Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022
Blog 2017
07-01-17
Na een weekje skiën de boel weer opppaken. Vandaag nog even voor de
voorste beugel van de kap een mal gemaakt. De beugel moet straks met 3 mm de
tankkap volgen.
23-12-17
De achterste beugeltjes op de hoeklijnen geboord. Stripjes voor het
lossen van de kap in noodsituatie gemaakt.(D107)
19-12-17
De hoeklijntjes aan elkaar gepopt.
17-12-17
De glijblokjes afgemaakt.
13-12-17
Blokjes gefreesd (D107-09) uit zwart Delrin (Sustarin C = UV bestendig
POM/Delrin). De beugeltjes laten lassen op het werk. Gaatjes geboord in staf 6mm
rvs (D107-11). Deze moeten straks alleen nog op 5mm gedraaid worden en op lengte
gemaakt worden.
12-12-17
Plaatjes voor de beugeltjes van de kap uitgeslepen. Uit 2 en 3mm CrMo.
10-12-17
Begin gemaakt met het frezen van de Delrin blokjes voor de kap.
06-12-17
Hoeklijntjes (D107-5) voor de kap gebogen en samen met de gezette hoeklijnen
geboord om later aan elkaar te poppen.
28-11-17
Rechter hoeklijn in vorm gemaakt.
27-11-17
Twee hoeklijntjes (D107-4) uit plaat 1,6mm 2024T3 gezet. Met ruime radius om
scheuren te voorkomen. Deze hoeklijnen zijn straks voor de cockpit kap (D107) en
moeten aan de buitenkant de vorm van de romp volgen. Eerste een malletje van
triplex met de vorm van de romp gemaakt, deze overgenomen op de gezette hoeklijn
en vervolgens deze op maat geslepen en geschuurd. Links is nu goed gelukt.
Morgen de rechter in vorm maken.
26-11-17
De beide bogen geschuurd. Wat een werk....
24-11-17
De tweede boog gelamineerd. Begin gemaakt met weer eens opruimen van de
garage.
22-11-17
De eerste boog gelamineerd. 8x triplex 2 mm (zie 04-11-17).
21-11-17
De overgangen geschuurd. Ik had de boog voor de kap al eerder
uitgetekend. Deze uitgeprint en op een stuk 18mm triplex geplakt en uitgezaagd.
20-11-17
De overgangen thurtledeck-romp gelamineerd met 3 lagen 163grs.
19-11-17
De 7 Heuvelenloop gelopen. 15Km in 1:31.
18-11-17
Overgang thurtledeck en romp glad geschuurd. Ook thurtledeck nog
geschuurd. Van de week de overgang nog even lamineren en dan is het thurtledeck
is helemaal klaar. Dan kan begonnen worden met de overgangstukken tussen
thurtledeck, kielvlak, stabilo's en romp.
17-11-17
Latjes op achterste spantje thurtledeck gelijmd en matje 163grs in hoek
achterschot bagageplateau en thurtledeck gelegt.
16-11-17
Achterste spantje tegen thurtledeck gelijmd.
15-11-17
Het thurtledeck op de romp gelijmd. Eerst aluminium hoeklijntjes op de
romp geplakt met Tesla dubbelzijdige tape. Het bovenste randje waar de lijm
komt, beplakt met glad plastic tape voor goede lossing. In de hoek lijm
aangebracht (epoxy met iets aerosil voor de smeuigheid, katoen voor sterkte en
micro voor vulling) en het thurtledeck er in laten zakken.
14-11-17
Achterkant romp nog wat bijgewerkt. Gaatjes voor Tie-down beugeltje in
romp geboord.
13-11-17
Lamineerwerk van gisteren geschuurd. In achterkant romp stukje schuim
gelijmd en uitgehold voor richtingsroer en gelamineerd (1x 163grs). Laatste
stukje beplaking onderzijde romp gelamineerd (1x 163grs). Laatste stukje plaatje
van gisteren aan binnenzijde gelakt en luikje gelakt.
12-11-17
Onderzijde bagageplateau en achterschot in de DD lak gezet. Laatste
stukje beplanking onderzijde van de romp gemaakt en gelijmd (met luikje). Luikje
gelamineerd (1x 163grs).
Achterkant van de romp gelamineerd. De twee rolletjes voor ondersteuning
midden van hoogteroerbuis definitief gemonteerd.
11-11-17
Achterschot opromp gelijmd.
10-11-17
Bagage plateau op de romp gelijmd. Op achterschot bagageruimte pvc
ribben gelijmd en gelamineerd met 1x 163grs.
08-11-17
Binnenzijde romp dun gelakt met zijdeglans DD lak (-> + ±100gr). Jammer dat je
straks al dat mooie houtwerk niet meer ziet.
07-11-17
Onderdelen van het hoogteroer gedemonteerd en de binnenzijde van het
achterste gedeelte van de romp geschuurd. Dit wordt nog een keer zeer dun in de
twee comonenten dd-lak gezet. Dit voordat het bagage plateau en het turtledeck
er op worden gelijmd, dan kan men er niet meer goed bij.
04-11-17
De latjes gelijmd.
03-11-17
Latjes 17mm breed gezaagd uit 2mm vliegtuigtriplex en geschäft. De
latjes zij te kort en moeten aan elkaar worden gelijmd. De latjes worden straks
gebruikt voor de beugels van de canopy.
01-11-17
Thurtldeck losgehaald. Na lossen blijft het deck mooi in vorm staan.
30-10-17
Turtledeck gelamineerd met 3 lagen 163grs + peelply. Eerst de gaatjes
van het schuim gevuld met pasta van epoxy met micro balloons.
29-10-17
Spantje op maat gemaakt. Turtledeck pas gemaakt op romp en spantje.
Hoeklijn langs romp geklemd. Glasmatten en peelply op maat gemaakt.
23-10-17
Bagageplateau gelamineerd met 1x 163grs + peelply.
22-10-17
Vandaag nog even het spantje achter het bagageplateau kunnen lamineren
met 1x 163grs + peelply.
21-10-17
Op de bovenranden van de mal nog een lat rechtop geschroef. Zo heb ik
ongeveer 4 a 5 cm extra speling voor aan klemmen van het schuim. Schuim er in
gelegd. Omdat dit al jaren opgerold stond. zat er al een ronding van zich zelf
in. Met gijs en Daan het schuim op zijn plaats gehouden en vastgeklemd. De
binnenzijde met 1x 163grs gelamineerd, op de deling van het schuim een randje
extra. Tot slot Peelply er op.
20-10-17
Van de week het thurtledeck al in 3D getekend en de voor- en eindmal
uitgeprint en uitgezaagd. Vanavond samen met Gijs de mal in elkaar geknutseld.
Heerlijk met z'n tweeën uitvogelen hoe we het beste de mal kunnen maken.
--
15-10-17
Tank op druk gezet met 1,5 meter waterkolom. Viel tegen, had een paar
kleine lekjes. Dat wordt dus weer even kitten. Heb geen kit meer dus eerst wat
anders oppakken: het thurtle deck.
07-10-17
De bovenplaat aan de binnenzijde gesealt met PR1440A2.
07-10-17
Met hulp van Stef het inspectieluik op de bovenplaat bevestigd met
klinkmoeren. De sump in elkaar geklonken en de sump gesealt. De sump en de
bovenplaat op de tank geklonken (met kit PR1776M B2). Eerste alles afgeplakt om
later de binnenkant mooier te sealen. Later afplakken gaat echt niet.
Stef bedankt !
Inspectie binnenzijde of wilde hij liever niet op de foto.... :)
30-10-17
De binnenkant tank gesealt met kit PR1440A2 (deze is nog een beetje
kwastbaar).
29-09-17
De sump voorzien van gaatjes voor het klinken. In de bovenplaat van de
tank het gaat voor inspectieluik geslepen. Ring en luik uit 2024T3 0,04" plaat
geslepen.
18-09-17
Beugeltjes met klinkmoer gemaakt voor bevestiging van achterkant
tankdek op romp. Bevestiging gemaakt van het tankdek op het motorschot door
middel van inslagmoeren M5. Klein beetje 5 minuten epoxy aan de moertjes bij
intrekken in het motorschot om te voorkomen dat de moertjes makkelijk naar
binnen gedrukt kunnen worden bij montage van het tankdek.
17-09-17
Randen aan het tankdek gelijmd. Hierop komt het tankdek straks te
staan. Ik heb er voor gekozen het tankdek los van de tank te maken. Het tankdek
wordt dan ook demontabel.
15-09-17
De plaatdelen van de sump van de tank op elkaar pasgemaakt en
ontbraamt. De klosjes van tekening D105 op de romp gelijmd. Eerst twee lagen
163grs glasvezel op de rand gelegd ter versteviging van de rand (D115) waar
straks de rail van de kap op komt. Daarop de klosjes gelijmd, nat op nat.
13-09-17
Jan heeft de uitsparingen in de pompensteun geboord, gezaagd, gefreesd.
De pompen hangen net zoals in een BMW brandstof trank aan 3 rubbers in de steun.
De klosjes van tekening D105 pasgemaakt.
12-09-17
De sump en de pompensteun gezet.
11-09-17
Tankdek losgemaakt en de rand geschuurd. De plaat aan de achterkant
gedeeltelijke afgezaagd in vorm van het dek. Van 5mm pvc schuim een rib gemaakt
en deze met 5 minuten epoxy op onderkant van het dek gelijmd. Deze bekleed met 2
lagen 163grs glasvezeldoek. Dit moet de achterzijde van het dek in vorm houden.
Het tankdek wordt op de romp bevestigd door pianoscharnieren en dus ook zo in
vorm gehouden.
10-09-17
Eindelijk weer aan de Cherry. Na vakantie en veel werk de boel
weer opgepakt. De sump van de benzine tank en ondersteuningen voor twee benzine
pompen getekend, uit geprint en op 1,5mm aluminium 2024T3 geplakt en
uitgeslepen. Van de week proberen de plaatjes te zetten. De sump van dezelfde
dikte als de tank gemaakt (6061T6-0,8mm).
De plaat aan de kopse voorkant van het tankdek afgeslepen, op de romp geplaatst
en in de hoeken tussen tankdek en motorschot 6 lagen glasvezel 163grs
gelamineerd. Met deze rand wordt straks het tankdek op de romp (motorschot)
bevestigd.
19-07-17
Met de tank (delen) naar Stef in Rotterdam. Met Stef de platen van de
tank aan elkaar geklonken op de "echte" manier. Stef is plaatwerker van beroep
dus les gehad van een goeie leermeester. Eerste de flenzen insmeren met alcohol
bestendige sealant en de boel vast zetten met proppen. Klinknagel er in, tegen
de achterzijde van de klinknagel een bucking bar houden en met een pneumatische
hamer op de nagel rammelen. Het restultaat mag er wezen, net echt.
09-07-17
De tank is inmiddels voorzien van genoeg gaatjes voor de klinknagels.
Alle gaatjes zijn ontbraamd. Daar waar straks kit komt is geschuurd.
Er moet nog een verdieping aan de onderzijde van de tank worden gemaakt met
houders voor twee brandstofpompen, één of twee inspectie luikjes, diverse
aanslutingen voor slangen. en de tankdop. Deze pas later doen, moet passen op
het tankdek met eventueel een opvulring.
Vandaag de bovenzijde van het tankdek gelamineerd en klosjes in de romp gelijmd
voor de ondersteuning van de tank.
02-07-17
De steuntjes voor de tank uitgetekend en uitgeprint om een indruk te
krijgen hoe ik de tankondersteuning zal uitvoeren. Tankdek gepast op de tank.
Dit past redelijk goed. Wordt een beetje puzzelen om de hoogte van de tank ten
opzichte van bovenzijde van de romp te bepalen voor het bepalen van de plaats
van de steunen. Te hoog, dan past het dek niet. Te laag, dan te veel opvullen.
01-07-17
Gaatjes van de platen van de tank ontbraamt. Gaten in de tussenschotten
gemaakt (besparing 140gr). De binnenkant van het tankdek gelamineerd met één
maal 163grs. De staander van het kielvlak iets aangepast voor vrije loop van de
richtingsroer kabels.
25-06-17
Weer een mijlpaal tijdens de bouw: Coby voor het eerst in de Cherry.
21-06-17
Met Jan de platen van de tank samengebouwd en geboord. Tussentijds de
boel met Cleko's vastgezet zodat het geheel niet verschuift. Jan heeft al enige
ervaring met aluminium (zie www.mymurphy.nl) en heeft het nodige gereedschap. De
hele tank is nu voorzien van de gaatjes om later de boel te kunnen sealen en
klinken.
Eerst alles voorboren en fixeren met Cleko's, dan ontbramen om makkelijker te
kunnen opboren naar de juiste diameter van de klinknagel. Na opboren alles weer
ontbramen.
20-06-17
De draadbusje om de stoel vast te zetten in de klosjes gelijmd.
16-06-17
Van de week de platen van de tank gezet. Ik kon gebruik maken van de
handkantbak van Tema, perfect ding. De bovenranden om een mal geslagen. hierdoor
gaat de rand rond staan. Met een krimptang deukjes in de rand gemaakt zodat de
rand weer recht is.
09-06-17
Weer terug van een weekje Zweden. Weer een ervaring rijker en weer veel
geleerd.
De bedoeling was dat we na het bezoeken aan de EAA Flyin op Falköping een rondje
Zweden zouden vliegen. Door het weer en een technisch mankement werd de rondtrip
enigzins ingekort. Een tip voor de volgende keer: bezoek buiten het seizoen geen
kleine velden. Zo kwamen we onderanderen op een klein veld waar het restaurant
en winkel bij de camping dicht was en het eerst volgende stadje 16km verderop
lag.... Met beperkte bagage en slapen in een tentje is dat bij slecht weer dan
niet fijn. Het seizoen begon een week later.
Norrköping is een mooie stad met betaalbare hotelletjes. Op de vliegclub in
Eslöv werden we hartelijk ontvangen op hun wekelijkse vliegavond met twee over
gebleven carbonaatjes en salade. Op een half uur lopen ligt een eenvoudig maar
zeer net hotel.
Vliegen in Zweden is een aparte ervaring. Zo wordt eigelijk altijd met een
vliegplan gevlogen en is heel normaal. (zo werd een paar keer gevraagd door
Zweden Control: Can you confirm you are flying without a flightplan?) Je wordt
regelmatig overgezet naar een volgende Control. Allemaal Sweden Control maar met
hun eigen gebieden en frequenties. Soms wordt je overgezet naar een CTR. Even
lastig maar na een tijdje went het ook wel en leer je er veel van.
Bijna overal mag je landen tot sunset. Niet altijd bemand dus gewoon landen. Op
de radio meldden we in het circuit voor de zekerheid wel altijd onze positie.
Veel banen hebben verlichting die je aanzet door 20 seconden de comm knop
ingedrukt te houden. Je mag daar dus gewoon doorvliegen als het donker wordt.
Daar hebben wij weinig aan omdat we met onze experimentals niet nachtvliegen
mogen.
Ondanks wat tegenslagen een leuke en leerzame trip.
31-05-17
Deze week en volgende week zal er weinig worden geknutseld aan de
Cherry. Bezig met voorbereidingen voor een weekje Zweden met André in zijn
Cherry. De EAA Flyin in Falköping (ESGK) bezoeken en daarna een rondje Zweden
doen.
26-05-17
Vluchtje naar Texel met Coby, Gijs en Daan in de Cessna 172, PH-JBC. Op
vliegveld fietsen gehuurd en naar het strand getogen. Was er goed vertoeven.
19:40LT weer terug op Teuge.
24-05-17
Begin gemaakt met de aluminium tank. Ik had de tank al in 3D getekend
en vervolgens de plaatuitslagen 1:1 uitgeprint. Deze op het aluminium geplakt en
uitgeslepen met dunne schijf.
En vanavond was er weer een mijlpaaltje te vieren. Tom mocht als eerste in de
stoel zitten ! Daarna natuurlijk even samen.
23-05-17
Bovenzijde van de stoel extra in 1x 163grs glasvezeldoek diagonaal
en 1x 90grs koolstofdoek gezet. Het schuim van 5mm bleek van een lage dichtheid
te zijn (een keer lichter dan die voor het turtle dek) en er kwamen erg snel
deuken in. Vooral in de bovenkant, de onderkant had al 1 laag koolstof en 1 laag
glasvezel. Voor de zekerheid wat verstevigd. Helaas had ik niet genoeg koolstof
doek om de hele bovenzijde te doen.
22-05-17
Vier klosje op de hoofdligger pasgemaakt en gelijmd. Hierin komen
straks draadbusjes voor de bevestiging van de stoel in de romp.
21-05-17
De opstaande randen gelamineerd met twee lagen glas 163grs. De boel
laten uitharden in de romp om er zeker van te zijn dat de vorm van de stoel goed
blijft passen in de romp. Plaatjes voor de bevestiging van de stoel in de romp
gemaakt en in de stoel gelijmd.
20-05-17
De opstaande randen aan de buitenkanten van de stoel gevormd uit
PU-schuim.
17-05-17
De randen van de stoel ongeveer 4 á 5mm uitgekrabt en gevuld met
epoxy-micro (met een beetje aerosill voor de smeuigheid).
13-05-17
Met Jan in de PH-JBC naar de fly in van Eelde (EHGG) geweest. Was er al
een keer geweest maar nu als PIC. Leerzaam, leuk en gezellig.
10-05-17
De klosjes voor de buis van de stoel in de romp pasgemaakt en gelijmd.
09-05-17
Latjes voor ondersteuning van de stoel pasgemaakt en gelijmd tegen de
zijkanten van de romp. Klosje voor middelste gordel bevestiging gelijmd.
08-05-17
De ondersteuningen van de stoel in de romp gelijmd. Twee latjes voor
ondersteuning aan de voorkant van de stoel op de hoofdligger gelijmd.
07-05-17
De zijondersteuning van de stoel gemaakt. Deze worden straks aan de
zijkanten van de romp gelijmd. Hele dag meten, passen, zagen, boren, schuren,
frezen, maar....... dan heb je ook twee steunen.
03-05-17
Begin gemaakt aan de ondersteuning van de stoel aan de romp zijkanten.
01-05-17
Klosjes voor ondersteuning van de buis van de stoel uitgemeten en
gemaakt.
30-04-17
Uitsparing in de stoel gemaakt voor de flap hendel en landinggear
hendel. Klosje voor middelste gordel bevestiging gemaakt.
27-04-17
Met André meegevlogen naar Vodochody (LKVO) om de propellor fabriek van
WoodComp te bezoeken. Volgende dag weer terug naar Teuge.
26-04-17
Samen met Jan de stoel passend gemaakt in de romp.
23-04-17
Bovenzijde van de stoel gelamineerd. Plastik van gisteren er af
gehaald, randjes van het schuim geschuurd en op de randen weer "kit" plakken.
Twee lagen glasvezel 163grs direct op het schuim geimpregneerd met epoxy,
Peel-Ply er op, gaatjes folie er op en als laatste breather doek er op. Het
geheel weer afdekken met plastic en het vacuum zuigen. Na een aantal uren warmte
lint er onder en er op gelegd voor snellere en betere doorharding van de epoxy.
22-04-17
Onderzijde van de stoel gelamineerd. De stoelmal had ik al tweemaal in
lossingsmiddel gezet. Op de randen een soort kit geplakt. Alle materialen eerst
op maat gemaakt. Plasticfolie op tafel, als eerste een koolstofmat 92grs op het
plastik ingesmeerd met Epoxy, een laag glasvezel 162grs er op, vervolgens
Peel-ply, dan folie met gaatjes. Op de mal doek gelegd en vastgezet met tapejes
op de hoeken. En dan het hele pakket op de mal, het plastic er af, pvc schuim
5mm er op. Op de bovenrand over de buis nog een extra laag glasvezel gelegd en
Peel-ply erop.
Over het geheel dikke folie gelegd, randen goed in de "kit" drukken en de
vacuumpomp aansluiten en aan. -0,9 bar, niet slecht voor een goedkoop pompje. De
boel wel in de gaten houden voor eventuele lekkages. Het pompje moet wel gekoeld
worden met een ventilator, wordt na verloop van tijd erg warm en aangezien deze
de hele nacht moet draaien..... (Klik
hier voor film)
21-04-17
De stoelmal tweemaal in lossingsmiddel gezet. Achterste spantje van het
Turtledek gemaakt. Deze is straks de basis voor de mal van het Turtledek.
19-04-17
Ondersteuning voor de cockpit rail gelamineerd.
18-04-17
Bovenrand stoelmal geplamuurd met epoxy en micro. Twee plaatjes in
lossingsmiddel gezet. Deze worden straks gebruikt voor het maken van de
ondersteuning van de cockpit rail.
17-04-17
Toch nog wat kunnen doen aan de stoelmal, op bovenrand verdikt met 5mm
triplex en stukken rest buis 23mm op gelijmd.
16-04-17
Platen aan het tankdek gelijmd. "Hoedenplank" uitgezaagd. Stoelmal
gemaakt, voor de Langbeinversion. Mal 10cm breder gemakt dan op tekening. De rugleuning ligt dan 4cm verder naar
achteren dan de standaard versie.
15-04-17
Het triplex tankdek uitgezaagd en pasgemaakt. Voor en achter platen
gezaagd die tijdelijk op de kopsekanten van het tankdek gelijmd worden. Deze
zijn er om de boel in vorm te houden. Deze worden later losgezaagd. Beetje
puzzelen hoe dit alles in vorm te houden voor het lijmen.
14-04-17
De plaatuitslagen uitgeprint en op karton gelijmd en uitgesneden. De
boel in elkaar geplakt en op de romp geplaatst. Het Hilfsspant (Z103) voor het
tankdek gemaakt. Afgelopen week allerlei voorbereidingen en uitzoekwerk gedaan
voor de tank, canopy, stoel en Turtledeck.
09-04-17
Aanslagblokjes voor het richtingsroer gemaakt en gelijmd. Het roer mag
links en recht 27gr. uitslag hebben.
Tussendoor de tank verder uitgewerkt in 3D
01-04-17
Plaatjes en busjes (D047-05+06) voor de aansturing van het
richtingsroer gemaakt. De kabels op lengte gemaakt en uiteinden voorzien van de
ogen van de kabelspanners en met pershulzen vastgeperst. Het mechanisme voor de
aansturingen is nu klaar ! De flaps kunnen bediend worden, de pedalen zijn
gekoppeld met het neuswiel en het richtingsroer en met de knuppels bewegen het
hoogteroer en rolroeren.
30-03-17
De eerste pershulzen aan de kabeleinden geperst.
27-03-17
6 rondjes van 2mm triplex gemaakt en vast gelijmd op de hoofdligger en
Fahrwerkholm. Die met nylon buisje en staaf 3mm er door voor goed verloop van de
kabel straks. Het nylon buisje van 6x1 wordt later op de plaats gehouden door
krimpkous (met plak) net voor de rondjes.
26-03-17
Weer een leuk en leerzaam vluchtje met André gemaakt. Boven de wolken
was het prachtig helder.
24-03-17
Laatste dagen met de aansturing van het richtingsroer bezig geweest.
19-03-17
De aanslagen voor de uitslag begrenzingen van de rolroeren op de
zijwanden van de romp gelijmd. De uitslagen zijn 22mm naar recht en links. Dit
volgens Supplement #6 (op tekening staat 24mm). De moerplaatjes voor de
lagerplaatjes op rib B. gelijmd. De linker buis toch niet korter gemaakt. De
aansturingen voor hoogte, rol en flap zijn nu klaar. Alleen bij uitbouwen voor
het lanken van de binnenzijde van de romp, de stangen nog even borgen met
klinknagels.
Als voorbereiding voor de aansturing van het richtingsroer touwtjes van voor
naar achteren getrokken. Met Daan de plaats van de gaten in de romp voor de
doorvoeringen naar het richtingsroer bepaald en er ingefreesd.
18-03-17
De buisen in de Stummel op lengte gemaakt, de vork in de buis geplaatst
met een nylon afstandhouder van 6mm en vervolgens alles met een malletje met de
juiste hoek op een plat stuk aluminium gelegd voor het doorboren. De gaatjes van
de lagerplaatjes doorgeoord op ribben B. De moerplaatjes die achter de ribben
gelijmd moeten worden kunnen er niet zitten omdat het latje voor het
ondersteunen van de styrofoam platen in de weg zit. Dus twee losse moerplaatjes
gemaakt. Eentje wordt straks direct op de rib gelijmd de ander op het latje en
schuim met dikke epoxy lijm.
De buizen mogen niet te lang zijn anders komen deze tegen de hendels van de
flap, ook niet te kort anders lopen de hendels van de rolroeren tegen de romp.
De linker buis moet nog 2mm korter....... even nieuwe maken dus.
16-03-17
Met André mogen meevliegen naar Middenzeeland. Was weer een leuke trip.
10-03-17
De wig plaatjes op ribben B gelijmd. De gedichte openingen in de faring
geschuurd en licht geplamuurd.
08-03-17
De gaten in de fairings weer gedicht met glasmatjes en epoxy. De wigjes
gemaakt voor de doorvoer van rolroerbuis in de vleugelstomp. De lagerplaatjes
voor op de vleugelstomp uitgedraaid naar 20,2mm. Nu kunnen de rolroerbuizen op
lengte gemaakt worden, plaatjes op de ribben worden gelijmd en de boel weer
worden gemonteerd. Dan zijn alle aansturingen voor het hoogteroer en rolroeren
in de romp klaar.
07-03-17
De moerplaatjes van de QR-Umlenkung gelijmd, hier kan straks niet meer
bij gekomen worden. De gaten in de romp waar de Rolroer aanstunring is groter
gemaakt zodat in alle flap standen er niets vast loopt. De garage opgeruimd.
06-03-17
Op Coby haar verjaardag nog even de moerplaatjes van de QR-Umlenkung
geplaatst. Hiervoor moesten er (tijdelijke) sleuven in de fairings geslepen
worden. De rolroer aansturing is nu klaar tot aan de uiteinde van de
vleugelstompen, op wat afwerkingen na. Volgende stap zijn de kabels van de
pedalen naar het rudder.
05-03-17
QR-Umlenkung, de ringen vast geklonken met verzonken klinknagels
3,2x19. De zwenklagers in de Umlenkung geperst (met locktite) en "verstemmt".
Alle stangen voor QR (rolroer) aansturing gemonteerd. Malletje gemaakt voor het
bepalen van de neutraal stelling van de rolroerhevel. Deze uitgelijnd met
bovenzijde romp. De stand van de QR-Umlenkung bepaald, de stand van de
beugeltjes ten opzicht van de hoofdligger bepaald en vervolgens de gaatjes van
de beugeltjes overgenomen op de romp. Deze doorgeboord met de Dremel met dunne
flexibele verlengas (dikke boormachine komt niet weg om haaks te boren). Rest
nog over de contra plaatjes met draadgaten. Hiervoor zal ik aan de buitenkant
van de romp een stukje fairing moeten wegslijpen zodat de plaatjes aan de
buitenzijde van de romp kunnen worden gemonteerd en kunnen worden vastgelijmd.
04-03-17
QR-Umlenkung (D072) lagers ingeperst en gaatjes D3 doorgeboord en
verzonken voor borging van de ringen.
01-03-17
Op de verjaardag van Daan (14) nog even de linker stuurknuppel
gemonteerd. Moest nog iets afslijpen van de uithollingen in de zijkanten van de
houders.
29-02-17
De draadgaatjes M3 (totaal 16) in de lagerhuisjes geboord en getapt. De
rechter stuurknuppel provisorisch gemonteerd.
28-02-17
Na een weekje lekker skiën in Oostenrijk weer lekker aan de Cherry
bouwen. Vanavond de lagerhuisjes (4x D065-09) voor de stuurknuppels gedraaid,
passend voor lager 19mm. Alleen nog de tapgaatjes M3 er in. De plaatjes waren al
grof op maat door waterstraal snijden. Ik had vele onderdelen uit plaat al
eerder laten waterstraal snijden.
14-02-17
De asbusjes van de stuurknuppel op het werk laten lassen. Vanavond de
gedraaide moertjes hard gesoldeerd op de vorkjes.
13-02-17
De asjes voor de stuurknuppels gedraaid. De twee chinese jongen zijn
weer vertrokken dus weer wat meer kunnen doen in de garage. Ben benieuwd of er
straks ook Cherry's in China rond vliegen. Ze kopiëren daar per slot van
rekening alles....
08-01-17
Tweede (eigenlijke de derde) stuurknuppel gemaakt, de vork is weer
netjes gelukt. Alleen de gaatjes nog boren.....
06-01-17
Tweede stuurknuppel gemaakt maar deze kan helaas de prullenbak in. De
vork was net zo mooi gelukt als de eerste maar bij het boren van het gat voor de
as van het draaipunt ging
het mis. Verkeerd afgetekend.....
05-02-17
Ondanks de voorbereidingen voor de Chinese uitwisseling (we krijgen een
week lang twee chinese jongens te logeren), één stuurknuppel (D068) kunnen
maken.
04-02-17
De stuklijsten in excel bijgewerkt. Een uur gevlogen met Joris in de
Cessna 172.
31-01-17
Twee rolhouders voor de kabels van het richtingsroer gemaakt.
29-01-17
De twee rolroerhevels op de buizen geboord/gemonteerd. Tom een beetje
geholpen met zijn spreekbeurt over .................."Mijn vader bouwt een
vliegtuig".
28-01-17
Een dagje modelvliegen tijdens het "snertvliegen" van Modelvliegclub Cumulus
Kampen.
25-01-17
Twee stangen voor de rolroeraansturing gemaakt. Buisjes d10-8 gebogen
door twee staafjes 8mm in te doen zodat de buisjes niet knikken of ovaal te
worden. De vorken op de buizen gelijmd met epoxy lijm. Bij montage doorboren en
klinken. Lagers in de hevels (D071-01) voor de rolroeren gelijmd met Locktite.
Later nog "verstemmen".
24-01-17
Vork (D070-01) voor rolroeraansturing gemaakt, goed twee uur werk.....
Ik had er al drie die me zinde uit de overgenomen onderdelen.
23-01-17
Twee stangen voor de rolroeraansturing gemaakt. De busjes met M5 draad
(D073-04), die ik al had, opnieuw gedraaid. De busjes hadden bij de draad een
diameter van 4,5 à 4,6mm, dit voor M5 draad.... Deze dus in de prullebak. 3mm
voorboren en dan met 4,2mm naboren. Tappen op de draaibank zodat de tap er mooi
recht in gaat. Nu inwendig 4,2 à 4,25mm. Dat lijkt er meer op.
De vork en bus gelijmd op de buis (D073-01). Deze worden later nog met popnagels
en klinknagels geborgd. Eerst kijken of alles past.
22-01-17
De twee hevels op de trimvlakken van het hoogteroer uitgemeten en vast
geschroefd. De boel in de garage eens een beetje opgeruimd. Onderdelen en
materiaal uitgezocht en klaargelegd om van de week te maken en te
bewerken.
18-01-17
De onderdelen voor de neutraal stelling van het hoogteroer gemonteerd.
De trim vlakken van het stabilo gemonteerd. De stabilo's (hoogteroeren) aan de
romp geplaatst. Alles is mooi in balans. De strippen op de trimvlakken geplaatst
en vast gezet met tape. Alle uiterste standen geprobeerd en kijken of niets vast
loopt. Volgende keer alles uitlijnen en de strippen op de trimmen schroeven.
17-01-17
Onderdelen (D026) voor de neutraal steling van het hoogteroer gemaakt.
Avondje werk, maar dan heb je wel een klein handje onderdelen.
15-01-17
Hoogteroer buis gemaakt (D026-27+29) en gemonteerd. Het gat in de
staander van het kielvlak iets groter moeten maken, zijdelings voor de buis en
naar beneden voor het contragewicht. Ondersteuning voor hoogteroerbuis (D111)
gemaakt en gelijmd.
14-01-17
De lagering van de stuurknuppels op de middenligger geboord, uitgelijnd en bevestigd met
contraplaatjes. De contraplaatjes zijn gelijmd zodat deze de lagering
makkelijker gemonteerd kunnnen worden. De verbindingsbuis van het hoogteroer
gemonteerd. Ring van de lock van het landingsgestel vervangen door een kleinere.
Ook de veer iets hoogte geplaatst in de stoel ondersteuning. De ring en de veer
zaten me iets te dicht op de verbindingsbuis van het hoogteroer.
Het blokje op de verbindingsbuis van de stuurknuppels gemonteerd. Deze moet 15
graden ten op de van de lagers op de uiteinden. In blokje zaten al de 5mm
gaatjes. Verloopbusje van 5-4,2mm met kraag gemaakt. Deze in de gaatjes, de boel
uitlijnen, buis doorboren met 4,2mm, M5 tappen.
13-01-17
3mm triplex plaatjes in de middenligger gelijmd. Dit als versteviging
voor onder de lagering van de besturingsorganen.
11-01-17
De lagerbehuizingen vastgeklonken aan de buizen. De bolle kant van de
klinknagel op een blok lood zodat deze bijna niet vervormt. De eindlageringen
van de knuppelverbindingsbuis gedraaid en in de buis geperst (D065). Op de
hoeklijntje van het stuurlager de lagerassen geklonken (D064). De sleuf in de
Zentralholm op maat gemaakt en de koppelbuis met lagering er in geplaatst.
Begint te lijken.
10-01-17
Nog twee stripjes (lagerbehuizing) pas gemaakt in buis. De lagers in de
behuizing (D026-02 en D065-07) gedrukt met Locktite 641 en vier maal in de omtrek
(beide zijden) gekerft. De behuizing met epoxy in de buizen gelijmd. Hierna de
boren en klinken.
Dat niemand het lengte verschil (zie gisteren) heeft opgemerkt komt omdat zij deze
stang eerder hebben gemaakt volgens tekening en dus geen vergelijk hadden met de
romp. Geeft dus geen problemen. Ik heb de lagerhuizen iets dieper in de buis
gedrukt zodat deze iets korter is, 547mm.
08-01-17
De stripjes (D026-02 en D065-07) voor de lagers gemaakt. Eerst stripje in
vierklauw van de draaibank om gat 19mm te draaien. Aftekenen contouren, grof in
vorm maken met slijptol met dunne slijpschijf, dan op schuurtafel juiste vorm
schuren en als laatste de vier stripjes op een buis gelijk maken. Dan het
gedeelte dat in de buis moet met een vijl ronden zodat deze mooi past in de
buizen.
Voordat ik de stripjes in de buizen wilde lijmen heb ik eerst de maten in de
romp gecontroleerd en vergeleken met de lengte op tekening. Nu blijkt dat de
buis 5mm te lang is. De tekeningen D028 en Z022 gecontroleert en volgens mij zit
er een fout in de tekening D026. Maat 550mm moet zijn 545mm! Dit komt dan ook
overeen met de gemeten maten in de romp.
07-01-17
De buizen voor de koppelstangen voor het hoogteroer (D026-01) en
stuurknuppels (D065-08) gemaakt. Eerst soort doorn gemaakt en deze met vet in de
buis geslagen. Daarna de buis met de doorn verder samengedrukt in de
bankschroef. Na de derde doorn en zeven proefstukjes kreeg ik de goede
buisuiteinden.
06-01-17
D026-05 gemaakt met nu de juiste lengte (zie 04-01-17).
05-01-17
's Ochtends bezoek van Wim B voor het doorrekenen van een motorbok. 's Middags een uurtje met Jan Hermsen mee mogen vliegen in zijn Cherry vanuit
Teuge.
04-01-17
Onderdelen tekening D026 gemaakt. (pos. 09+12+13+14+15+18) Jammer dat
pos. 05 volgens D026/1 is gemaakt. Op D026/2 zijn de plaatjes langer voor de
gewijzigde neutraal stelling met veren in plaats van rubber banden. De plaatjes
moeten dus even opnieuw.
03-01-17
Blokje D026-06 uit Delrin gemaakt. Onderdeel voor hoogteroer
aansturing.
01-01-17
Twee nieuwe Delrin vulringetjes gedraaid als afstandringen voor de
flapbuis. Deze komt dan iets uit het midden en krijg ik een mooiere uitlijning
van de twee koppelstangen. Ook een kleine holling geslepen zodat de boutjes niet
aanlopen bij de instap stand van de flaps. Het blokje (D025-08) tussen de flaphendel en de
flapbuis gemaakt. In het blokje dat ik al had zaten de gaten er scheef in. Dit
zinde me dus niet en heb zelf een nieuwe gemaakt. Vier uurtjes werk, maar dan
heb je ook weer wat. Alles weer gemonteerd.
01-01-17
Happy New Year !
Wish you all the best for 2017 and.... keep safe.
Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022