiast over alles dat met vliegen te maken
heeft. Net als elke jongen plakte ook ik plastic modelvliegtuigjes in elkaar.
Vanaf ongeveer mijn dertiende ben ik met modelvliegen begonnen. Op mijn
zestiende bouwde ik mijn eerste surfplank en heb er in totaal een stuk of
vijftien gebouwd.
Eén ervan heb ik nog steeds.
Na mijn studie MTS commerciële werktuigbouw moest
ik mijn dienstplicht vervullen.
In mijn diensttijd (hulpvliegtuigmonteur correctief onderhoud F16 in Leeuwarden)
heb ik het modelvliegen en (schaal)bouwen weer opgepakt en werd ik kort daarna
voorzitter van de modelvliegclub in Kampen. Na 21 jaar voorzitterschap stel ik
me in 2012 niet meer beschikbaar om zo meer tijd vrij te kunnen maken voor de
Cherry.
Ik ben deeltijd werkzaam als applicatiebeheerder AutoCAD bij de gemeente Kampen
en daarnaast als zzp'er (AutoCAD / Inventor
ondersteuning/tekenaar/constructeur).
Het zelf vliegen bleef altijd trekken. Een paar jaar geleden stond ik op het
punt een PPL opleiding te volgen om dus zelf te kunnen vliegen.
Het toeval wilde dat een kennis van mij een half afgebouwde Cherry had gekocht
en bij MATC in Teuge de theoriecursus ging volgen. Samen hebben we deze
theoriecursus gevolgd.
Waarom dan een Cherry?
De Cherry wordt opgebouwd uit hout, schuim, epoxy laminaat en allerlei technische
constructies.
Alles komt dus weer terug, mijn opleiding, modelvliegen en de surfplanken.
De bouwkosten van een Cherry zijn te overzien en doordat de Cherry onder de
Experimentals valt, vallen de onderhoudskosten ook erg mee.
Ook hielp ik één keer in de week Jan met het afbouwen van zijn Cherry (www.mycherry.nl)
en heb ik inmiddels ook contacten met andere enthousiaste Cherry
bouwers/vliegers. Nu (september 2012) Jan zijn Cherry inmiddels klaar is helpt Jan mij op de dinsdagavond.
Bij het bouwen van een Cherry kan ik terug vallen op enthousiaste en leuke
mensen.
Ik heb dus erg veel zin in het bouwen van mijn eigen vliegtuig de: CHERRY BX-2 (s/n220).