Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022
Blog 2018
18-12-18
Afgelopen weken veel info opgezocht over propellors en motoren. Lastige
keuzes. Nu is het wachten op aanbiedingen voor de motor en propellor.
16-12-18
Samen met Gijs de Cherry gewogen. De NVAV beschikt over 4 digitale
weegschalen die door de leden kunnen worden geleend. Dit vergemakkelijk het
wegen aanzienlijk. Alleen de resolutie van de weegschalen viel een beetje tegen,
0,5kg.
Om ook de arm te bepalen voor piloot/passagier en tank hebben we ook gemeten met
60 liter water in de tank en met ons in de stoelen. De Cherry weegt nu 192,5kg.
Hier ben ik zeer tevreden mee.
Gemeten is romp incl. vleugels, stabilo's compleet, richtingsroer compleet,
hoogte trim,
alle stuurorganen en kabels in romp en vleugels, wielen met remschijven (geen
remcilinders),
neuswiel compleet, voetenstuur compleet (zonder rempedalen).
Vleugels, flaps, roeren, stabilo's, kielvlak, richtingroer, turtledeck, vleugel
stummels bovenzijde: geplamuurd en glad geschuurd.
14-12-18
Een familiarization course voor de motor UL Power 260 in België
bijgewoond.
-12-1807-12-18
Met Gijs de Cherry verder opgebouwd voor het wegen. Stabilo,
richtingsroer, kabels.... afijn, hele staart sectie. Gelijk begin gemaakt met
het pasmaken van de rolroer buis in de vleugel op de "vork" in de vaste vleugel
op de romp.Lengte van de buis in de linker vleugel is nu bekend en de stand van
het klosje ten op zichte van de buis cq rolroer is gemarkeerd. Deze mee naar
huis genomen om af te werken.
03-12-18
Met Jan de romp naar de hal bij mijn moeder gebracht. Hier kan de
Cherry helemaal opgebouwd worden om het zwaartepunt te bepalen. Dit is nodig om
straks de lengte van de motorbok te kunnen bepalen. Met dank aan VWC voor het
transport.
Nu kunnen gelijk de laatste klusjes gedaan worden waarbij de vleugels aan de
romp moeten (aansluiten klosje rolroer op mechaniek in de vleugel stummel,
e.a.).
02-12-18
Afdekplaatje wielkast neuswiel gelamineerd.
01-12-18
Afdichting gemaakt voor de hendel voor het intrekken van het gestel.
Eerst met borstels maar dit zinde me niet. De heleboel er weer af gehaald en
opnieuw begonnen met strookjes EPDM. Dit is helemaal naar mijn zin nu. Op een
alu hoeklijntje de EPDM gelijmd met secondenlijm. En dat houdt echt goed. Er
moest een bredere strook op en het scheurde bij het eraftrekken. De restjes
moest ik van het alu schuren met een dremeltje. Hoeklijntje op het zijschot
gebout. Deze wordt er gelijk wat door verstevigd. Aan de andere kant het epdm
vastgezet met alu stripje op het afdek plaatje. Afijn nu het plaatje nog
lamineren (de al gelamineerde heb ik verzaagd bij de borstels) en vastzetten.
25-11-18
Ontwateringsgaatjes in de onderzijde van de romp geboord. Oukume
triplex voor afdichting bovenzijde van de neuswielbak aan 1 zijde gelamineerd
met 163grs.
18-11-18
Vandaag nog 2 puntjes van de lijst kunnen werken. Het luikje afgewerkt
en met juiste bolkop inbusboutjes M5 vastgezet. De onderkanten van de cockpit
rails geschuurd en met 1 laagje 163grs gelamineerd.
16-11-18
Het luikje achterin de romp gemonteerd met 4 trekmoeren M5. Gaatjes
geboord en de trekmoeren met 5 minuten epoxy lijm in de gaatjes vast getrokken.
Niet overdrijven met vast trekken om te voorkomen dat de latjes hierdoor gaan
scheuren. Het luikje aan de binnenzijde gelamineerd met 1 laag 163grs. Tijdens
het harden deze iets onder spanning gezet zodat deze iets rond staat. Het luikje
sluit dan mooi aan, ook in de hoeken.
12-11-18
Beugeltjes gemaakt voor de twee microswitches op de lock van de
hoofdpoten en gaatjes geboord in de lock van het neuswiel. De drie
microswitches gemonteerd. Alles moet later nog netjes afgemonteerd worden met
nyloc moeren, etc.
11-11-18
Eerste puntjes van lijstje afgewerkt.
Onder de rand die buiten de kist uitsteekt een aluminium strip van 3mm dik
gelijmd en ronding opgevuld met micro's. In de strip tapgaatjes gemaakt voor
bevestiging cockpit kap rail. Deze rand lekker stevig gemaakt. Bij meerdere
Cherry's heb ik daar kleine schuurtjes gezien. Niet heel erg maar als ik het kan
voorkomen....
PU schuim in de zijkanten ter hoogte van de stoelen pasgemaakt. Zo kunnen de
zijwand daar niet worden ingedrukt en kan er bijvoorbeeld geen pen tussen raken
met alle gevolgen van dien.
Onder het 3mm buisje van de lock van het voorwiel ter hoogte van de stoel een
plaatje 5mm triplex onder pasgemaakt.
Eerste puntjes van het lijstje kunnen strepen, alleen het lijstje wordt alleen
maar langer....
10-11-18
Het gaat in de bodem voor het neuswiel netjes pas gemaakt met genoeg
speel ruimte. De verdiepingjes voor de poot in de bodem gelamineerd met 1x
163grs.
09-11-18
De Cherry op bokken gezet. Al het mechaniek moet gedemonteerd worden,
in de verf worden gezet en dan voor de laatste keer worden gemonteerd. To do
lijstje gemaakt voor romp. De draaibank schoon gemaakt, deze gaat eerdaags weer
terug naar Jan.
07-11-18
Gisteren op de binnenzijde ter plaatse van het lekje ingesmeerd met
ProSeal. Hierbij met een endoscoop in de tank kunnen kijken.
Vandaag de tank weer op druk gebracht tot 200mBar. Nu is alles wel dicht.
05-11-18
Tank afgeperst met 200mBar lucht. de heleboel in gesopt en dan maar
kijken of het ergens begint te bubbelen. Helaas nog een klein lekje.
31-10-18
Nieuwe ring op tank gelijmd met ProSeal.
30-10-18
De luchtinlaten zijn gelamineerd en het schuim is er uit. Binnenzijde
van de inlaten in de dikke primer gezet en de buitenzijden glad geschuurd.
23-10-18
Omdat ik voor een aluminium tank heb gekozen moeten de luchtinlaten
iets anders gemakt worden dan op tekening. De luchtinlaten in het tankdek
vorm gegeven met schuim. Aansluiting voor slang 1 3/4" (43mm) gemaakt. Volgende
stap is deze lamineren en na het harden het schuim er uit peuteren. Vandaag
opdracht gegeven voor het bekleden van de stoel en zijwanden.
19-10-18
De stoel en de zijwanden weggebracht om een prijs te laten maken voor
het bekleden.
02-10-18
Randen van de stoel die straks in het zicht komen geschuurd en in de
primer gezet. 1mm berken triplex voor de zijwanden binnenkant cockpit zijn
binnen. Deze worden pasgemaakt op de binnenwanden en later bekleed met skai.
30-09-18
Randjes rond de flaphendel gelamineerd met 2x 163grs. Opvulbussen van
POM gedraaid voor de Ray Allen grip sticks (G205 en G101) voor op de
stuurknuppels.
Nog een paar randen draaien waarop straks de hoezen om de stuurknuppels met een
tyrap wordt vastgezet en dan eind volgende week de stoel naar de stoffeerder?
3cm dik koudschuim met skai laten bekleden.....
28-09-18
Randjes om de kunppels gelamineerd met 2x 163grs.
24-09-18
Randjes rond de flaphendel op de stoel gelijmd.
23-09-18
Randjes van PU schuim om de knuppel op de stoel gelijmd.
08-09-18
Afgelopen week hoofdzakelijk bezig geweest met de bagagebak. Binnenkant
schuren, buitenkant schuren, binnenzijde primer, bijna alle primer er weer
afgeschuurd (gewicht), moerplaatjes gemaakt, deze gelijmd in de romp, klosjes op
de bak gelijmd, binnenzijde in kleur (DD-lak RAL5008). Alleen de buitenzijde nog
dun in de blanke lak zetten en de bak is helemaal klaar.
De voorrand van de cockpitkap geschuurd en naar zolder gebracht. Deze is
voorlopig niet meer nodig.
31-08-18
De voorrand van de cockpitkap geschuurd, licht geplamuurd en in de
primer gezet. De randen van de buitenzijde van de bagagebak gelamineerd met 1x
163grs en de nog overgebleven kale platen triplex dun in de epoxy gezet. Nog
even de binnenzijde van de stabilo-kielvlak overgang bijgewerkt. Er zat nog te
veel schuim, hier kon ik nog niet bij maar nu met alles gedemonteerd wel. Zoveel
mogelijk weggeschuurd, niet te veel in verband met de sterkte van de overgangen.
Het schuim wil ik nog even insmeren met epoxy zodat het niet zo snel beschadigd
en voor de stevigheid.
30-08-18
De overstekende randen van de bagagebak geslepen en alle hoeken gerond.
29-08-18
De rest van de platen van de bagagebak "gehecht". Na het harden van de
lijm de bak er uit gehaald en alle binnen randen gelamineerd met 1x 163grs.
28-08-18
De voorrand van de cockpitkap in de epoxy gelcoat gezet. De bagagebak
in elkaar "gehecht" met vijf minuten epoxy. Plaat voor plaat plaatsen, passen,
bijschaven en lijmen.
27-08-18
Het stabilo en richtingsroer gedemonteerd. Goed te doen door de
kleinere luiken. Op tekening stond dit anders, er zat één grotere kap om
het kielvlak. Dit leek mij niet mooi en heb dus kleinere gemaakt die onder de
stabilo's wegvallen en met twee boutjes worden vastgezet. De boutjes
kunnen bij eventueel uitlopen de stabilo niet blokkeren. Deze blijven in de
uiterste standen van het stabilo net onder de randen van het stabilo.
26-08-18
De garage opgeruimd voor de Second Rollout van de Cherry. De
afdekkapjes stabilo gemonteerd. Komt allemaal mooi uit. De schroefje komen in de
uiterste standen van het stabilo er nog onderuit. Dus bij eventueel loskomen van
de schroefjes tijdens het vliegen kan het stabilo niet blokkeren, alleen de
uiterste uitslagen worden dan iets beperkt. Dit is acceptabel.
25-08-18
Kapjes doorvoer kabels richtingsroer op romp gelijmd en de blokjes met
M4 draad in de romp gelijmd.
24-08-18
Kapjes geschuurd, blokje met moeren M4 (trekmoer in berkentriplex en
laagje glasvezel 3x) gemaakt voor afdekkapjes stabilo.
23-08-18
Kapje gelamineerd in mal (naca inlet kap)
21-08-18
Kapje voor rompdoorvoer richtingsroerkabels gelamineerd in naca inlet
van de cockpit. Deze eerst ingesmeerd met lossingsmiddel. Inlet dus als malletje
gebruikt.
Rechterkapje pasgemaakt in romp.
20-08-18
Richtingsroer gemonteerd om kapjes te maken over de kabel-romp
doorvoeren. Turtle deck geschuurd. Twee kapjes voor hoogteroer - kievlak
overgang in de mallen gelamineerd met 5x 163grs en koolstof reepjes.
19-08-18
De gaten voor de luikjes in de overgang geslepen. Randen geslepen en
randjes pasgemaakt. Triplex plaatjes geschuurd. De rest van het Turtle deck nog
even in de gelcoaot gezet.
18-08-18
Mallen
gelost. De triplex plaatjes gelamineerd met 1x 163grs.
17-08-18
Bagagebak maak ik uit 2mm okoume triplex met 1 laag 163grs aan
binnenzijde. Vandaag de plaatjes triplex op maat gemaakt.
16-08-18
De celcoat glad geschuurd. Ter plaatse van de luikjes de boel
ingesmeerd met lossingsmiddel. Beide zijden mal gelamineerd met ongeveer 5 lagen
163grs.
15-08-18
Na een paar heerlijke weekjes in Oostenrijk de boel weer oppakken. Ik
had het voornemen om de gehele staart ruwbouw af te maken voordat de volgende
klus wordt opgepakt. Dus als eerste de staart overgangen in de epoxy celcoat
gezet. Er moeten nog luikjes in gemaakt worden en hiervoor wil ik eerst
malletjes maken om de luikjes straks mooi flush te krijgen. Na het harden van de
celcoat deze glad schuren, insmeren met lossingsmiddel en lamineren maar voor
negatieve malletjes.
Ook de overgang van de vaste kap naar turtledeck nog geplamuurd. En de gaten
waar de hoogte trim stangen in de romp steken dun gelamineerd.
13/16-07-18
Bezoek aan Flying Legends Airshow in Duxford. Vrijdags met 2 Cherries
via het kanaal naar Fowlmere gevlogen (Teuge, Duinkerke, Margrate, Fowlmere).
Meegevlogen met André. Jan H en Bas H in de Cherry van Jan H. Prachtige weer.
Zaterdag en zondag bezoek gebracht aan Duxford. Maandag voor de terugvlucht nog
eerst even naar Old Warden gevlogen om de Shuttleworth Collection te bewonderen.
08-07-18
Laatste weken met de overgang van het kielvlak naar stabilo bezig
geweest. Eerst met PU schuimblokken opgevuld. Het geheel in vorm geschuurd (P80)
en pas gemaakt op het stabilo. Gisteren 3 lagen 163grs en peel ply. Vandaag
ruimte voor stabilo buis gemaakt, geschuurd en geplamuurd. Later als alles glad
is zaag ik het luikje er uit.
17-06-18
De overgang van de kap naar het tankdek op de cockpitkap gelijmd. eerst
de randen ingesmeerd met Sika primer 209N en gelijmd met Sika kit 295UV. De twee
naadjes iets weggeslepen en met twee laagjes gelamineerd.
Als voorbereiding voor het maken van de overgang van romp naar kielvlak de
rechterzijde hiervan opgevuld met schuim.
16-06-18
Naar de drive- en Flyin geweest op Seppe. meegevlogen met André. Weer
eens het navigeren oefenen met de kaart. Koers houden, herkenningspunten,
spoorlijnen, snelwegen, tijden, punt in de verte, vfr approach kaart, etc. etc.
door de ctr van Deelen en..... de velden Seppe en Teuge gevonden. Leuk en
leerzam om weer te doen.
15-06-18
Laatste weken de overgang van kap naar tankdek gemaakt. Eerst de vorm
van schuim gemaakt, deze gelamineerd, losgehaald, nasa inletduct van schuim
gemaakt deze in fasen gelamineerd en pasgemaakt op het tankdek.
27-05-18
Filmpje gepakt op Texel: Cinema Flyin Texel. Zaterdag eind van dag
samen met André in zijn Cherry naar Texel. Tentje neergezet en 'savonds werd de
film American Made op een groot scherm op het vliegveld vertoond. Een aantal
vliegtuigen konden rondom het scherm gezet worden om zo vanuit de cockpit de
film te zien. Zondagochtend weer terug naar Teuge. 70 vliegtuigen ! ! Leuk
evenement, zeker een aanrader ! !
16-05-18
Verder met de tank bevestiging. Onder de ondersteuning op de tank
plakrubber 20x3 geplakt. Onder de steuntjes op de romp schoortjes gelijmd. De
tankbevestiging is nu klaar. op naar de volgende klus, het tankdek.
15-05-18
Bezig geweest met de bevestiging van de tank op de romp. Gaten in de
zijsteunen van de tank geboord en deze op de romp overgenomen en ook doorgeboord
op de romp. Aan de onderzijde inslagmoeren M6 gedrukt. De voorzijde van de tank
ligt op de lat van de motorbevestiging. Hierin wil ik geen gaten boren en daarom
wordt de tank hier op deze lat vastgeklemd. Twee hoekjes hiervoor van aluminium
plaat 2mm gemaakt en hierin inpersmoeren geperst omdat hier straks slecht bij
gekomen kan. Op de lat van de motorbevestiging ter plaatste van de steunen nog
twee plaatjes 2mm triplex gelijmd.
13-05-18
Na een weekje Sicilië de boel weer oppakken. De cockpit kap verder
afgewerkt, de pennen in de buisjes van de borging voorzijde doorgeboord met 2mm
en stalen pennetje er in geklonken, 0,5mm plaatjes op de zijrand van de kap
(voor onder de borgpennen) gelijmd, slotje in het aluminium blokje gelijmd en
geborgd met M3 inbusjes om eventueel verdraaien tegen te gaan.
22-04-18
Inmiddels het blokje er opgelijmd en er ook weer afgehaald. De haak
kwam in de beugel van de vaste kap. Het blokje afgeschuind en er weer opgelijmd
met Sikaflex. De beugeltjes voor de voorste kapvergrendeling zijn gemaakt. Ook
de buisjes en de pennen voor de vergrendeling. De pennen eerst verwarmt en snel
afgekoeld voor het buigen. Ook de buisjes eerst warm stoken en laten schrikken
voor het platdrukken. Als dit niet gedaan wordt dan scheuren de buisjes bij het
plat drukken. De as met het plaatje laten tig lassen.
21-04-18
Meegevlogen met André naar de Pancake Flyin in Oostwold, EHOW. Sinds
2014 houdt Tom een Pancake Flyin op zijn vliegveld. De (appel) pannenkoeken
waren dit jaar weer bijzonder lekker. Via de waddeneilanden, een 360 boven de
toren van de Kooij, Pampas en als oefening over de ctr van Deelen om daarna snel
te dalen voor Sierra van Teuge. Tijdens de vlucht ook het navigeren met de kaart
weer geoefend, zoeken van herkenningspunten, kloppen de snelwegen, spoorlijnen
met wat we zien op de kaart. Afijn, weer een lekker dagje vliegen en
......pannenkoeken gegeten.
16-04-18
De hele avond bezig geweest met het slotje. Alle hoeken van het blokje
afgerond om te voorkomen dat een scherpe hoek de kap kan beschadigen of laten
barsten. Draadgaatjes in het blok om de bus van he s;otje te fixeren. Daarna
gaatje dwars door de haak en de as van het slotje, daarna 2 draadgaatjes M3 in
de haak getapt en het gaatje in de as opgeboord naar 3. Midden bepaald van de
kap waar het slotje moet komen. Gaatje voor het blokje van het slot in de beugel
van de schuifkap geboord. Gaatjes overgenomen op het blokje en vervolgens
doorgeboord. De plaats van het blokje afgeplakt, geschuurd en in de primer
gezet. Morgen proberen het blokje op zijn plaats vast te kitten en schroeven.
15-04-18
De randen van de schuifkap op maat geschuurd. Het achterste randje van
de vaste gelamineerd. De handgreep en de vergrendelingshaak afgedraaid en op
elkaar pasgemaakt en vastgeschroefd. Het blokje, waarin het slotje gemonteerd
wordt en dat straks op de schuifkap gemonteerd wordt, gefreesd en gedraaid.
13-04-18
De kap op de beugel geplaatst en afgetekend voor het afplakken. Na het
afplakken de randen van de kap in de Sika Primer 209 N gezet. De beugel van de
schuifkap afgeplakt. De beugel ruim ingesmeerd met kit, een omgekeerd V zodat er
zo min mogelijk lucht tussen kan komen. De heleboel goed aangedruk en
vastgeklemd. De afplaktape verwijderd. Ook dit is weer goed gelukt. Ook deze
grote beugel hoeft waarschijnlijk niet gespoten te worden. Eerst maar goed laten
harden.
10-04-18
Een mal op de werktafel geschroef waarin straks de kap op de beugel kan
worden gekit.
09-04-18
De rand van de vaste kap pasgemaakt op de beugel. Beugel afplakken en
beetje voorbeetje er naar toe schuren. Het kitten is zeer goed gelukt. De grote
beugel ga ik maar niet in de verf zetten...
02-04-18
Twee dagen en drie aanhangers tuinafval....... een grote tuin is mooi
maar het kost zoveel bouwtijd..... Toch nog wel de vaste kap op de romp gelijmd
met Sikaflex 295 UV. De randen van de kap had ik al in de primer gezet voor
goede hechting van de Sikaflecx kit.
26-03-18
Het Renault slotje aangepast om straks gebruikt te worden als kap
vergrendeling.
25-03-18
Bagage dek gespoten. Frame van de vaste kap geschuurd en in de eerste
kleurlaag gespoten.
24-03-18
Bagage dek geschuurd met P220 en daarna met P400. De boel afgedekt met plastic.
23-03-18
De "regenrandjes" geschuurd. De gaatjes voor de M3 schroefjes
"opengemaakt" en verzonken. De rails gemonteerd.
21-03-18
De schroefmoertjes er weer uit gedraaid. De gaatjes geimpregneerd met
iets verdunde epoxy hars en de moertjes er weer ingedraaid. Vanavond hulp van
Tom gekregen. De "regenrandjes" en de bovenzijde van de romprand langs de
cockpit gelamineerd met 2x 163grs.
20-03-18
De "regenrandjes" op de romp gelijmd.
19-03-18
De tankbevestiging achterzijde gemaakt. De voorzijde was al gedaan.
18-03-18
De rails van de schuifkap op de romp gemonteerd. Eerst gaatjes 3mm van
de rail doorgeboord op de romp, opgeboord met 4 en vevolgens met 5mm
(houtboortjes) en de
schroefmoeren M3 ingedraaid. De gaatjes in de rail verzonken met een zelf
gemaakt malletje.
Het frame van de schuifkap geschuurd en in de primer gezet.
Epoxy plaatjes van 4 lagen 163grs mat gemaakt. Deze dienen straks als
"regenrandje" langs de rail aan de binnenkant van de romp gelijmd.
17-03-18
Het bagage dek verder geschuurd, afgeplakt en de hele boel met plastic
bedek. Het dek en de beugel gespoten met DD-lak (RAL7031).
De binnen randen van de vaste kap afgeplakt en geschuurd (P220-P400) en
ingesmeerd speciale Sika primer voor goede hechting van de Sikaflex kit.
16-03-18
Het bagage dek en vaste beugel geschuurd. Van de week de hoekjes ter
versteviging bij de buis geschuuurd en in de primer gezet. De buis van de stoel
iets ingekort in verband met de verstevigingsplaatjes.
21-02-18
Twee plaatjes op de vaste beugel gelijmd ter versteviging en afwerking.
Bagagedek en achterschot in witte primer gezet.
20-02-18
De schuifkap op bijna op maat gemaakt.
18-02-18
Bagage dek en randen geschuurd.
14-02-18
Bagagedek geschuurd en licht geplamuurd. Overtollige plamuur op het
turtledeck gesmeerd.
De randen van de romp voor de achterkap ingesmeerd met epoxy mix, de randen van
de kap afgeplakt met gladde tape en de kap op de romp gedrukt/geklemd. Als de
lijm gehard is kan de kap er weer af. De randen passen dan mooi vlak op de kap
en kunnen alvast afgewerkt worden.
Later kan de kap met een dun laagje kit op deze lijm randen gelijmd worden.
12-02-18
Afgelopen week allerlei kleine dingetjes gedaan voor de kappen. De
stang voor het hoogteroer voorzien van de 8 Monel popnagels, aantekening "to do"
die er nog lag kan nu weg.
02-02-18
De achterste beugel van de schuifkap ingekort en zo pasgemaakt op de
beugel van de vaste kap. De "hoedenplank" geschuurd en in de epoxy primer gezet.
31-01-18
De vaste kap verder op maat gemaakt.
30-01-18
De hoeklatjes voor de zijkant van de vaste kap op de romp gelijmd.
29-01-18
Hoekjes achter vaste beugel opgevuld met klosje en triplex. Zo is er
een rechte rand voor de bagage bak.
27-01-18
De vaste kap nog iets bijgeslepen voor nog beter passen. De voorzijde
van de kap nu afgetekend en afgeslepen (3-4mm te lang gelaten).
De gaatjes van de beugel doorgeboord op de steuntjes op de romp. De beugel onder
een hoek van 20 graden op de romp gelijmd.
26-01-18
Na een grieperig weekje verder met de kap. De beugel van de achterste
kap pasgemaakt. Hiervoor een stukje van de mal gezaagd en deze op de stoel
geplaatst zodat de beugel op goede hoogte staat en niet kan vervormen. De hoogte
is nu maximaal. Bij nog hoger plaatsen wordt de achterste kap aan de voorzijde
te kort. De voorzijde van de kap is dus maatgevend.
De kap geplaatst om de lengte van het turtledeck te bepalen. Ik wil de kap zo
lang mogelijk. Deze afgetekend en bepaald waar door te slijpen onder een hoek
van 20 graden, dezelfde hoek als de beugel. Bovenste laminaat laag en het schuim
1 cm verder ingekort. Op het ontstaande randje komt de kap te liggen.
Nu kan de kap precies op maat gemaakt worden. De achterkant van de kap beetje
voor beetje afslijpen tot deze in het randje van het turtledeck valt. De
zijkanten pasmaken op de romp met ongeveer 2mm speling zodat straks bij het
aandrukken tijdens het lijmen van de kap deze niet op de zijkanten van de romp
stuit.
21-01-2018
Het frame van de schuifkap verder in elkaar gezet. De CrMo steuntjes
voor de beugels pasgemaakt en voorzien van montage gaatjes. De kunststof blokjes
op de onderste aluminium frames gemonteerd. Rail er op geschoven en deze
uitgelijnd op de romp en de rails tijdelijk vastgezet met twee schroefjes op de
romp. De voorste beugel met boutjes vastgezet in de CrMo steuntjes op de
aluminium frames. Achterste beugel er op geplaatst en vastgezet met tape (deze
moet nog ingekort worden).
De voorste kap er over geplaatst en even proefzitten om te kijken naar de
hoofdruimte. Deze is nog lekker ruim. Maar na het plaatsen van de achterste
vaste kap lijkt het er op dat de kap nog een ongeveer 1,5cm moet zakken. Van de
week maar eens verder passen en meten.
17-01-18
Laatste beugel (achterste van de schuifkap) in koolstof gezet.
14-01-17
De beugel van de vaste kap voorzien dan een tweede laag koolstofvezel
voor extra sterkte.
13-01-08
Beugel van de vaste kap gelamineerd met koolstofvezel.
12-01-18
De twee hoekklosjes gemaakt voor de verbinding van de achterste beugel
op de romp (die van eergisteren opnieuw gemaakt...). Deze op de romp gelijmd.
De voorste beugel afgeschuind en ingekort zodat deze mooi over het tankdek
loopt. Deze afgerond en glad geschuurd.
Deze in koolstofvezel gezet. Eerst koolstof sok erover, insmeren met genoeg
epoxy hars, peel-ply, gaatjes folie, breather doek en het geheel in de
vacuumzak. Warmte lint erover voor snelle en goedee harding. Wel zorgen dat de
beugel op de juiste breedte blijft gehouden met blokken lood. De vacuumzak trekt
de uiteonden naar elkaar toe.
10-01-18
Achterste beugel afgeschuind en pasgemaakt en één van de twee
hoekklosjes gemaakt voor de verbinding op de romp.
09-01-18
De voorste beugel van de kap gemaakt van 8 latjes 2mm vliegtuigtriplex.
08-01-18
De contra mal gemaakt van de mal van gisteren. Hierover worden straks
de latjes gebogen en gelijmd.
07-01-18
Na een weekje skiën de boel weer opppaken. Vandaag nog even voor de
voorste beugel van de kap een mal gemaakt. De beugel moet straks met 3 mm de
tankkap volgen.
01-01-18
Happy New Year !
Wish you all the best for 2018 and.... keep safe.
Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022