Mijn eigen vliegtuig bouwen - Cherry Bx-2 s/n220

Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022

 

Blog 2019

28-12-19
De stabilo's en richtingsroer met P280 geschuurd.

26-12-19
Aluminium plaatje voor het beaconlight gemaakt en gelijmd op het kielvlak. De stabilo's, trimvlakken en richtingsroer geschuurd en in de filler gezet.

24-12-19
Afgelopen dagen motor  los gehaald van de romp. Turtledek en kielvlak geschuurd met P150 en P280 Deze stonden al in de filler. Begin gemaakt aan het glad maken van de stabilo's, richtingsroer, rompflaps etc. Deze waren al glad en staan in de pantsercoat (epoxy celcoat). Kei harde laag, schuren met P80.

12-12-19
De randjes voor de motor baffling pasgemaakt en gebogen. Vorige week een pijpstukje gedraaid dat in de inlaatbox gelamineerd moet worden. Hierop komt aan de buitenzijde de luchtslang naar de gasklep en aan op de binnenzijde het luchtfilter.

09-12-19
De afgelopen dagen geschuurd, geschuurd en geschuurd. De cowling staat nu helemaal in de filler.

07-12-19
Cowling geschuurd en in de filler gezet.

06-12-19
De scharnierpennen voor de cowlingdeling vervangen door lasdraad 2mm. Deze zijn iets langer dan de orginelen zodat deze om de voorrand gebogen kon worden.
De naca inlet geschuurd en randjes geplamuuurd. De ondercowling geschuurd en iets geplamuurd.

05-12-19
De naca inlet op de ondercowling gelijmd.

03-12-19
Naca inlaat gelamineerd. Achterrandje onderkap geplamuurd.

02-12-19
Mal voor naca luchtinlaat voor warme voetjes gemaakt. Een oude surf mastvoethad precies de goede diameter.

01-12-19
Na alle surprises en gedichten weer aan de Cherry. Plaatje op de achterrand bovenkapgelijmd, achterrand onderkap randje op gelamineerd, uitlaat gat in onderkap groter gemaakt, plekken binnenzijde bovenkap gelamineerd,afijn weer productief geweest. :)

23-11-19
De luchtinlaatbox verder gelamineerd. Als laatste de steuntjes gelamineerd op de motorbok zodat deze perfect passen.

17-11-19
Het schuimblok in de gelamineerde inlaatbox verwijderd met aceton. Ging lekker makkelijk, de tape verwijderen en klaar. De ondersteueningsblakjes voor de inlaatbox van schuim gemaakt en deze op de box gelijmd. Deze worden gelamineerd en bevestigd op de motorbok.

16-11-19
De inlaatbox van schuim gemaakt deze ingetapet en gelamineerd met 2x 200grs koolstof en 1x 163grs glasmat. Gat voor luchtinlaat in de boven cowling gemaakt en de luchthapper er opgelijmd. Deze geplamuurd en de boven cowling in de filler gezet.

10-11-19
Van karton een inlaatbox gemaakt om te kijken en te passen wat kan. Gat voor de luchtinlaat in de bovencowling geslepen en de happer er op gelijmd.

09-11-19
Afgelopen week het luikje voor de oliepeilstok in de boven cowling gemaakt. Ook de happer voor de luchtinlaat boven op de cowling gelamineerd.

02-11-19
Het verloop uit de mal geplukt. Deze  pas gemaakt op de radiateur. Op vertikaal randje plakrubber als goede afdichting van verloop op radiateur.

01-11-19
Verloop naar oliekoeler gelamineerd. Deze onder deken met verwarmingslint de nacht laten harden

31-10-19
Verloop van cowling naar oliekoeler gemaakt van PU schuim. Al eerste een plankje op maat op de radiateur getapet. Hierop PU schuim gelijmd en deze in vorm schuurd. Een blokschuim als radiateur en wat schuim voor de geleidingsschotjes....

28-10-19
De randen van de luchtinlaten afgeslepen, schuim uit de inlaten geplukt en geschuurd. Passen mooi op de baffling. De randen moeten nog iets korter en er moet nog een siliconen rand op voor aanluiting op de kap. Volgende is het verloop naar de olie koeler.

27-10-19
De schuimblokken gevormd voor een mooie overgang van rond naar rechthoekig (van cowling naar baffling). Deze gelamineerd met 2x 200grs koolstof.
 

25-10-19
De kappen aan de voorzijde afgeslepen om straks een zo mooi mogelijk verloop te kunnen maken naar de inlaten. Triplex plaatjes gemaakt op de voorzijde van de rachthoekige inlaten van de kappen. Hierop PU schuim gelijmd.

22-10-19
Bezig geweest met de baffling van de motor. Bijgeleverd waren twee aluminium kappen de perfect op de motor aansluiten. Alleen de hoogte moet pasgemaakt worden op de cowling. Eerst een mal van karton gemaakt aan de hand van de bestaande kappen. Van deze net zolang randjes er af knippen tot er een mooie spleet tussen cowling en karton is. Dan deze weer om de kappen plakken en de kappen op deze maat afslijpen. Iets ruimer. Daarna de kappen mooi pas op kap slijpen.

20-10-19
Ook de rand van het tankdek nog iets geplamuurd om de laatste kleine verschillen weg te werken.

18-10-19
Het schuim aan de binnenzijde van de bovencowling gelamineerd met 1x 163grs. Voor de juiste vorm de cowling gemonteerd zodat tijdens het harden de cowling de juiste vorm houdt. De  randen van de cowling iets geplamuurd om de laatste kleine verschillen weg te werken.

17-10-19
De binnenzijde van de bovencowling voorzien van 5mm schuim. Dit gelijmd in de mal om zoveel mogelijk de vorm te behouden. Aan de voorzijde 2 klosje met trekmoeren in de ondercowling gelijmd voor de bevestiging van de cowlings op elkaar.

15-10-19
De randen aan de voorzijde netjes bijgewerkt en het triplex op het achterrandje van de bovencowling gelamineerd.

14-10-19
Bovencowling en af gehaald. De gelamineerde overlapping liet mooi las van de bovencowling. Van de week even netjes bijwerken.

13-10-19
De bovencowling op de ondercowling geplaats, hier en daar nog wat geschuurd en lijmrestjes verwijderd.
Van karton een vorm gemaakt voor om de uitlaat. Dit wordt een soort kapje waarachter de uitlaat zit en waardoor iets onderdruk in de cowling ontstaat. Hierdoor zal  lucht uit de cowling gezogen worden dat ook meehelpt voor de betere koeling. Dit vastgeplakt met tape. De ondercowling zo neergezet dat er 2 componenten schuim ingegoten kan worden (eerst huishoud folie er in gedaan). Na uitharden de vorm licht geschuurd en geplamuurd met polyester hars met micro. Mooi van polyester hars is dat als je iets extra verharder er door doe dat het snel hard is. Zo kon ik 2x plamuren. De vorm afdekken met huishoud folie en gelaminerd met restjes koolstof-, kevlar-koolstof- en glasvezel.
Om straks de cowling delen aan de voorkant naast de spinner op elkaar te houden met een schoeven wil ik een overlap maken. Op de bovencowling, ter plekke naast de spinner, huishoudfolie opgeplakt. De cowling gemonteerd en op de binnenkant van de ondercowling, ter plekke naast de spinner 3 laagje glas en 1 laagje koolstof vezel. Eerst de vierlaagjes en peelply op plastic op de werktafel geimpregneerd en dan deze aangebracht. peelply er weer afgehaald, deze komt niet zo mooi in de rondingen.

12-10-19
De bovencowling precies pasgemaakt op de ondercowling. De scharnierhelften met glasvezel in vorm gebogen en op de bovencowling geboord en vastgezet met cleco's. Deze op de cowling gelijmd en met verzonken klinknageltjes vastgezet. Het 2mm okoume triplex met verdunde epoxy ingesmeerd.
Ook nog even gat in de ondercowling gemaakt voor de uitlaatpijp.

11-10-19
De ondercowling geplaatst met de scharnieren en deze afgetekend op de romp. De scharnier helften op de romp gelijmd en geklonken.
De achterrand van de bovencowling verstevigd met 200grs kevlar-koolstof vezel. Hierop gelijk 2mm okuome triplex gelijmd. Dit ook weer in de mal gedaan.

10-10-19
De scharnieren op de ondercowling pasgemaakt en gelijmd. Om de vorm goed te houden heb ik dit in de mal gedaan.

07-10-19
De scharnieren, die op de glasvezelstroken zijn gelijmd, geklonken met kleine verzonken klinknageltjes.

06-10-19
Van de strook van gisteren vier smalle stroken gezaagd en deze op de scharnieren van de cowlingdeling gelijmd. Deze ook weer tussen twee aluminium kokers gelegd en verzwaard.

05-10-19
Scharnieren voor de kap bevestiging pasgemaakt en op strookjes glasvezel gelijmd. Glasvezel strook gemaakt. 6x163grs. Tussen twee aluminium kokers gelegd en met lood verzwaard.

01-10-19
De onderste cowling geplaatst en op de romp met tape vastgezet. de alumium plaatjes op de cowling gelijmd.

30-09-19
Pinnentjes gedraaid bij Jan voor de ophangbeugeltjes van de onderste cowling. Deze geklonken op de aluminium plaatjes. De beugeltjes bevestigd op het motorschot. Eerst 1,5mm glasweefselplaatje op het schot gelijmd, hier komt straks geen fiberfax. Ook plaatje 0,5mm rvs ertussen gedaan (firewall).

29-09-19
De spinner gemonteerd en de onderste cowling pasgemaakt op de romp en spinner. Past mooi. De beugeltjes voor de ophanging van onderste cowling gemaakt.

26-09-19
De randen van de onderste cowling voorzien van 200grs kevlar-koolstof weefsel. De randen zijn echt een stuk steviger geworden. Ook ter plekke van waar straks de beugeltjes op de bovenhoeken komen een stukje gelamineerd.

24-09-19
Het schuim voorzien van 1 laag glas 163grs. Eerst de gaatjes in het schuim opgevuld met epoxy met microballoons (gewicht).

23-09-19
De randen netjes afgeslepen en geschuurd (2,5cm laten staan). Aan de binnenzijde van de onder cowling 5mm pvc schuim gelijmd met epoxy (hars+aerosil+microballoons).

21-09-19
De randen gelamineerd. Eerst de hoeken ingesmeerd met dikke epoxy lijm (hars+aerosil+baumwolle). Daarna 7 lagen glas 163grs.

19-09-19
Op de romp aluminium plaatje gelamineerd. De cowling is ongeveer 1mm dik. Dus eerst een strip gebogen met de romp mee en daarna 2x dikke tape op geplakt om ongeveer 1,8mm te krijgen. Dit omdat ik de rand aan de binnenzijde nog iets wil versterken. Op de rand van de romp aluminium stripjes geplakt waaraan aan de binnenzijde de gebogen strippen met tape geplakt kon worden (eerst het aluminium in lossingsmiddel gezet).

18-09-19
Randje aan het tankdek gelamineerd. Op dit randje komt straks de boven cowling te liggen. Ik had de randjes gisteren al gemaakt door op vlakke ondergrond laagjes glas  te lamineren (peelply - 2x 163grs glas - 2x 200grs kevlar/koolstof - 1x glas - peelply).  Tjeee, had nooit met kevlar gewerkt mar wat is dit slecht te bewerken....

15-09-19  
Cowling randjes weggeslepen en geschuurd. Door het tape op de romp zit er in de cowling randjes waarlangsr geschuurd kon worden. Iets nog laten staan voor exact pasmaken. Beide helften eens passen op de romp, passen perfect.

14-09-19
De cowling in de zon gezet om sneller te laten harden. In de zon wordt de cowling lekker warm, je kon de hand er niet op houden.
Afijn, hierdoor kon de cowling savonds uit de mal worden getrokken.

13-09-19
Na twee weekjes er uit te zijn geweest de onderste cowling gelamineerd. Hier eerst dunne laag celcoat, 163grs glas, 200grs koolstof, 163grs glas en peelply.

25-08-19
De bovenste helf van de cowling in de mal gelamineerd. Eerst de mal ingesmeerd met witte celcoat. Dit om kleine gaatjes (luchtbelletjes) van de glasmat aan het oppervlak van de cowling te voorkomen. Ook om eventuele oneffenheden te kunnen weg schuren en om al een wite ondergrond te hebben voor het (wit) spuiten van de kap. Een overweging, de celcoat moet vrij dik erop, anders trek de wax deze open. Dikke laag is wel weer gewicht. (de onderste cowling is met een dunne laag gedaan en daar is veel "opengetrokken"). De celcoat een uurtje laten harden. De eerste laag glas gaat plakken op de nog niet uitgeharde celcoat, dus eerst lekker dik insmeren met hars.
Dan 163 grs glas, 200grs koolstof en 163grs glas. Als laatste Peelply.
De boel een paar dagen laten harden en de bovenste cowling is ruwbouw klaar. De cowling kwam een beetje lastig uit de mal. Bij het insmeren van de plug met lossingfilm waren kleine luchtbelletjes onstaan en niet gezien. Dit had als gevolg dat er kleine gaatjes in de mal kwamen en ook niet gezien of te licht over nagedacht... Dit gaf dus kleine puntjes op de cowling. Vooral bij de rondingen voorzijde bleef de kap "haken" in de mal. Afijn, met een beetje geduld en een beetje wrikken.....

18-08-19
Tankdek in fill primer gezet.

17-08-19
De vleugel stompen geschuurd met P280. Deze eerder in de fill primer gezet.
De mallen van oneffenheden ontdaan en hier en daar iets bij geplamuurd. De mallen 6x in de wax gezet, eerst met hele dunne wax om goed in de schuurkrassen te laten vloeien. De laatste 3 lagen met mallen wax en goed uitpoetsen.

26-07-19
Afgelopen maand bezig geweest met de mal voor de Cowling. Na eerst de vorm van schuim te hebben gemaakt alles ingesmeerd met hars om de boel hard te maken. Daarna de hele boel in dikke celcoat gezet en dan maar schuren tot alles glad en egaal is. Moest toch hier en daar wat plamuren om de lijnen wat vloeiender te krijgen. Hier en daar ook door de harde laag geschuurd. Niet handig, schuim schuurt (te) makkelijk waardoor weer een deuk ontstaat. Dus weer plamuren, schuren, plamuren, ... etc. Ook moest de grote opening onder de romp wat groter gemaakt worden. Deze moet ca. 1,5x de oppervlakte hebben van de openingen aan de voorkant om geen druk opbouw in de cowling te krijgen. Afijn, uiteindelijk zat de vorm er in. De dummy spinner plaat er af gehaald en de randen mooi gerond voor de mal.
Nu kon alles 2x in lossingsmiddel gezet worden, de randen van de romp afgeplakt. Na goed drogen alles in blauwe polyester celcoat gezet. Bij glasmatten direct op de vorm te zetten krijg je vaak kleine luchtbelletjes waardoor deze ook in de mal komen. Door eerst alles lekker dik in de celcoat te zetten voorkom je dit. Daarna is het plakken geblazen met ruwe glasmatten op de grotere vlakken en fijnere matten aan de voorkant. Op de grotere vlakke vlakken 5mm pvc schuim gelijmd en hierover een dunne glasmat gezet (sandwich). Deze vlakken blijven dan mooier in vorm.
Na uitharden de deling uitgezet met de laser en met de Dremel met slijpschijfje door geslepen.
Tja, toen moest alles gelost worden. Dit ging niet zonder de vorm kapot te maken. Eerst met een stalen lineaal rondom in de gleuf gestoken en dan maar vrikken...
Uiteindelijk is de mal goed losgekomen.

30-06-19
Plamuren, schuren, plamuren, filler... De cowling bovenzijde en zijkanten zijn glad. De voorkant in de plamuur gezet.
Van de week de onderzijde van de cowling onder handen nemen.

16-06-19
De cowling heeft zijn vorm.
De afgelopen maand bezig geweest met alles en niets. Toch de cowling kunnen maken. Allereerst een plaat gemaakt met de afmetingen van de spinner inclusief de speling tussen deze en de cowling (±4mm). De motor goed ingepakt met folie en het brandschot afgeplakt. Met PU schuim platen, die ik nog over had, de ruwe vorm gemaakt. Daarna de rest opgevult met twee componenten PU schuim. De overmaat was wel een beetje groter dan dat ik voor ogen had. Afijn, de zaag erin. Eerst had ik in het hoofd om de gaten gelijk naast de spinner te maken. Dit leek betere stroomlijn. Na wat googlen en kijken naar moderne kisten blijkt dat twee ronde gaten iets van de spinner af beter te zijn......? Weg van de grenslaag.....? Afijn, na wikken en wegen gekozen voor de ronde gaten. Eens wat anders voor een Cherry. De inlaat van de oliekoeler ovaal gemaakt.
De rechter luchtinlaat "kijkt" iets naar boven en de linker iets naar beneden. Dit heb ik gedaan met de gedachte dat de inlaat bij een rechts draaiende propellor (vanuit de cockpit gezien) iets meer lucht schept....?
Vandaag de laatste vormen geshapet en de hele cowling ingesmeerd met epoxy met micro om de heleboel hard te maken.
Hierna de boel glad schuren en in de dikke celcoat zetten. En dan maar schuren, plamuren, schuren, plamuren... totdat de hele cowling zijn uiteindelijke gladde vorm heeft. Hiervan wil ik dan mallen maken waarin vervolgens de uiteindelijke cowling gemaakt kan worden. Deze hoeft dan niet meer glad gemaakt of geplamuurd te worden, dat is dan weer lichter.....
Voorlopig nog wel even werken aan de cowling dus.

11-05-19
De Airmaster propeller is van de week binnen gekomen. Prachtige onderdelen, goed verzorgt en gedocumenteerd geheel.
De spinner gemonteerd met daar onder de oliekoeler om een idee te krijgen hoe de cowling straks te vormen.

10-05-19
Afgelopen week weer bezig geweest met de motorbok. Weight and balance nogmaals gecontroleerd in Excel. Zoveel mogelijk waarden nog gemeten en ingevuld. De weight and balance van de lege kist met alle toebehoren (tank, kap, stabilo, flap, etc.etc.) was al gedaan dus ligt vast. De motor moest erg ver naar voren. Later in de week de boel nog maar eens goed bekijken of alles klopt voordat de bok wordt afgelast. Inmiddels is de propeller ook binnen. Wat blijkt, er zat een fout in mijn excel sheet en de propeller is 1kg zwaarder dan opgegeven. Afijn, de bok moest 13cm ingekort worden. Alles los geslepen en weer opnieuw beginnen. Dit ging nu wel sneller. Na het hechten de motorbok gedemonteerd en weer in de lasmal gebout. Afgelopen woesdag de bok laten aflassen door een zeer ervaren Tig lasser. Thnx Gerrit. Gisteren alle verbindingslassen warm gestookt tot 'kers rood' en langzaam laten afkoelen zodat de meeste lasspanningen er uit gaan.
Vandaag de bok uit de mal gehaald. Mal en uitgloeien heeft goed gewerkt, er waren bijna geen maat verschillen. De bok past nog steeds goed op de romp. Ook vandaag de motor gemonteerd op de bok. Uitlijning gecontroleerd met behulp van de laser. De motor is perfect uitgelijnd. De propeller flens ligt precies in het hart van de romp, staat 2,5 graden naar rechts, prop flens ligt hoogte 1 á 2 mm te hoog. Met de propellor erop is deze afwijking straks bijna te verwaarlozen.

27-04-19
De motorbok losgehaald van de romp en een lasmal gemaakt. Ik had al een mal gemaakt van multiplex waarin de bevestigingspunten in het motorschot waren overgenome. Deze plaat gebruikt om hoeklijnen 50x50x5 te lassen en de gaten hierop over te nemen. De houten plaat paste op de bevestigingspunten van het motorschot dus de hoeklijnen met gaten komen dus ook overeen. Voor de motorzijde van de bok een plaat 4mm staal laten snijden met gaten waarin de lassteunen passen. Tevens nog schoren van staf rond 10mm er in gelast om alles zoveel mogelijk op de plaats te houden tijdens het aflassen. Hoek 50 en staf 10 had ik nog liggen. De hoeklijen zijn diverse malen gebuikt voor de romp en het staf voor het richtingsroer. Zo zie je maar weer, niet weg doen tijdens de bouw.

23-04-19
De laaste 2 buizen pasgemaakt en gehecht. De motor vrij kunnen laten hangen aan de bok. De Cherry heeft een motor !

22-04-19
Afgelopen week bezig geweest met motor uit te lijnen op de romp. Motor krijgt 2,5 graden rechts zijwaardsstelling. De flens van de motor ligt in lijn met de langsas van het vliegtuig zodat de neus symetrisch wordt. De ligging van de motor heb ik al eerder uitgerekend met de weight and balance. Door de relatief lichte motor krijgt het vliegtuig een langere neus.
Vandaag de eerste buizen 0,75"x0,058" 4130 van de motorbok pasgemaakt en gehecht (MIG).

17-04-19
De onderdelen van de neuspoot eerst in de Washprimer gezet en daarna licht geschuurd en wit gespoten met Hammerite (spuitbus).
De neuswielkap in de blanke DD lak hoog glans gezet.

06-04-19
De garage met de bladblazer van het meeste stof ontdaan. De onderzijde in de witte DD lak gezet met roller. Ging niet helemaal goed, als de lak te droog is en je gaat er met een relatief droge roller er over dan worden kleine stukjes schuim uit de roller getrokken. Ik dacht eerst dat het stof was, dus een redelijk stuk gedaan....

05-04-19
Afgelopen dagen rechter zijkant geschuuurd P150, Filler, P280.

01-04-19
Geschuurd P80 de plamuurplekken van gisteren en de rechterzijkant in de filler gezet.

31-03-19
Afgelopen week de romp geschuurd P80, geplamuurd, geschuurd P80, filler, geschuurd P150, filler.....
Als laatste vandaag de onderzijde en linkerzijde geschuurd met P280. De romp op de andere zijde gedraaid en de rechter zijde nog wat geschuurd P80 en lichte deuken geplamuurd.

20-03-19
M4 nog even opgeboord en M5 getapt in de vork. Gaatjes in kapje pasgemaakt op vork.

19-03-19
Propjes andere zijde laten lassen. Draadgaatjes M5 in de propje getapt. Was lastig te boren, de prop was erg hard geworden door het lassen. De proppen rood gloeiend gemaakt met brander en langzaam laten afkoelen. Daarna ging boren en tappen goed.
Nog even naar de huisartsenpost in Zwolle. Wandkastje stond open en ik raapte een tap van de grond en bij opstaan...bafff... snee in het hoofd. Flink bloeden. In Zwolle even laten lijmen.

18-03-19
Propje in vork laten lassen. Onderzijde romp geschuurd met P150. Andere zijde prop gevlakt.

17-03-19
Krikken aangepast zodat deze makkelijker op te bergen zijn. Gaatje geboord in neuswiel vork. Hier staf D=9 in lassen en daarin M4 draad tappen om het neuswielkapje straks vast te zetten. Op tekening staat dat dit met plaatschroeven kan, dit leek mij niet solide.
Kapje pasgemaakt op neuspoot en romp.

16-03-19
Onderzijde en linkerzijde geschuurd en in filler gezet.

15-03-19
Geschuurd en geplamuurd.

12-03-19
Laagje glasvezel 163grs over alu plaatjes gelamineerd. Geschuurd en geplameerd.

10-03-19
Mal van dun rvs plaat gemaakt voor neuswiel kapje. Gelamineerd met 2x koolstof 220grs.
Alu plaatjse in de romp gelijmd voor boutjes voetenstuur blokjes.

09-03-19
Luikje is nu klaar. Onderzijde van de romp in de plamuur gezet. De linker kant van de romp geschuurd en geplamuurd.

04-03-19
Randjes van het luikje samen met Tom geschuurd en gelamineerd. Onderkant romp geschuurd.

03-03-19
Rechter zijkant geschuurd. De grove glooingen zijn er uit. De romp op de andere zijde gedraaid. De linker zijde grof in plamuur gezet (epoxy met micro). Het linker luikje voor de as van de poot gelamineerd.

02-03-19
Onderzijde in de Aero plamuur gezet.

01-03-19
Rechterzijkant in Aero plamuur gezet.

27-02-19
Het schuim van het linker luikje in vorm geschuurd. Rechter zijkant en onderzijde geschuurd.

26-02-19
Na een heerlijk weekje ski vakantie weer lekker aan de Cherry. Het luikje aan de onderzijde van de rechter vleugelstomp is nu klaar. Voorbereidingen gedaan voor het linker luikje, randjes geschuurd en geplamuurd. Een deel van de rechter zijkant grof in de plamuur (expoxy hars met micros  en een beetje aerosil). De overgebleven plamuur aan de onderzijde gesmeerd.
Als de onderzijde glad is en het linker luikje is ook klaar dan begin ik aan de motorbok. De onderzijde dus snel afmaken....

10-02-19
Onderzijde rechter vleugelstomp geschuurd en in de primer gezet. Deze is mooi glad, en dat zonder plamuur op de grote vlakken. Nog een paar dellen in de rechter zijkant en onderkant geplamuurd met epoxy met micro. Schuim aan linker binnenzijde romp ter hoogte van stabilo ingesmeerd met epoxy zodat deze niet zo snel beschadigd met montage van de onderdelen van het stabilo in de staart.

09-02-19
De romp op z'n kant op twee bokken gelegd. Erg makkelijk. Had ik eerder moeten doen.
Het luikje (nog van 2mm okoume triplex en schuim) pasgeschuurd. Begin gemaakt met schuren van de vleugelstomp en romp zijkant. Nog wat geplamuurd aan de vleugelstomp.
Eerst de romp onderzijde spuit klaar maken, nu kan ik nog goed bij, de romp zo op de kant liggend.

07-02-19
De binnenzijde van de neuswielbak tweede keer wit geschilderd met DD-lak D800 hoogglans.

05-02-19
Binnenzijde romp gelakt met DD-lak D008 zijdeglans (verfgroothandel.nl).

04-02-19
Binnenkant geschuurd, is nu klaar om te lakken. Luikje in de staart geplaatst met dunne folie op de romp. Vervolgen via andere kant de bovenrand in gesmeerd met epoxy lijm zodat het luikje straks mooi strak past. Paar dagen later de andere zijde gedaan.

03-02-19
Binnenzijde van de romp geschuurd. Beugeltje voor de twee kabelrollen op de hoofdligger gekit met Sikaflex. Deze al eerder in de Washprimer gezet.

31-01-19
De motor opgehaald van de fabriek in België: een UL Power 260i. Na lang wikken en wegen toch gekozen voor deze motor. De Bijbehorende propeller is in bestelling.

29-01-19
De flaphendel afgemonteerd. De knop op het buisje 6mm gelijmd met Sikaflex en geborgd met koolstof staafje 1,5mm. De hendel doorgeboord op de buis. De flap meeneem strippen op de rompflaps gelijmd met Sikaflex en vastgezet met verzonken boutjes M5 met borgmoertjes.

28-01-19
Schoortjes (pl.2mm) op de steuntjes laten lassen.

27-01-19
Bezoek gehad van mijn bouwbegeleider. ;)

25-01-19
De plaatjes op mijn werk laten zetten.

24-01-19
Plaatjes voor de motorbok uit plaat CrMo 3mm geslepen.

20-01-19
De boel onder de stoel gedemonteerd.

15-01-19
Deksel op neuswielkast pasgemaakt. Railstopper op cockpitkap rails gemaakt van POM.

14-01-19
Aluminium plaatjes op de scharnierklosjes vor het voetenstuur gelijmd.

13-01-19
Klosjes gelijmd. Randen op neuswiel luikje gelijmd. Alu plaatjes gemaakt voor op de lagerblokjes. Plaatjes gemaakt om boutjes op te lassen voor de lagerblokjes. Deze komen straks iets verdiept onder in de romp zodat deze glad afgeplamuurd kunnen worden.
Gaten van het brandschot overgenomen op de mal voor de motorbok.

12-01-19
Deze week fysiek niets gedaan aan de Cherry. Maar... de motor UL Power 260i en de Airmaster propeller zijn besteld! Lang getwijfeld maar de knoop eindelijk doorgehakt.
Vandaag de mallen van de motorbevestiging en het motorschot gemaakt. Als ik exact heb bepaald hoe ver de motor voor het schot moet komen kan ik de mal samenstellen om de bok in elkaar te lassen.
Ook begonnen met het leeghalen van de Cherry om straks de romp binnenkant te lakken en de delen in de verf te zetten.
Klosjes gemaakt tegen aflopen van de kabels van het landingsgestel.

06-01-19
Met hulp van Jan staat de Cherry nu weer thuis in de garage. Vandaag ook de Murphy van Jan naar zijn nieuwe werkplaats verhuist.

01-01-19
Happy New Year !
Wish you all the best for 2019 and.... happy landings.

 

Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022

About Me
My wife Coby
Why Cherry
Categories
Fuselage
Wing
Updates

Last modified, Blog: Monday, 23 October 2023, 06:17 , Bouwverslag: Monday, 23 October 2023, 06:17