Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022
Blog 2015
30-12-15
Romp in de grill gehangen en de bouwtafel weer opgezet. Met Gijs nog
even twee bokjes gemaakt van latten die ik had gekocht voor het lijmen van de
bodem op de romp (zie foto's 13-12-2015). De balkjes komen van de mal voor de
romp.
29-12-15
Nog even de schotjes in de Flügelstummel gelijmd. Dit jaar worden er
geen grote dingen meer gelijmd of gelamineerd. Ik heb nog 30 gram hars....
28-12-15
Schuimplaatjes voor in de Flügelstummel pasgemaakt en
gelamineerd. Zijwanden geschuurd.
Garage ontdaan van stof met behulp van bladblazer :)
Vanavond beide zijden van de romp gelamineerd, 1x 163grs diagonaal. Weer met
joris.
Productief dagje (nacht).
27-12-15
Binnenzijde Flügelstummel (onderzijde stavlak) gelamineerd.
24-12-15
Bodem in glas gezet. 1x 163gr diagonaal. Weer hulp gehad van Joris.
23-12-15
Bovenste schuimplaten van de Flügelstummel er in gelijmd. Op de
achterste platen wordt straks gestaan bij het instappen. Op het schuim komt
daarom nog een 2mm okoume plaat die aan de onderzijde eerst is voorzien van een
laag glasvezel 163grs. De onderzijde van het schuim (de binnenzijde van de
vleugel) krijgt ook nog een laag glas vezel. Als de buitenlaag er op zit dan
hebben we sterke sanwich constructies waarop gestaan kan worden. De voorzijde
krijgt dit niet volgens tekeniong maar omdat bij veel Cherry vliegers hier
deukjes in zitten door zitten of staan hierop, wil ik hier wel wat verstevigen.
Omdat okoume plaat te stug is om de mooie ronding van de voorvleugel te volgen
heb ik de voorste schuimplaten 2 á 3 mm laten zakken. Deze lamineer ik straks en
leg er 3mm balsa in. Mooie ronding in schuren en dan lamineren. Zo krijg ik
straks een lichte maar stevige sandwich op de voorzijde.
22-12-15
Vanochtend me laten keuren voor m'n medical, ik mag weer een jaar. Ook
dit keer weer bij
AeroMedical in Arnhem. Bevalt me elk jaar weer goed !
Vanavond de grill van Jan H gemonteerd met een paar kleine aanpassinkjes. Dit
scheelt me een heleboel werk, ik hoef niet zelf de "grill" te bedenken en te
maken.
Met stoom de grote floepers in de wanden verminderd of de goeie kant op gezet.
Er zaten spanning in de okoume plaat. Als deze vlak op tafel lag zat er
plaatselijk al hier en daar een dal of bult in. Hout zet bij nat worden uit maar
krimpt harder bij drogen (nog van m'n ouwe geleerd....). Door hier een beetje
mee te spelen is het aardig gelukt om de wanden redelijk vlak te krijgen. In
ieder geval een dal zodat deze glad gemaakt kan worden.
De garage opgeruimd en iets anders ingedeeld.
21-12-15
Rondingen bodem gelamineerd. De hoeken bodem afgeschuurd. De
ondersteuning voor het hoogteroer in de romp gelijmd. De romp eerst waterpas
gezet, de romp ter plaatse van de ondersteuning iets geschuurd zodat deze ook
waterpas is. In plaats van de drie latjes één plankje er in gelijmd.
Als de ondersteuning is uitgehard kan de romp in de "grill" gehangen worden.
20-12-15
Rondingen bodem voorzijde er in geschuurd en ingesmeerd met epoxy met micro. De
hoeken afgerond met bovenfrees.
16-12-15
De bodemplaat gelijmd met hulp van Joris. Schuim gedeelte ingesmeerd
met epoxy hars, micro en aerosill, okoume plaat lijmvlakken voorgesmeerd met
hars en de lijmvlakken op de romp ingesmeerd met epoxy hars, Baumwolle en
Aerosil (bekende recepten). Okoume plaat er op gelegd, panlatten er op, matras
er op en stapelen met blokken lood, tegels, stenen, pakken frisdrank, etc. De
plaat ligt mooi aan op de romp.
15-12-15
Voorbereidingen voor bodem lijmen: schuimplaten vlak met latten
geschuurd, panlatten gezaagd, romp waterpas, delen waar straks niet meer
bijgekomen kan worden waren al een keer dun met epoxy ingesmeerd en nu nog een
keer dun met DD lak.
14-12-15
De mantelbuisjes voor de eventuele pedaal remmen in de bodem gelegd.
Schuim in de bodem gelijmd.
13-12-15
Voorbereidingen gedaan om de bodem te lijmen. Hoeken bij neus/bodem met
schuimgevuld. Deze moeten later worden afgerond. Moerplaatjes neuspoot gemaakt
en vastgelijmd. Uitzoek werk om pedaalremmen te maken in plaats van het
"broodmes".
05-12-15
Zoveel mogelijk van de onderzijde in de verdunde epoxyhars gezet
voordat de bodem er straks op gelijmd wordt. Nu kan ook nog makkelijk aan de
onderzijden van latjes gekomen worden, scheelt straks weer. Ook de
Flügelstummels aan de binnenzijden geïmpregneerd. Dit alles om het hout tegen
vocht te beschermen.
Epoxyhars+harder verdunt met ongeveer 20% verdunner en harder.
Hier dan ook de foto van wat je ook met PU schuim kan maken.
30-11-15
Je kunt van PU schuim niet alleen vleugels maken maar ook
surprises..... Foto volgt, kan nu natuurlijk niet een foto plaatsen.
Deze week wordt er dus weinig gebouwd aan de Cherry.
26-11-15
Moerplaatjes vastgelijmd.
25-11-15
Bezoekje gebracht André. Samen met Jan H de vorderingen bekeken van de
ombouw van zijn motor. Natuurlijk de boel weer goed bekeken hoe alles zit en
waar ik nog allemaal rekening mee moet houden. Jan had nog wat draaiwerk voor me
meegenomen voor de neuswielaansturing (de klosjes op de veren). Dank je wel Jan.
Ook heb ik de mallen van hem meegekregen om straks de doorvoerplaatjes mee in
vorm te drukken.
24-11-15
Moerplaatjes voor onderste boutjes neuspoot steuntjes gemaakt. Deze
zitten straks in de dubbele bodem, dus goed vast zetten.
22-11-15
De binnenzijde van de neuswielkast gelamineerd met 1x 163gr. Nog voor
de buien 5,5km hard gelopen en...... de dag is aangekomen dat Gijs me er uit
loopt op de 5km.....
21-11-15
Bodemplaatjes en 2 zijwandjes 1x gelamineerd met 1x 163grs diagonaal
(makklijker langs de randen te snijden).
20-11-15
Laaste plaatje voor Rollenbock gemaakt en doorgeboord in de zijwandje
neuswielkast. De
heleboel weer gedemonteerd en de bodemplaatjes in de romp gelijmd.
19-11-15
De epoxy vulplaatjes van 1,5mm (uit de elektronica) voor de steuntjes
van het neuswiel op het motorschot gelijmd. Op het motorschot komt aan de
motorzijde eersts een branddoek (1,5mm) en dan een dunne rvs plaat. Ter plaatse
van de steuntjes moeten opvulplaatjes in plaats van doek komen.
18-11-15
Stangen tussen Koppelglied en Lenkantrieb opnieuw gemaakt. Nu met de
draad M3 netjes in het midden. Dank Jan H. voor de tip.
Een bus gedraaid met uitwendige diameter gelijk aan het snij ijzer M3 en een
gaatje van 3mm erin. Beide in de draaibank geklemd. Dan de stang 3mm er in.
15-11-15
Weinig productie vandaag. Wel gerommeld, opgeruimd, bestellijstje
gemaakt, to do voor bodem lijmen lijstje, etc. etc.
14-11-15
Koppelglied en de twee stangen 3mm tussen Koppelglied en Lenkantrieb
gebogen.
13-11-15
Het klosje op de neuswielpoot zo geschuurd zodat de neuswielaansturing
kan draaien terwijl de poot is ingeklapt. De neuspootaansturing is gekoppeld
met de roer pedalen. Bij ingeklapte neuspoot moet deze dus wel kunnen blijven
draaien.
12-11-15
De neuswiel aansturing op het motorschot gemonteerd. Ging perfect.
Plaats gecontroleerd door poot in en uit te schuiven (wiel en rubber even
gedemonteerd). Houtboortje verlengd om direct te boren op het motorschot. Nu
alleen het klosje nog schuren tot de koker kan draaien met neuswiel ingeklapt.
11-11-15
Pertinax klosje op neuspoot opnieuw gemaakt.
10-11-15
Hoeklijntje met haak gepositioneerd op lat op motorschot en met latje
geklemd, uitgelijnd op het pertinax busje dat provisorisch met klemmetje op
aanslagplaatje is bevestigd, seconden lijm er tussen laten lopen, romp omdraaien
en met lange boor één gat doorgeboord, romp weer omdraaien en tweede gat
doorboren, de boel monteren. Het pertinax busje in positie op haak vast geklemd
op aanslagplaatje, seconden lijm er tussen, demonteren en gat in aanslagplaatje
boren, bus los itkken en even licht schuren (seconden lijm). Het geheel weer
monteren.
Volgende uitdaging is de aansturing van het neus wiel op het motorschot monteren
en pasmaken.
09-11-15
Tussen neuspootsteuntjes en motorschot opvulplaatje van 2mm geplaatst
(tijdelijke opvulling voor rvsplaat en isoplaat). De poot onder de goede hoek
gezet (10gr t.o.v. het motorschot), drukstang op juiste lengte afgesteld zodat
touwtje de nylon bus in het midden net raakt (5mm door dode punt).In het blokje
zaten al de gaatjes en hierin zijn een korte boutjes gedaan voor goede positie
van deze. Aanslagplaatje gepositioneerd en geklemd. Alles gecontroleerd en toen
met dunne seconden lijm het plaatje aan het blokje gelijmd. Vervolgens deze
gedemonteerd en de gaatjes van het blokje doorgeboord in het plaatje.
De "Lock" haak gemonteerd en gepositioneerd. Het pertinax busje op het aanslag
plaatje geklemd. Als alles goed staat dan deze ook met seconden lijm vastzetten
zodat makkelijk de gaatjes doorgeboord kunnen worden. Later kan met een klein
tikje de de aluminium delen weer van elkaar los gekregen worden.
08-11-15
Roerpedalen gemonteerd, de aluminium stopjes er in geperst en de
pedalen doorgeboord. De lagerklosjes voor de pedalen gemaakt. De dubbele wordt
volgens tekening gedeeld uitgevoerd, ik heb ze alle uit één stuk uitgevoerd. Qua
montage kan dit.
De lagers van de Kurbelwelle op de wielkast zijwanden gemonteerd. Aanslag
plaatje en het aluminium blokje gemaakt.
De Kurbelwelle moet een aanslag hebben op één van de buizen van de pedalen met
het middelste draaipunt 5mm door het dode punt. Nylon busje gedraaid om zo
makkelijk de 5 mm langs een touwje te bepalen.
06-11-15
Het binnenste plaatje van de linker wielpootsteun nieuw gemaakt en er
opnieuw op laten lassen. Deze had ik te veel afgeslepen om pas te maken.
05-11-15
Messingbusjes gedraaid voor de neuspoot.
31-10-15
Afgelopen week onderdelen van de trekstang neuswiel gemaakt en gelast.
De neuspoot in elkaar gezet. Eén en ander uitgelijnd op het motorschot. Eerst
gaatjes in het neuspoot gemaakt ter grootte van de boutjes (M6). De beugels op
het motorschot gemonteerd. Toen de gaatjes opgeruim naar 9mm. Hiermee kan de
stand van het neus wiel nog een beetje bij gesteld worden. Poot staat er nu
netjes onder.
24-10-15
Drie Delrine en één Nylon bus gedraaid voor neuspoot.
23-10-15
Trainingsvlucht gemaakt met Arjan van MATC. Heerlijk gevlogen, goed om
alles weer eens door te nemen/vliegen.
Het brevet is 2 jaar geldig. Om het te verlengen moet je in de 12 maand voor het
verlopen minimaal 12 uur hebben gevlogen en minimaal 12 start en landingen
hebben gedaan. Plus een trainingsvlucht van een uur met instructeur.
Ik had het geluk dat er vanochtend een examinator aanwezig was die bereid was om
het brevet gelijk af te tekenen.
Nu hoeft alleen het formulier naar KIWA te worden opgestuurd ter registratie.
22-10-15
Laatste lasjes aan het neuswiel laten doen.
20-10-15
Schuim van de bovenzijde van de Stummel in vorm gesneden. Gaten voor
rolroer aansturing in romp op maat gemaakt. Plaats bepaald voor neuswiel steunen
op het motorschot. Weer met hulp van Jan.
19-10-15
Nu met 3mm staalkabel de loop van de kabels op de rollen bekeken.
Hiervoor een provisorische kabelspaninrechting gemaakt. De Rollenbock gemonteerd
op de Hauptholm. De gaatjes in de wanden van het neuswiel iets opgeruimd zodat
deze vrij lopen. Het lastige klusje is meer dan tevreden gelukt.
18-10-15
Rollenbock provisorisch op de Hauptholm geplaatst.Met touwtjes de loop van de
kabels op de rollen bekeken. Er hoefde slecht weinig gebogen te worden om een
mooie loop te krijgen.
17-10-15
De Rollenbock gemaakt uit 1,5mm CrMo. Lastig klusje om de scherpe
zettingen te maken. Met wat hulpstukjes in de bankschroef toch gelukt. Al met al
kleine 3 uur bezig geweest. Als de wieltjes er op zijn gemonteerd lijken de
assen van de kabels in lijn te liggen. Nu nog monteren op de Hauptholm om te
kijken of de hoeken ook goed zijn zodat de kabels weer in lijn liggen met de
drie wielen.
16-10-15
De Rollenbock in 3D getekend. Ook dan blijkt de Rollenbock een lastig
ding te zijn. Nu de plaatuitslag printen en overnemen op plaat. Ik wil proberen
de Rollenbock van 1,5mm CrMo plaat te maken waarvan ik nog een stukje heb
liggen. Dit is dan maar 25gr zwaarder dan uit aluminium 3mm. Nu kan deze echter
gemaakt worden uit een theoretisch uitslag.
14-10-15
Aanslag klosjes voor het hoofdgestel op rib B gelijmd.
13-10-15
Met Jan voorbereidingen gedaan om de Stummel dicht te maken met schuim.
2cm schuim gesneden en gelijmd om straks de poten eruit te snijden.
11-10-15
Gevlogen met ex-buurman van mijn ouderlijk huis samen met twee
kleinkinderen van hem. EHTE-EHTX-EHTE. Leuk en gezellig om mee te vliegen. De
uitsmijter was heerlijk op Texel.
06-10-15
Ook de rechter poot kan nu volledig in- en uitgeklapt worden. De haak,
wiel en het lock-blokje gemonteerd voor passing en werking.
05-10-15
De beide hoofdlandingspoten gemonteerd en in de ribben A en B zijn de
uitsparingen gemaakt. De linker poot kan volledig in- en uitgeklapt worden. Voor
de rechter poot moet nog wat weggeschuurd worden van de bodemhoeklatjes zodat
deze ook voldoende uitgeklapt kan worden (38gr volgens tekening).
01-10-15
Onderzijde Flügelstummel de foam platen in vorm gesneden met
gloeidraad. Linker hoofdpoot provisorisch gemonteerd.
30-09-15
Latje onder Hilfsholm gemaakt en gelijmd. Schuim onderzijze
Flügelstummel pasgemaakt. Radgabel provisorisch gemonteerd.
29-09-15
De gaten voor de pedalen en lagers in de zijwanden geboord en de
zijwanden van de neuswielkast in de romp gelijmd.
27-09-15
De twee zijwanden van de neuswielkast zijn pas en de latjes en dubbele
platen Bsp3mm zijn er op gelijmd.
De twee bodemplaten zijn pasgemaakt.
22-09-15
De opvulling geschuurd zodat de bodem straks vloeiend verloopt. Kleine
latjes ter ondersteuning voor de Fussbodem gelijmd. Één zijwand voor
neuswielkast pasgemaakt.
21-09-15
2mm berken triplex latjes gelijmd als opvulling voor de bodem. De
Fahrwerkholm steek 2mm onder de zijwanden uit.
20-09-15
De vier bodemlatten gelijmd. Twee bodemlatten pasgemaakt en gelijmd.
Opvulling (rechts) ondermiddenligger en hoekjes bodemlatten gelijmd.
17-09-15
Latje onder de middenligger gemaakt en gelijmd. Hier doorheen de lopen
de vier bodemlatten. Ook opvulling (links) onder middenligger gelijmd.
15-09-15
Latjes en klosjes pasgemaakt voor de bodem. Weer gezellig met helpende
handjes van Jan.
13-09-15
Vandaag een uurtje gevlogen met Paul, ben erg nieuwsgierig naar zijn
(lucht) foto's.
11-09-15
Latjes voor de vier bodem latten gezaagd en gelijmd in vorm van de
bodem (tussen hoofdligger en motorspant).
10-09-15
Vlucht met Gijs naar Texel. EHTE, DutchMill Info, EHTX. Koffie met
Appelgebak. EHTX-Kooy 1500ft-AmsterdamInfo-Egmond-Alkmaar-2x Traffic
warning-Almere-DutchMill-Nijkerk-EHTE.
06-09-15
Neuspoot glijbus van POM gedraaid. Rubbers neuspoot
uitgedraaid/geschuurd. Romp omgedraaid.
05-09-15
Neuspoot ophanging geboord, één steun pasgemakt. Plaatje op steun moet
pasgeslepen worden zodat de poot vrij kan scharnieren.
04-09-15
Klosjes en plaatjes voor Zentralholm, Fahrwerkholm en Hilfsholm
pasgemaakt en gelijmd. Gat voor borgpen in pertinax blokje voor op neuspoot
geboord.
03-09-15
De steuntjes voor de neuspoot laten lassen. De klosjes om de Hilfsholm pasgemaakt.
02-09-15
Hoekklosjes pasgemaakt en gelijmd voor rompversteviging rond
middenligger. Het begint er steeds meer solider uit te zien.
01-09-15
Plaatjes en latjes voor rompversteviging rond middenligger pasgemaakt
en gelijmd.
31-08-15
Mal gemaakt voor lassen van de steuntjes voor de neuspoot.
27-08-15
De boel weer op z'n plaats gezet. Plaatjes voor de twee neuswiel
steuntjes gemaakt.
25-08-15
Met Jan de romp weer naar huis gehaald. Deze stond in de hal bij mijn
moeder om de middenligger (met de vleugels gemonteerd) uit te lijnen op de romp
en vast te lijmen. Nu kan weer regelmtig gebouwd worden. Tip: een vliegtuig
moet je thuis bouwen !
24-08-15
Lekker rommelen in de garage. Voorbereidingen voor de terugkomst van de romp.
Onderdelen van de neuspoot bij elkaar gezocht om de laaste onderdelen hiervoor
te maken/lassen.
18-08-15
Schuimplaten bovenzijde stummel pasgemaakt.
14-08-15
Na een vakantie stop de voorste 4 ribben van de vleugel "stummel" aan
de middenligger gelijmd.
08-08-15
De jaarlijkse Cherry meeting was dit jaar in Zell am See. Laten we nou
net in Kaprun (vlak bij Zell am See) op vakantie te zijn....
Er waren drie Cherry's uit Nederland vertegenwoordigd: André, Berrie (+ Bart) en
Wim.
Vandaag nog een vluchtje met André mogen maken in de bergen.
Een erg gezellig en leuk weekend. Nieuwe en leuke contacten opgedaan en
ervaringen uitgewisseld.
19-07-15
Vliegen met Luc. Erg gezellig. Altijd leuk als iemand enthousiast het
vliegtuig uitstapt.
18-07-15
Twee achter ribben van de rechter vleugel Stummel gelijmd, plus de latjes op de
voorzijde van de middenligger om straks de voorste ribben te lijmen.
17-07-15
Twee achter ribben van de linker vleugel Stummel gelijmd.
16-07-15
Hilfsholm in romp gelijmd.
15-07-15
Hilfsholm pasgemaakt.
10/14-07-15
Met Daan naar de Flying Legends Airshow in Duxford.
08-07-15
Speling tussen Mittelholm/Fahrwerkholm en romp op gevuld met mix van
epoxy, koolstofvezel en aerosil. Twee verstevigingsplaatjes gelijmd.
07-07-15
Klosjes en latjes in de zijwanden gelijmd voor verbindingen
middenligger - romp.
06-07-15
Weer een mijlpaal. De middenligger gelijmd in de romp, met hulp van
André.
04-07-15
Twee van de drie bodemdelen geschuind en aan elkaar gelijmd.
03-07-15
Dagje Ameland met z'n allen in de Cessna.
01-07-15
De romp en de ligger naar de hal bij mijn moeder gebracht voor
uitlijning van de romp op de vleugel. Met dank aan Jan die met een
vrachtwagentje kwam.
Even nog een grove uitlijning kunnen maken van het geheel.
25-06-15
Na het overlijden van mijn vader weer proberen de boel op te pakken. Ik
zal hem nog vaak missen, ook bij het bouwen: latjes zagen, zijn kennis van
houtbeweking, zijn interesse, zijn trots en veel meer.
Vanavond met Jan de middenligger in de romp gepast. Gebleken is dat de twee
driehoek klosjes die boven de ligger zitten niet in de zijwanden gelijmd had
moeten worden. Dit dus in tegenstelling wat op tekening staat.
13-06-15
Met André mee gedaan aan de Dutch Open Air Rally. Prachtige nieuwe
ervaringen en vooral veel plezier.
En raads eens wie er met ons op de foto wilde...
07-06-15
Heerlijk weekendje EHMZ Flyin NVAV. Met de hele familie kamperen op het
vliegveld.
04-05-15
Dus de afgelopen dagen nog wel wat kunnen doen tijdens de
avondvierdaagse perikelen.....
03-05-15
Laatste hoekjes in bodem gelijmd. Nu nog de wiggen en latjes voor de
motorschotversteviging aan de bovenzijde en de 2 klosjes in de zijwanden om
straks de hoofdligger tegen te drukken tijdens het uitlijnen.
02-05-15
Dubbel latjes onder Hilfsholm in ronding pasgemaakt en gelijmd.
01-05-15
Afgelopen dagen klosjes en latjes pasgemaakt en gelijmd.
29-05-15
Afgelopen dagen de bovenranden van de romp, waar straks de rails van de
kap op komen, pasgemaakt en gelijmd.
25-05-15
Oostwold Airshow was weer fantasties.
24-05-15
Naar Teuge om de "rompgrill" op te halen bij Jan.
23-05-15
Afgelopen dagen gaten in zijwanden gemaakt voor Mittelholm en
Hilfsholm, randen geschaafd/geschuurd, bodemlatten bestaande uit 3 latjes
voorgebogen en gelijmd. Vandaag de romp van de mal gehaald.
17-05-15
Rechter zijplaat op frame gelijmd
15-05-15
Rechter zijplaat pasgemaakt en linker zijplaat op frame gelijmd.
14-05-15
Frames geschuurd en linker zijplaat pasgemaakt.
13-05-15
Nog een paar klosjes en plaatjes gemaakt en gelijmd.
12-05-15
Met Jan klosjes en plaatjes voor de romp gemaakt en gelijmd.
10-05-15
Met André meegevlogen naar EDKA. Thomas en Bruno ontmoet.
10-05-15
Vandaag en afgelopen dagen verstevigingsklosjes en plaatjes gemaakt en
gelijmd.
07-05-15
Alle schoortjes en dwarslatjes zijn gelijmd. Nu moeten deze nog
verstevigd worden met klosjes in de hoeken of plaatjes er op gelijmd.
06-05-15
Alle schoortjes en dwarslatjes zijn pas gemaakt.
03-05-15
Uurtje gevlogen met Gijs en Daan. Rondje Kampen.
28-04-15
Staart iets gecorrigeerd, nieuwe wig gemaakt, staart met laser uitgelijnd en
gelijmd.
25-04-15
Wig in staart van 18mm multiplex pas gemaakt. Motorschot aan de frames
gelijmd.
24-05-15
Motorschot uitgelijnd, de 4 wigjes tussen motorschot en frames gemaakt.
Hoeklijnen op staart vastgezet met lijmtangen. Alles uitgelijnd met behulp van
laser. Wellicht dit weekend de eerste verbindingen er in lijmen.
23-04-15
De overlengte van de zijframes op maat gemaakt. De twee mallen iets
aangepast. Deze waren volgens tekening gemaakt maar blijken iets te hoog te
zijn. De zijwangen op de mal gemonteerd en het motorschot tijdelijk er tegen aan
geklemd. Alles past mooi.
22-04-15
Het eerst zijframe op de mal geplaatst. Alles goed bekeken hoe straks het beste
de boel op de mal te plaatsen/vast zetten.
21-04-15
De lijm verbindingen van de zijplaten glad geschuurd. Dit gaat nu
makkelijker dan als deze aan de romp zijn gelijmd. Samen met Jan de rompmal
opgesteld. De aluminium kokers op de tafel gelijmd met daarop de ondersteuningen
voor de romp op gelijmd. Alles natuurlijk netjes vlak en in lijn. Nu kan
daadwerkelijk met het opbouwen van de romp beginnen!
20-04-15
De zijplaten van okoume triplex aan elkaar gelijmd.
14-04-15
Okoume platen 2mm bij Carl gehaald. Deze stonden bij hem in opslag.
09-04-15
Landingen op Teuge weer current gemaakt.
06-04-15
De verstevigingshoekjes van triplex op het rechter frame gelijmd. Ook
deze is nu klaar.
05-05-15
Alle latjes en hoekjes van het rechter frame pas gemaakt en gelijmd.
03-04-15
Frame geschuurd en de laatste hoekjes gelijmd. De latten waaraan later
de motorbok aan wordt bevestigd aan het motorschot gelijmd.
02-04-15
Vanavond plaatjes op het frame gelijmd. Het eerste frame is klaar.
01-04-15
Eerste (linker) frame latjes en hoekjes gelijmd in mal op tafel.
31-03-15
De hoekklosjes en plaatjes voor versterking van de frames voor de zijwanden van
de romp met Jan gezaagd en pasgemaakt.
30-03-15
Mijn vader heeft de laatste latjes voor de romp en motorschot gevlakt, verdikt
en gezaagd. Alles keurig op maat.
De staandes en schoren pasgemaakt in het frame.
29-03-15
Voorbereidingen gedaan voor de zijwanden van de romp. Ik heb besloten de frames
die ik had overgenomen niet te gebruiken.
15-03-15
Na de skivakantie en ziekte de boel weer een beetje aan het oppakken. De
vleugels zijn inmiddel helemaal glad en staan nu elders in opslag.
Het eerste kapje voor de tip verlichting is diepgetrokken. De eerste
voorbereidingen voor de rompmal zijn gemaakt.
18-01-15
Gaatjes in de vleugels weer open gemaakt (tie down, grip en stall). Nog
wat plekjes schuurd en geplamuurd.
17-01-15
Beide onderzijden geschuurd.
15-02-15
Afgelopen week geschuurd en geplamuurd aan de vleugels. Nog even beide
onderzijden licht schuren en beide vleugels zijn glad.
Afgelopen woensdag het motorschot gezaagd uit 8mm berkentriplex.
08-02-15
Afgelopen dagen geschuurd, geplamuurd, testjes gedaan voor kapjes
verlichting, LED testjes gedaan voor nav lights.
De rechter vleugel is nu voorzien van primer en hoeft alleen nog geschuurd
worden. Deze zijde is dan ook zo goed als glad.
De hoofdligger en laminaat overlappingen van de onderzijde linker vleugel
geplamuurd.
04-02-15
Kettingzaag van pa gerepareerd. Onderzijde rechter vleugel geschuurd en
geplamuurd.
01-02-15
Testjes gedaan met vacuüm trekken.
De mallen van gips geimpergeneerd met verdunde epoxy primer. Hierdoor kunnen de
mallen straks beter geplamuurd/geschuurd worden om mooi glad te krijgen. Elk
krasje in de mal zie je straks in het kapje.
Hoofdligger en overlappingen onderzijde rechter vleugel geplamuurd.
31-01-15
Weer geschuurd aan bovenzijde rechter vleugel. Deze is nu ook mooi
glad. Begin gemaakt aan bak voor vacuüm trekken.
30-01-15
Bovenzijde vleugel geschuurd en gedeelte geplamuurd met primer.
29-01-15
Primer geschuurd en midden stuk nogmaals in de primer gezet.
28-01-15
Bovenzijde rechter vleugel geschuurd en in de vullende primer gezet.
26-01-15
Bovenzijde linker vleugel geschuurd met P80 en P150. Dze zijde is nu
mooi glad. De rechter vleugel bovenzijde weer licht geplamuurd. De tweede mal
van gips gegoten.
25-01-15
Linker vleugel geschuurd en enkele plekken weer in primer gezet. Mal
van gips gegoten.
21-01-15
Linker vleugel geschuurd en in een vullende primer gezet.
20-01-15
Motorschot uitgezet, zitten filosoferen met Jan over de bouw van een
aluminium tank en de bouw van de romp. Nog even bovenzijde linker vleugel licht
-geplamuurd.
18-01-15
Mal linker vleugeltip versterkt en bovenzijde vleugel geplamuurd.
17-01-15
Bezoek gehad van Stef en zijn vader. Op de terug weg van het ophalen
van hun motor (ook een BMW R1200GS) hebben ze even Kampen aangedaan. Zij bouwen
een KR2, een vliegtuig vergelijkbaar met de Cherry.
16-01-15
Nog een beetje kunnen schuren en plamuren.
15-01-15
Mal losgehaald, deze is nu mooi stevig. Één zijde dicht gemaakt met
triplex en binnenzijde folie. Vervolgens 2 compenenten schuim in gegoten. Niet
echt goed gelukt door de folie maar ik heb nu
een positieve mal van schuim om te testen hoe groot de definitieve uitsparing
van de verlichting moet worden. Tussendoor de randen bovenzijde rechter vleugel
licht geplamuurd.
14-01-15
Op mal van de rechter vleugel de vestevigingen gelamineerd.
13-01-15
Mallen randen afgeslepen en schuim en balsa verstevigingen op de mal
gelijmd (op de vleugel voor de vorm). Hierover moet nog 1 laag laminaat voor de
stevigheid van de mal zodat deze straks niet te veel vervormd bij het gieten van
gips voor de positieve mal.
12-01-15
Mallen van de tip gehaald. Lastig klusje. Voorzichtig met perslucht en
dun stripje.
11-01-15
Linker voorzijde vleugeltip gelamineerd t.b.v. een mal voor het
vacuumtrekken van de tipverlichting kap. Rechter tip eerst met celcoat
ingesmeerd. Omdat toch gewacht moet worden op het harden zijn alvast een aantal
overlapping geplamuurd. Toen de gelcoat erg stroperig was, deze tip ook
gelamineerd met 3x 163grs t.b.v. de rechter mal.
10-01-15
Vleugel tippen geschuurd met P240 en in lossingsfilm gezet. Beide
vleugels grof geschuurd. Linker vleugel ligger geplamuurd met epoxy+micro+aero
(met aero wordt plamuur iets smeuïger).
09-01-15
Rolroer trim randjes gelamineerd met koolstof uni. Tippen in epoxy
primer gezet.
06-01-15
De randen van de vleugels bijgeslepen zodat deze in de middenligger
gestoken konden worden. Dit met de extra handen van Jan.
05-01-15
Diverse klein materiaal besteld. bij Carbonwinkel.nl en Polyservice.nl
04-01-15
Kabelboom uit geplozen. Afgelopen dagen een beetje internet af
snuffelen voor info over de motor en LED verlichting.
Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022