Mijn eigen vliegtuig bouwen - Cherry Bx-2 s/n220

Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022

 

Blog 2018

18-12-18
Afgelopen weken veel info opgezocht over propellors en motoren. Lastige keuzes. Nu is het wachten op aanbiedingen voor de motor en propellor.

16-12-18
Samen met Gijs de Cherry gewogen. De NVAV beschikt over 4 digitale weegschalen die door de leden kunnen worden geleend. Dit vergemakkelijk het wegen aanzienlijk. Alleen de resolutie van de weegschalen viel een beetje tegen, 0,5kg.
Om ook de arm te bepalen voor piloot/passagier en tank hebben we ook gemeten met 60 liter water in de tank en met ons in de stoelen. De Cherry weegt nu 192,5kg. Hier ben ik zeer tevreden mee.
Gemeten is romp incl. vleugels, stabilo's compleet, richtingsroer compleet, hoogte trim,
alle stuurorganen en kabels in romp en vleugels, wielen met remschijven (geen remcilinders),
neuswiel compleet, voetenstuur compleet (zonder rempedalen).
Vleugels, flaps, roeren, stabilo's, kielvlak, richtingroer, turtledeck, vleugel stummels bovenzijde: geplamuurd en glad geschuurd.

14-12-18
Een familiarization course voor de motor UL Power 260 in België bijgewoond.

-12-1807-12-18
Met Gijs de Cherry verder opgebouwd voor het wegen. Stabilo, richtingsroer, kabels.... afijn, hele staart sectie. Gelijk begin gemaakt met het pasmaken van de rolroer buis in de vleugel op de "vork" in de vaste vleugel op de romp.Lengte van de buis in de linker vleugel is nu bekend en de stand van het klosje ten op zichte van de buis cq rolroer is gemarkeerd. Deze mee naar huis genomen om af te werken.

03-12-18
Met Jan de romp naar de hal bij mijn moeder gebracht. Hier kan de Cherry helemaal opgebouwd worden om het zwaartepunt te bepalen. Dit is nodig om straks de lengte van de motorbok te kunnen bepalen. Met dank aan VWC voor het transport.
Nu kunnen gelijk de laatste klusjes gedaan worden waarbij de vleugels aan de romp moeten (aansluiten klosje rolroer op mechaniek in de vleugel stummel, e.a.).

02-12-18
Afdekplaatje wielkast neuswiel gelamineerd.

01-12-18
Afdichting gemaakt voor de hendel voor het intrekken van het gestel. Eerst met borstels maar dit zinde me niet. De heleboel er weer af gehaald en opnieuw begonnen met strookjes EPDM. Dit is helemaal naar mijn zin nu. Op een alu hoeklijntje de EPDM gelijmd met secondenlijm. En dat houdt echt goed. Er moest een bredere strook op en het scheurde bij het eraftrekken. De restjes moest ik van het alu schuren met een dremeltje. Hoeklijntje op het zijschot gebout. Deze wordt er gelijk wat door verstevigd. Aan de andere kant het epdm vastgezet met alu stripje op het afdek plaatje. Afijn nu het plaatje nog lamineren (de al gelamineerde heb ik verzaagd bij de borstels) en vastzetten.

25-11-18
Ontwateringsgaatjes in de onderzijde van de romp geboord. Oukume triplex voor afdichting bovenzijde van de neuswielbak aan 1 zijde gelamineerd met 163grs.

18-11-18
Vandaag nog 2 puntjes van de lijst kunnen werken. Het luikje afgewerkt en met juiste bolkop inbusboutjes M5 vastgezet. De onderkanten van de cockpit rails geschuurd en met 1 laagje 163grs gelamineerd.

16-11-18
Het luikje achterin de romp gemonteerd met 4 trekmoeren M5. Gaatjes geboord en de trekmoeren met 5 minuten epoxy lijm in de gaatjes vast getrokken. Niet overdrijven met vast trekken om te voorkomen dat de latjes hierdoor gaan scheuren. Het luikje aan de binnenzijde gelamineerd met 1 laag 163grs. Tijdens het harden deze iets onder spanning gezet zodat deze iets rond staat. Het luikje sluit dan mooi aan, ook in de hoeken.

12-11-18
Beugeltjes gemaakt voor de twee microswitches op de lock van de hoofdpoten en gaatjes geboord in de lock van  het neuswiel. De drie microswitches gemonteerd. Alles moet later nog netjes afgemonteerd worden met nyloc moeren, etc.

11-11-18
Eerste puntjes van lijstje afgewerkt.
Onder de rand die buiten de kist uitsteekt een aluminium strip van 3mm dik gelijmd en ronding opgevuld met micro's. In de strip tapgaatjes gemaakt voor bevestiging cockpit kap rail. Deze rand lekker stevig gemaakt. Bij meerdere Cherry's heb ik daar kleine schuurtjes gezien. Niet heel erg maar als ik het kan voorkomen....
PU schuim in de zijkanten ter hoogte van de stoelen pasgemaakt. Zo kunnen de zijwand daar niet worden ingedrukt en kan er bijvoorbeeld geen pen tussen raken met alle gevolgen van dien.
Onder het 3mm buisje van de lock van het voorwiel ter hoogte van de stoel een plaatje 5mm triplex onder pasgemaakt.
Eerste puntjes van het lijstje kunnen strepen, alleen het lijstje wordt alleen maar langer....

10-11-18
Het gaat in de bodem voor het neuswiel netjes pas gemaakt met genoeg speel ruimte. De verdiepingjes voor de poot in de bodem gelamineerd met 1x 163grs.

09-11-18
De Cherry op bokken gezet. Al het mechaniek moet gedemonteerd worden, in de verf worden gezet en dan voor de laatste keer worden gemonteerd. To do lijstje gemaakt voor romp. De draaibank schoon gemaakt, deze gaat eerdaags weer terug naar Jan.

07-11-18
Gisteren op de binnenzijde ter plaatse van het lekje ingesmeerd met ProSeal. Hierbij met een endoscoop in de tank kunnen kijken.
Vandaag de tank weer op druk gebracht tot 200mBar. Nu is alles wel dicht.

05-11-18
Tank afgeperst met 200mBar lucht. de heleboel in gesopt en dan maar kijken of het ergens begint te bubbelen. Helaas nog een klein lekje.

31-10-18
Nieuwe ring op tank gelijmd met ProSeal.

30-10-18
De luchtinlaten zijn gelamineerd en het schuim is er uit. Binnenzijde van de inlaten in de dikke primer gezet en de buitenzijden glad geschuurd.

23-10-18
Omdat ik voor een aluminium tank heb gekozen moeten de luchtinlaten iets anders gemakt worden dan op tekening.  De luchtinlaten in het tankdek vorm gegeven met schuim. Aansluiting voor slang 1 3/4" (43mm) gemaakt. Volgende stap is deze lamineren en na het harden het schuim er uit peuteren. Vandaag opdracht gegeven voor het bekleden van de stoel en zijwanden.

19-10-18
De stoel en de zijwanden weggebracht om een prijs te laten maken voor het bekleden.

02-10-18
Randen van de stoel die straks in het zicht komen geschuurd en in de primer gezet. 1mm berken triplex voor de zijwanden binnenkant cockpit zijn binnen. Deze worden pasgemaakt op de binnenwanden en later bekleed met skai.

30-09-18
Randjes rond de flaphendel gelamineerd met 2x 163grs. Opvulbussen van POM gedraaid voor de Ray Allen grip sticks (G205 en G101) voor op de stuurknuppels.
Nog een paar randen draaien waarop straks de hoezen om de stuurknuppels met een tyrap wordt vastgezet en dan eind volgende week de stoel naar de stoffeerder? 3cm dik koudschuim met skai laten bekleden.....

28-09-18
Randjes om de kunppels gelamineerd met 2x 163grs.

24-09-18
Randjes rond de flaphendel op de stoel gelijmd.

23-09-18
Randjes van PU schuim om de knuppel op de stoel gelijmd.

08-09-18
Afgelopen week hoofdzakelijk bezig geweest met de bagagebak. Binnenkant schuren, buitenkant schuren, binnenzijde primer, bijna alle primer er weer afgeschuurd (gewicht), moerplaatjes gemaakt, deze gelijmd in de romp, klosjes op de bak gelijmd, binnenzijde in kleur (DD-lak RAL5008). Alleen de buitenzijde nog dun in de blanke lak zetten en de bak is helemaal klaar.
De voorrand van de cockpitkap geschuurd en naar zolder gebracht. Deze is voorlopig niet meer nodig.

31-08-18
De voorrand van de cockpitkap geschuurd, licht geplamuurd en in de primer gezet. De randen van de buitenzijde van de bagagebak gelamineerd met 1x 163grs en de nog overgebleven kale platen triplex dun in de epoxy gezet. Nog even de binnenzijde van de stabilo-kielvlak overgang bijgewerkt. Er zat nog te veel schuim, hier kon ik nog niet bij maar nu met alles gedemonteerd wel. Zoveel mogelijk weggeschuurd, niet te veel in verband met de sterkte van de overgangen. Het schuim wil ik nog even insmeren met epoxy zodat het niet zo snel beschadigd en voor de stevigheid.

30-08-18
De overstekende randen van de bagagebak geslepen en alle hoeken gerond.

29-08-18
De rest van de platen van de bagagebak "gehecht". Na het harden van de lijm de bak er uit gehaald en alle binnen randen gelamineerd met 1x 163grs.

28-08-18
De voorrand van de cockpitkap in de epoxy gelcoat gezet. De bagagebak in elkaar "gehecht" met vijf minuten epoxy. Plaat voor plaat plaatsen, passen, bijschaven en lijmen.

27-08-18
Het stabilo en richtingsroer gedemonteerd. Goed te doen door de kleinere luiken. Op tekening stond dit  anders, er zat één grotere kap om het kielvlak. Dit leek mij niet mooi en heb dus kleinere gemaakt die onder de stabilo's wegvallen en met twee boutjes worden vastgezet.  De boutjes kunnen bij eventueel uitlopen de stabilo niet blokkeren. Deze blijven in de uiterste standen van het stabilo net onder de randen van het stabilo.

26-08-18
De garage opgeruimd voor de Second Rollout van de Cherry. De afdekkapjes stabilo gemonteerd. Komt allemaal mooi uit. De schroefje komen in de uiterste standen van het stabilo er nog onderuit. Dus bij eventueel loskomen van de schroefjes tijdens het vliegen kan het stabilo niet blokkeren, alleen de uiterste uitslagen worden dan iets beperkt. Dit is acceptabel.

25-08-18
Kapjes doorvoer kabels richtingsroer op romp gelijmd en de blokjes met M4 draad in de romp gelijmd.

24-08-18
Kapjes geschuurd, blokje met moeren M4 (trekmoer in berkentriplex en laagje glasvezel 3x) gemaakt voor afdekkapjes stabilo.

23-08-18
Kapje gelamineerd in mal (naca inlet kap)

21-08-18
Kapje voor rompdoorvoer richtingsroerkabels gelamineerd in naca inlet van de cockpit. Deze eerst ingesmeerd met lossingsmiddel. Inlet dus als malletje gebruikt.
Rechterkapje pasgemaakt in romp.

20-08-18
Richtingsroer gemonteerd om kapjes te maken over de kabel-romp doorvoeren. Turtle deck geschuurd. Twee kapjes voor hoogteroer - kievlak overgang in de mallen gelamineerd met 5x 163grs en koolstof reepjes.

19-08-18
De gaten voor de luikjes in de overgang geslepen. Randen geslepen en randjes pasgemaakt. Triplex plaatjes geschuurd. De rest van het Turtle deck nog even in de gelcoaot gezet.

18-08-18
 Mallen gelost. De triplex plaatjes gelamineerd met  1x 163grs.

17-08-18
Bagagebak maak ik uit 2mm okoume triplex met 1 laag 163grs aan binnenzijde. Vandaag de plaatjes triplex op maat gemaakt.

16-08-18
De celcoat glad geschuurd. Ter plaatse van de luikjes de boel ingesmeerd met lossingsmiddel. Beide zijden mal gelamineerd met ongeveer 5 lagen 163grs.

15-08-18
Na een paar heerlijke weekjes in Oostenrijk de boel weer oppakken. Ik had het voornemen om de gehele staart ruwbouw af te maken voordat de volgende klus wordt opgepakt. Dus als eerste de staart overgangen in de epoxy celcoat gezet. Er moeten nog luikjes in gemaakt worden en hiervoor wil ik eerst malletjes maken om de luikjes straks mooi flush te krijgen. Na het harden van de celcoat deze glad schuren, insmeren met lossingsmiddel en lamineren maar voor negatieve malletjes.
Ook de overgang van de vaste kap naar turtledeck nog geplamuurd. En de gaten waar de hoogte trim stangen in de romp steken dun gelamineerd.

13/16-07-18
Bezoek aan Flying Legends Airshow in Duxford. Vrijdags met 2 Cherries via het kanaal naar Fowlmere gevlogen (Teuge, Duinkerke, Margrate, Fowlmere). Meegevlogen met André. Jan H en Bas H in de Cherry van Jan H. Prachtige weer. Zaterdag en zondag bezoek gebracht aan Duxford. Maandag voor de terugvlucht nog eerst even naar Old Warden gevlogen om de Shuttleworth Collection te bewonderen.

08-07-18
Laatste weken met de overgang van het kielvlak naar stabilo bezig geweest. Eerst met PU schuimblokken opgevuld. Het geheel in vorm geschuurd (P80) en pas gemaakt op het stabilo. Gisteren 3 lagen 163grs en peel ply. Vandaag ruimte voor stabilo buis gemaakt, geschuurd en geplamuurd. Later als alles glad is zaag ik het luikje er uit.

17-06-18
De overgang van de kap naar het tankdek op de cockpitkap gelijmd. eerst de randen ingesmeerd met Sika primer 209N en gelijmd met Sika kit 295UV. De twee naadjes iets weggeslepen en met twee laagjes gelamineerd.
Als voorbereiding voor het maken van de overgang van romp naar kielvlak de rechterzijde hiervan opgevuld met schuim.

16-06-18
Naar de drive- en Flyin geweest op Seppe. meegevlogen met André. Weer eens het navigeren oefenen met de kaart. Koers houden, herkenningspunten, spoorlijnen, snelwegen, tijden, punt in de verte, vfr approach kaart, etc. etc. door de ctr van Deelen en..... de velden Seppe en Teuge gevonden. Leuk en leerzam om weer te doen.

15-06-18
Laatste weken de overgang van kap naar tankdek gemaakt. Eerst de vorm van schuim gemaakt, deze gelamineerd, losgehaald, nasa inletduct van schuim gemaakt deze in fasen gelamineerd en pasgemaakt op het tankdek.

27-05-18
Filmpje gepakt op Texel: Cinema Flyin Texel. Zaterdag eind van dag samen met André in zijn Cherry naar Texel. Tentje neergezet en 'savonds werd de film American Made op een groot scherm op het vliegveld vertoond. Een aantal vliegtuigen konden rondom het scherm gezet worden om zo vanuit de cockpit de film te zien. Zondagochtend weer terug naar Teuge. 70 vliegtuigen ! ! Leuk evenement, zeker een aanrader ! !
 

16-05-18
Verder met de tank bevestiging. Onder de ondersteuning op de tank plakrubber 20x3 geplakt. Onder de steuntjes op de romp schoortjes gelijmd. De tankbevestiging is nu klaar. op naar de volgende klus, het tankdek.

15-05-18
Bezig geweest met de bevestiging van de tank op de romp. Gaten in de zijsteunen van de tank geboord en deze op de romp overgenomen en ook doorgeboord op de romp. Aan de onderzijde inslagmoeren M6 gedrukt. De voorzijde van de tank ligt op de lat van de motorbevestiging. Hierin wil ik geen gaten boren en daarom wordt de tank hier op deze lat vastgeklemd. Twee hoekjes hiervoor van aluminium plaat 2mm gemaakt en hierin inpersmoeren geperst omdat hier straks slecht bij gekomen kan. Op de lat van de motorbevestiging ter plaatste van de steunen nog twee plaatjes 2mm triplex gelijmd.

13-05-18
Na een weekje Sicilië de boel weer oppakken. De cockpit kap verder afgewerkt, de pennen in de buisjes van de borging voorzijde doorgeboord met 2mm en stalen pennetje er in geklonken, 0,5mm plaatjes op de zijrand van de kap (voor onder de borgpennen) gelijmd, slotje in het aluminium blokje gelijmd en geborgd met M3 inbusjes om eventueel verdraaien tegen te gaan.

22-04-18
Inmiddels het blokje er opgelijmd en er ook weer afgehaald. De haak kwam in de beugel van de vaste kap. Het blokje afgeschuind en er weer opgelijmd met Sikaflex. De beugeltjes voor de voorste kapvergrendeling zijn gemaakt. Ook de buisjes en de pennen voor de vergrendeling. De pennen eerst verwarmt en snel afgekoeld voor het buigen. Ook de buisjes eerst warm stoken en laten schrikken voor het platdrukken. Als dit niet gedaan wordt dan scheuren de buisjes bij het plat drukken. De as met het plaatje laten tig lassen.

21-04-18
Meegevlogen met André naar de Pancake Flyin in Oostwold, EHOW. Sinds 2014 houdt Tom een Pancake Flyin op zijn vliegveld. De (appel) pannenkoeken waren dit jaar weer bijzonder lekker. Via de waddeneilanden, een 360 boven de toren van de Kooij, Pampas en als oefening over de ctr van Deelen om daarna snel te dalen voor Sierra van Teuge. Tijdens de vlucht ook het navigeren met de kaart weer geoefend, zoeken van herkenningspunten, kloppen de snelwegen, spoorlijnen met wat we zien op de kaart. Afijn, weer een lekker dagje vliegen en ......pannenkoeken gegeten.

16-04-18
De hele avond bezig geweest met het slotje. Alle hoeken van het blokje afgerond om te voorkomen dat een scherpe hoek de kap kan beschadigen of laten barsten. Draadgaatjes in het blok om de bus van he s;otje te fixeren. Daarna gaatje dwars door de haak en de as van het slotje, daarna 2 draadgaatjes M3 in de haak getapt en het gaatje in de as opgeboord naar 3. Midden bepaald van de kap waar het slotje moet komen. Gaatje voor het blokje van het slot in de beugel van de schuifkap geboord. Gaatjes overgenomen op het blokje en vervolgens doorgeboord. De plaats van het blokje afgeplakt, geschuurd en in de primer gezet. Morgen proberen het blokje op zijn plaats vast te kitten en schroeven.

15-04-18
De randen van de schuifkap op maat geschuurd. Het achterste randje van de vaste gelamineerd. De handgreep en de vergrendelingshaak afgedraaid en op elkaar pasgemaakt en vastgeschroefd. Het blokje, waarin het slotje gemonteerd wordt en dat straks op de schuifkap gemonteerd wordt, gefreesd en gedraaid.

13-04-18
De kap op de beugel geplaatst en afgetekend voor het afplakken. Na het afplakken de randen van de kap in de Sika Primer 209 N gezet. De beugel van de schuifkap afgeplakt. De beugel ruim ingesmeerd met kit, een omgekeerd V zodat er zo min mogelijk lucht tussen kan komen. De heleboel goed aangedruk en vastgeklemd. De afplaktape verwijderd. Ook dit is weer goed gelukt. Ook deze grote beugel hoeft waarschijnlijk niet gespoten te worden. Eerst maar goed laten harden.

10-04-18
Een mal op de werktafel geschroef waarin straks de kap op de beugel kan worden gekit.

09-04-18
De rand van de vaste kap pasgemaakt op de beugel. Beugel afplakken en beetje voorbeetje er naar toe schuren. Het kitten is zeer goed gelukt. De grote beugel ga ik maar niet in de verf zetten...

02-04-18
Twee dagen en drie aanhangers tuinafval....... een grote tuin is mooi maar het kost zoveel bouwtijd..... Toch nog wel de vaste kap op de romp gelijmd met Sikaflex 295 UV. De randen van de kap had ik al in de primer gezet voor goede hechting van de Sikaflecx kit.

26-03-18
Het Renault slotje aangepast om straks gebruikt te worden als kap vergrendeling.

25-03-18
Bagage dek gespoten. Frame van de vaste kap geschuurd en in de eerste kleurlaag gespoten.

24-03-18
Bagage dek geschuurd met P220 en daarna met P400. De boel afgedekt met plastic.

23-03-18
De "regenrandjes" geschuurd. De gaatjes voor de M3 schroefjes "opengemaakt" en verzonken. De rails gemonteerd.

21-03-18
De schroefmoertjes er weer uit gedraaid. De gaatjes geimpregneerd met iets verdunde epoxy hars en de moertjes er weer ingedraaid. Vanavond hulp van Tom gekregen. De "regenrandjes" en de bovenzijde van de romprand langs de cockpit gelamineerd met 2x 163grs.

20-03-18
De "regenrandjes" op de romp gelijmd.

19-03-18
De tankbevestiging achterzijde gemaakt. De voorzijde was al gedaan.

18-03-18
De rails van de schuifkap op de romp gemonteerd. Eerst gaatjes 3mm van de rail doorgeboord op de romp, opgeboord met 4 en vevolgens met 5mm (houtboortjes) en de schroefmoeren M3 ingedraaid. De gaatjes in de rail verzonken met een zelf gemaakt malletje.
Het frame van de schuifkap geschuurd en in de primer gezet.
Epoxy plaatjes van 4 lagen 163grs mat gemaakt. Deze dienen straks als "regenrandje" langs de rail aan de binnenkant van de romp gelijmd.

17-03-18
Het bagage dek verder geschuurd, afgeplakt en de hele boel met plastic bedek. Het dek en de beugel gespoten met DD-lak (RAL7031).
De binnen randen van de vaste kap afgeplakt en geschuurd (P220-P400) en ingesmeerd speciale Sika primer voor goede hechting van de Sikaflex kit.

16-03-18
Het bagage dek en vaste beugel geschuurd. Van de week de hoekjes ter versteviging bij de buis geschuuurd en in de primer gezet. De buis van de stoel iets ingekort in verband met de verstevigingsplaatjes.

21-02-18
Twee plaatjes op de vaste beugel gelijmd ter versteviging en afwerking. Bagagedek en achterschot in witte primer gezet.

20-02-18
De schuifkap op bijna op maat gemaakt.

18-02-18
Bagage dek en randen geschuurd.

14-02-18
Bagagedek geschuurd en licht geplamuurd. Overtollige plamuur op het turtledeck gesmeerd.
De randen van de romp voor de achterkap ingesmeerd met epoxy mix, de randen van de kap afgeplakt met gladde tape en de kap op de romp gedrukt/geklemd. Als de lijm gehard is kan de kap er weer af. De randen passen dan mooi vlak op de kap en kunnen alvast afgewerkt worden.
Later kan de kap met een dun laagje kit op deze lijm randen gelijmd worden.

12-02-18
Afgelopen week allerlei kleine dingetjes gedaan voor de kappen. De stang voor het hoogteroer voorzien van de 8 Monel popnagels, aantekening "to do" die er nog lag kan nu weg.

02-02-18
De achterste beugel van de schuifkap ingekort en zo pasgemaakt op de beugel van de vaste kap. De "hoedenplank" geschuurd en in de epoxy primer gezet.

31-01-18
De vaste kap verder op maat gemaakt.

30-01-18
De hoeklatjes voor de zijkant van de vaste kap op de romp gelijmd.

29-01-18
Hoekjes achter vaste beugel opgevuld met klosje en triplex. Zo is er een rechte rand voor de bagage bak.

27-01-18
De vaste kap nog iets bijgeslepen voor nog beter passen. De voorzijde van de kap nu afgetekend en afgeslepen (3-4mm te lang gelaten).
De gaatjes van de beugel doorgeboord op de steuntjes op de romp. De beugel onder een hoek van 20 graden op de romp gelijmd.

26-01-18
Na een grieperig weekje verder met de kap. De beugel van de achterste kap pasgemaakt. Hiervoor een stukje van de mal gezaagd en deze op de stoel geplaatst zodat de beugel op goede hoogte staat en niet kan vervormen. De hoogte is nu maximaal. Bij nog hoger plaatsen wordt de achterste kap aan de voorzijde te kort. De voorzijde van de kap is dus maatgevend.
De kap geplaatst om de lengte van het turtledeck te bepalen. Ik wil de kap zo lang mogelijk. Deze afgetekend en bepaald waar door te slijpen onder een hoek van 20 graden, dezelfde hoek als de beugel. Bovenste laminaat laag en het schuim 1 cm verder ingekort. Op het ontstaande randje komt de kap te liggen.
Nu kan de kap precies op maat gemaakt worden. De achterkant van de kap beetje voor beetje afslijpen tot deze in het randje van het turtledeck valt. De zijkanten pasmaken op de romp met ongeveer 2mm speling zodat straks bij het aandrukken tijdens het lijmen van de kap deze niet op de zijkanten van de romp stuit.

21-01-2018
Het frame van de schuifkap verder in elkaar gezet. De CrMo steuntjes voor de beugels pasgemaakt en voorzien van montage gaatjes. De kunststof blokjes op de onderste aluminium frames gemonteerd. Rail er op geschoven en deze uitgelijnd op de romp en de rails tijdelijk vastgezet met twee schroefjes op de romp. De voorste beugel met boutjes vastgezet in de CrMo steuntjes op de aluminium frames. Achterste beugel er op geplaatst en vastgezet met tape (deze moet nog ingekort worden).
De voorste kap er over geplaatst en even proefzitten om te kijken naar de hoofdruimte. Deze is nog lekker ruim. Maar na het plaatsen van de achterste vaste kap lijkt het er op dat de kap nog een ongeveer 1,5cm moet zakken. Van de week maar eens verder passen en meten.

17-01-18
Laatste beugel (achterste van de schuifkap) in koolstof gezet.

14-01-17
De beugel van de vaste kap voorzien dan een tweede laag koolstofvezel voor extra sterkte.

13-01-08
Beugel van de vaste kap gelamineerd met koolstofvezel.

12-01-18
De twee hoekklosjes gemaakt voor de verbinding van de achterste beugel op de romp (die van eergisteren opnieuw gemaakt...). Deze op de romp gelijmd.
De voorste beugel afgeschuind en ingekort zodat deze mooi over het tankdek loopt. Deze afgerond en glad geschuurd.
Deze in koolstofvezel gezet. Eerst koolstof sok erover, insmeren met genoeg epoxy hars, peel-ply, gaatjes folie, breather doek en het geheel in de vacuumzak. Warmte lint erover voor snelle en goedee harding. Wel zorgen dat de beugel op de juiste breedte blijft gehouden met blokken lood. De vacuumzak trekt de uiteonden naar elkaar toe.

 

10-01-18
Achterste beugel afgeschuind en pasgemaakt en één van de twee hoekklosjes gemaakt voor de verbinding op de romp.

09-01-18
De voorste beugel van de kap gemaakt van 8 latjes 2mm vliegtuigtriplex.

08-01-18
De contra mal gemaakt van de mal van gisteren. Hierover worden straks de latjes gebogen en gelijmd.

07-01-18
Na een weekje skiën de boel weer opppaken. Vandaag nog even voor de voorste beugel van de kap een mal gemaakt. De beugel moet straks met 3 mm de tankkap volgen.

01-01-18
Happy New Year !
Wish you all the best for 2018 and.... keep safe.

 

Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022

About Me
My wife Coby
Why Cherry
Categories
Fuselage
Wing
Updates

Last modified, Blog: Monday, 23 October 2023, 06:17 , Bouwverslag: Monday, 23 October 2023, 06:17