Mijn eigen vliegtuig bouwen - Cherry Bx-2 s/n220

Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022

 

Blog 2016

30-12-16
Zelfde gedaan als gisteren, nu met linker flap.
De onderdelen voor de verbindingsstang gedraaid,gefreesd en geboord. Deze in elkaar gelijmd met epoxy (later moeten er en nog klinknagels door) en gemonteerd. Verbindingsstangen afgesteld volgens tekening en de hendel vastgebout, alles in de nul stand. Geeft toch wel voldoening als dan ook alles past en werkt.... Jammer dat het boutje aanloopt op de ingelijmde lat in de instapstand van de flaps. Hier is ook geen rekening mee gehouden op de tekening (Z075). De boel straks maar weer demonteren en een holling in de bovenzijde van de latten frezen.

29-12-16
De hevel op de rechter rompflap gemonteerd. Flap in goede positie houden, hevel in goede stand op uiteinde van de buis zetten en dan met een stift streepjes zetten voor de juiste stand tijdens boren. Flap demonteren, binnen bus in uiteinde lijmen, hevel in goede stand (streepjes) op flap zetten en een beetje seconden lijm er tussen laten vloeien zodat de hevel tijdelijk vast zit op de flap. Onder de kolomboormachine gat 4,8mm  doorboren. Even lastig om de flap haaks op de boortafel te houden maar met hulp van Gijs is aardig gelukt.
Gaatje 2mm voor splitpennetje in as-uiteinde flap (vleugelzijde) geboord. Deze met boutje M5 op flap gemonteerd en boutje en moertje gedeeltelijk weggeslepen zodat deze gelijkt is met flap. Weggeplamuurd met mix epoxy/katoenvlokken.
De flapbuis, hevels en hendels gemonteerd in de romp. Het gat van de flaphendel pas doorboren in buis als alles gemonteerd en uitgelijnd is. Nu alleen klemmen met het boutje is voorlopig voor uitlijnen goed genoeg.

28-12-16
Na een week geveld te zijn door de griep vandaag eindelijk weer wat kunnen doen. Buis (D098) van de flaphendel gemaakt en de twee hevels (D071-03 er op doorgeboord. Hierbij goed letten dat de twee hevels exact gelijk op de buis staan. Doorgeboord met 4,8mm voor M5 boutje, steel van M5 boutje is ongeveer 4,8mm. Knop van flaphendel gemaakt uit zwart Delrin. Daan was druk met het opleuken van de melkbus, nog effe en dan kan ie knallen.

20-12-16
Frezen van de sleuf in de Flaphendel ging bij de draai en frezerij niet goed. Zelf maar doen dus. Vanavond de binnen buis weer pasgedraaid, in de aluminium buis gelijmd, gaten voor sleuf geboord, sleuf gevijld, Pos. 05 en 06 van tekening D025 gemaakt. Pos. 05 in 04 gelijmd.

19-12-16
Stabilo's onderzijde geschuurd en in dikke epoxy primer gezet.

18-12-16
Stabilo's onderzijde geschuurd en geplamuurd. Onderdelen voor Flaphendel: D025-07 (rvs 1/2" buis) afgedraaid en in de aluminium buis gelijmd (pos.01) met 5 minuten epoxy. En natuurlijk een bezoekje gebracht aan Kerst in oud Kampen, erg gezellig.

16-12-16
Samen met Jan in de bus van VWC richting België gereden. Daar een cockpitkap kunnen kopen van de belg die zijn Cherry niet meer afbouwt. Een rit van 3 uur heen en 3,5 uur terug maar die zeker de moeite waard en gezellig was.

14-12-16
Stabilo's geschuurd, geplamuurd en in epoxy primer gezet. Kon stabilo's omdraaien en zo op schuim leggen dat plamuur niet geraakt werd. Scheelt weer een dag harden. Flügelstummels bovenzijde in primer gezet.

13-12-16
Stabilo's geschuurd en geplamuurd. Flügelstummels geschuurd.

11-12-16
Inmiddels zijn de hoekjes die waren uitgeslepen in de stabilo's weer gelamineerd. Optekening zaten deze uitsparingen maar deze zijn niet nodig. vandaag de Flügelstummels geschuurd en geplamuurd. Ook de stabilo's zijn aan een zijde licht geschuurd en grof geplamuurd. Eerst deze bijna spuitklaar maken zodat ik ze kan opbergen zonder dat er nog veel aangedaan moet worden.

05-12-16
Alle surprises zijn klaar (en ondertussen weer gesloopt om de kadootjes er uit te krijgen) dus we hebben weer meer tijd voor het vliegtuig. De lagerplaatjes D074-2 zijn geboort op de bevestigingsklosjes in de hoeken op de bodem. Het plaatje voor de standen van de flaps met de buis geplaatst, aan buiten zijde. De bevestigingsgaatjes overgenomen op de stoelondersteuning. Doorgeboort van buiten naar binnen. Klosje met lijmtang op plaats gehouden, gaatjes overgenomen en onder kolomboor doorgeboord. Klosje gelijmd.

23-11-16
Hoogte trim is klaar. Had alle onderdelen en stuk van de staart in 3D gezet. Even werk maar het voordeel is dat alles in één keer klopt. De neutraal stand en de twee uiterste standen kloppen precies. Volgens tekening plus en min 28mm, een uitslag dus van 56mm. De servomotor heeft een maximale uitslag van 31mm. De servo motor aansluiten en de servo stopte net voor het einde van de gleuf.
Richtingsroer gemonteerd en iets aangepast zodat de scharnierpen er in kan.

06-11-16
Hoogte trim onderdelen gemaakt. Plaatje en klosje gelijmd in staart.

02-11-16
De twee lagerplaatjes D074-2 opnieuw gemaakt. Ik vond de speling op de buis toch iets te groot. Verder beetje zitten puzzelen hoe de servo van de hoogte trim te plaatsen.

25-10-16
De twee flaphevels D071-3 afgewerkt.

24-10-16
De twee lagerplaatjes D074-2 voor flaphevelas D098 gemaakt. Buis D098-1 ruw op maat gemaakt.

23-10-16
Klosjes, waarop de lagerplaatjes van de flaphendel wordt bevestigd, pasgemaakt en in de romp gelijmd. Goed aandacht besteed aan de haaksheid ten opzichte van de ligger en bodem.

22-10-16
Flaphevels D074-1 afgewerkt.

21-10-16
Eigen variant op de Unterstell-Bock (tekening D130) gemaakt. Dit lijkt mij makkelijker om straks het vliegtuig mee omhoog te krikken (bij bijvoorbeeld een bandenwissel) dan het originele ontwerp van Max. En dat voor een paar tientjes en "afval" hout. De latten waarvan de klossen zijn gemaakt had ik gekocht voor het verlijmen van de bodem op de romp (zie foto's van 16-12-2015), komen dus weer van pas.

16-10-16
Alles weer op z'n plek gelegd. Wat je allemaal in de loop van de weken dat de romp elders stond allemaal meesleep. Dat allemaal komt dan in één keer weer terug....Toch nog wat kunnen doen aan de romp. De fairings boven de flaps bijgeslepen en geplamuurd. Natuurlijk te veel plamuur gemaakt, hiermee stukjes van de stabilo's geplamuurd.

13-10-16
De romp is weer thuis. Na vier maanden is de Cherry weer in de garage bij huis. Met Jan en zijn vrachtwagentje ging dit snel en eenvoudig zonder schade. De nodige klusjes waarbij de vleugels nodig waren gedaan. En natuurlijk de belastingproef achter de rug.

09-10-16
Alles nog eens gecontroleerd met laser en rolmaat en vervolgens de gaten in de hoogteroer scharnieren overgezet op de romp, de boel gedemonteerd, 2 gaten doorgeboord, hoogteroer gemonteerd, malletje geplaatst en uitlijning gecontroleerd, hoogteroer gedemonteerd maar nu de scharnieren laten staan, de rest van van de gaten doorgeboord en alles weer gemonteerd. Uitlijning is ok, haaksheid kielvlak en hoogteroer is ook goed. Frank bedankt voor het lenen van je handige boormachine. Onderzijde van de fairings van de flaps gelamineerd en flaps er tegenaan gedrukt in de juiste positie (gelijk met de vleugelflap die maatbepalend is). Tussen flap en fairing 1 mm aluminium plaatje gedaan voor nodige speling. Bovenzijde Stummels in de coating gezet

08-10-16
Nog even de Stummels en fairings geschuuurd. 

07-10-16
Stummels geschuurd en nog iets geplamuurd. Hoogteroer uitgelijnd op de romp/vluegels met hulp van Gijs. De afstand tussen vleugeltippen en hoogteroer tippen gelijk gezet.

06-10-16
Van de week nog even bezig geweest met het uittekenen van een tank in 3D.

01-10-16
Bovenzijde vleugeldelingen pas geschuurd en de Stummelrand iets geplamuurd. Het stabilo geplaatst. Ik had al een malletje gemaakt om de hoeklijnen van het scharnier op juiste afstand van elkaar te houden. De hoeklijnen met lijmtangen vastgezet op de romp. Toen de twee stabilo's er op geschoven. Nu nog de stabilo uitlijnen op de romp, kielvlak en vleugels. Dit straks met behulp van laser en rolmaat. Als alles op de goeie plek staat moeten de gaatjes van de hoeklijnen ovegenomen worden op de romp om straks de hoeklijen (scharnieren) op de romp te kunnen vast zetten.

28-09-16
Linker romp flap gemonteerd en pasgemaakt op de vleugel flap en romp. Achterzijde romp gelijk geschuurd met achterzijde kielvlak. De boel weer omgedraaid. Volgende stappen zijn de vleugel delingen aan bovenzijde pas schuren, de Flügelstummel plamuren, het stabilo uitlijnen en monteren. Daarna mag de romp weer naar huis.

25-09-16
Rechter romp flap gemonteerd en pasgemaakt op de vleugel flap. De rompovergang van de flap bijgeschuurd om later te lamineren voor een mooie passing. Deling onderzijde van de rechter vleugel definitief pasgemaakt/geschuurd. Afgelopen week de zakken zand terug gebracht, de laatste pen aan de brogpennen geklonken, flaps geschuurd, malletje gemaakt voor montage hoogteroer, tekeningen bekeken ter voorbereiding van turtle dek en tank.

17-09-16
De vleugels hebben vandaag de belastingproef glansrijk doorstaan ! !
Samen met Jan H. en André de vleugels volgens het schema (D131) belast met zandzakken van 25kg.
De doorbuigingen waren aan beide zijden gelijk en was bij maximale belasting 93mm. Dit is ruim binnen de toegestane waarde.
Na het verwijderen van de zakken kwamen de vleugels weer zo goed als terug in de oorspronkelijke stand. De afwijking was ongeveer 3mm en kwam waarschijnlijk door het feit dat de ribbeltjes in de raakvlakken van de vleugelstomp en opvangklos iets werden vlak gedrukt. Als de vleugeltip iets werd opgelicht zodat de speling weer nul was, stonden de tippen weer op de nulstand. De vleugels hebben dus geen enkele permanente vervorming gekregen. Later moet op de opvangklos nog even een dun laagje glas komen om de speling er weer uit te halen.
Met dank aan de medewerking van  KARWEI Kampen (zandzakken) en Schildersbedrijf ROORDA Kampen (heftruck).
En natuurlijk dank aan Jan H. en André voor hun hulp en kennis, Joris, Hans, mijn moeder, Gijs, Daan, Tom en Coby voor de mentale ondersteuning en de inwendige mens. Dit moest natuurlijk ter plekke gevierd worden met koffie en gebak en van mijn jongens kreeg ik nog een leuke kaart en een presentje!
Load test Cherry BX2 s/n220 Klik op het plaatje voor de timelaps van de proef.

16-09-16
Zandzakken á 25kg gehaald bij KARWEI Kampen met de heftruck van ROORDA schildersbedrijf voor de balastingtest die 18 september zl plaats vinden.

06-09-16
Romp weer omgedraaid en op de bokken gelegd. Vleugels er aan. Alles klaar voor de belastingtest....

04-09-16
De randen van de wielkasten gelamineerd met 3x diagonaal (makkelijker) 163grs. Flaps in dikke primer gezet.

01-09-16
De randen van de wielkasten ±9mm verdiept. Klaar om gelamineerd te worden.

30-08-16
De laatste binnenzijde van de wielkasten gelamineerd. Rot klusje maar gelukkig was Jan er ook op de dinsdagavond...
Dit was de binnenzijde van de onderzijde van de vleugel. Eigenlijk had ik deze zijde moeten lamineren voordat de plaat in de vleugel werd gelijmd....

28-08-16
Middag schuren aan flaps en roeren.

25-08-16
Verstevigings latjes/klosjes voor kielvlak gelijmd, vleugeldeling bovenzijde bijgewerkt.

23-08-16
De vleugels er af, romp omgedraaid, vleugels er weer aan, vleugels uitgelijnd op kruislaser en uiteindelijk het kielvlak op de romp uitgelijnd en gelijmd.

21-08-16
Flaps, richtingsroer, kielvlak en rolroeren geschuurd en in epoxy gel coatof primer gezet. Het glad maken van het kielvlak gaat nu veel makkelijker dan als deze straks op de romp staat.

18-08-16
Kielvlak, rompflaps en richtingsroer geschuurd en één zijde in epoxy celcoat of primer gezet.

16-08-16
Gedeelte van de binnenzijde van de wielkasten gelamineerd.

15-08-16
Na vier weken vakantie de draad weer oppakken. Vanavond eens gekeken waar ik gebleven was. Heb de Mulde in de vleugel voor de wielen in ingeklapte toestand iets dieper en groter gemaakt. De vleugeldeling nog mooi passend geslepen

12-07-16
Uitsparing in de ribben C gemaakt voor de landingspoten en in de binnenkant van de vleugels de hollingen gemaakt voor de wielen als deze ingeklapt worden. Het landingsgestel kan nu helemaal ingeklapt worden. Nu is het nog een kwestie van afwerken, iest dieper uithollen, randen lamineren, uithollen, lamineren, schuren, etc. Nog wel aardig werk dus. Tussendoor het kielvlak en flaps schuren en plamuren.

10-07-16
Afgelopen dagen kielvlak, richtingsroer en flaps geplamuurd, geschuurd, geplamuurd.

05-07-16
Met Jan de ruwe gaten in de onderkant van de vleugels voor de wielen gemaakt. Wielen in, aftekenen, wielen uit, slijpen, wielen in, aftekenen, etc., etc. Steeds kleine stukjes verder slijpen tot de wielen er helemaal in gaan. Nu nog de kuilen in de bovenzijde slijpen zodat het onderstel helemaal gelijk ligt mijn vleugelonderzijde. Dan alle randen netjes afwerken en lamineren

04-06-16
Kielvlak geschuurd en in dikke primer gezet. Nu kan dit nog makkelijk op tafel. Straks als deze op de romp is gelijmd is het lastiger om te schuren en te plamuren. Dus nu nog zoveel mogelijk doen. Gelijk de flaps, rolroeren en richtingsroer zo veel mogelijk meenemen, moet toch gedaan worden.

03-06-16
Kielvlak geshuurd en geplamuurd.

02-06-16
De romp met vleugels op de twee bokjes gezet en het geheel met digitale waterpas (±0,05gr bij 0/90gr) vlak gezet. Laser aan voorkant gezet en het geheel gecontroleerd. De uiteinden liggen keurig met de nullijn van de romp gelijk. Afwijking van <1mm op de spanwijdte, nihil dus. Met behulp van de mallen van Jan H. de instelhoek op de ribben gecontroleerd. Alle hebben ongeveer ±0,2gr meer instelhoek dan op tekening maar liggen ten opzichte van elkaar wel allemaal gelijk. Ook de tip ribben liggen ten opzichte van elkaar gelijk (±0,2-0,3gr meer). De eventuele afwijkingen vallen eigenlijk niet te meten, het is maar net hoe je de mallen op de vleugel zet.
De achter plaatjes doorgeboord zodat het pennetje er in past, deze kan nu in de lange borg pen gelijmd en geklonken worden.

30-06-16
Rechter vleugeldeling pasgemaakt, deze borgpen kan er ook in . De delingen zijn nog niet helemaal naar mijn zin, moeten nog wel iets aangepast worden. De beide vleugels zitten nu aan de romp. Nu kunnen de gaten in de plaatjes die de achter lijsten van de vleugel met elkaar verbindt worden doorgeboord. Hierna kunnen de pennetjes op de aan de lange borgpen worden geklonken die dan door de gaten van de plaatjes heen moeten.

28-06-16
Linker vleugeldeling pasgemaakt, de borgpen kan er in. Een gedeelte van de Flügelstummel ligt iets lager dan de vleugel. Hier zal iets geplamuurd moeten worden.

25/26-06-16
Naar NVAV weekend in Marville, een oud canadees militair veld. Dit keer met André mee in de auto en aanhanger. Daar zijn nieuwe motor kunnen testen.

24-06-16
Begin gemaakt aan het pasmaken van de vleugeldeling linker vleugel.

21-06-16
Nog even de tweede zijde van het kielvlak geplamuurd voordat Jan kwam. De romp geladen in de vrachtwagen van VWC en naar de hal gebracht. Jan, bedankt!
Nu kan ik de vleugels pasmaken op de Flügelstummels, borgpen doorboren in de verbindingsplaatjes, gaten voor de wielen in de vleugel maken, kielvlak op de romp lijmen en dan natuurlijk de belasting test.

20-06-16
Voorbereidingen voor transport naar de hal. Eén zijde van kielvlak geplamuurd.

19-06-16
Vanavond First Roll Out !!

17-06-16
Kielvlak pasgemaakt op de romp. Diverse klosje gemaakt voor het vast lijmen van het Kielvlak op de romp. Overstekken van de Flügelstummel bovenzijde ruw op maat gemaakt.

16-06-16
Vanavond plankjes iets meer ruimte gegeven en het schuim op de plankjes gelijmd. Eerst een M5 carossering ring op het plaatje gelijmd.
De vlakke onderzijde van de middenligger onderzijde geplamuurd.
Romp met Gijs omgedraaid en de bovenzijde vleugeloverstekken met de papieren mal afgetekend.

15-06-16
Op mijn sportavond toch nog even de klosjes met inslagmoeren gelijmd zodat ik morgen de plankje goed pas kan maken.

14-06-16
4 klosje en 2 plaatjes pas gemaakt. Fairings onderzijde geschuurd. Overstekken onderzijde vleugeldeling ruw op maat gemaakt met de Dremel. Dit aan de hand van papieren mallen. De vleugeldeling heb ik in 3D getekend en een uitslag laten generen van de deling. Deze op de Flügelstummel gelegd en afgetekend op de overstekken.

13-06-16
Begin aan klosjes en plaatje voor afdichting gemaakt.

12-06-16
Naar André om te helpen met de laatste klusjes om de kist op Marville te testen (tijdens het NVAV en Cherry weekend.
Zijn motor voor het eerste laten draaien (met mijn bobine's..)
Achterste stukje fairing aan de onderzijde van de Flügelstummels is volgens tekening van aluminium. Ik vond dit al niet helemaal een mooie oplossing en wist nog niet helemaal wat ik er mee aan moest. Bij André zag ik een mooie oplossing. Twee klosjes met inslagmoeren verdiept in gelijmd. Hier een plaatje 2mm triplex op pas gemaakt. Hierop schuim lijmen dat mooi in vorm geschuurd kan worden. Daarna lamineren. Op deze manier kan een mooie demontabele afdichting gemaakt worden.

11-06-16
Fairings romp-Flügelstummels onderzijde gemaakt en gelamineerd. Alleen gedeelte voor en op de hoofdligger. Achter de hoofdligger wordt afgedekt met aluminium plaatje dat gedemonteerd kan worden om de as van de poot er eventueel uit te kunnen halen.

10-06-16
Fairings bovenzijde licht geplamuurd. Romp omgedraaid. Voorbereidingen voor romp - vleugel fairings onderzijde: schuren, PU schuim plaatjes in voorste deel gelijmd, met overgebleven hars en micro onderzijde Flügelstummel randjes licht geplamuurd.

07-06-16
Door de avondvierdaagse alleen de fairings kunnen schuren.

05-06-16
Beide fairings gelamineerd met 3 lagen 163grs glasvezel diagonaal. Tussen flap en fairing alu plaatje 0.5mm, plastic folie en peel ply.

04-06-16
Linkerzijde fairing in vorm geschuurd.

03-06-16
Rechter Flügelstummel geplamuurd (beter is eerste plamuren en dan pas fairing maken, zoals linkerzijde). Schuim voor fairing linkerzijde gelijmd. Aluminium buizen aan vleugelpen geklonken. Tussen pen en buisje ook epoxy lijm met aerosil (verdikkingsmiddel met behoud van sterkte).

31-05-16
Fairing van de rechter Stummel in vorm gebracht. Voor linker de eerste vorm stukken pasgemaakt. Plamuur van de linker geschuurd.

30-05-16
Plamuur geschuurd. PU schuim in de hoek van de rechter Flügelstummel en romp gelijmd. Linker bovenzijde nog een keer licht geplamuurd.

29-05-16
Begin gemaakt aan de fairings tussen de romp en Flügelstummel. Tussen rib A en de romp eerst stroken PU schuim van ongeveer 15mm gelijmd. Top laag hard gemaakt met dunne plamuur. Daardoor beschadigt deze niet zo snel bij het schuren van de fairings. De bovenzijde van de middelligger is vlak en moet in de ronding geplamuurd worden. Dit gaat makkelijker als de fairings er nog niet aan zitten. Dus deze alvast voor de eerste keer geplamuurd.

24-05-16
Extra verstevigingen uit 8mm berken triplex voor de Fahrwerkholm pasgemaakt en gelijmd. Op ribben A en binnenzijden romp.

23-05-16
Overtollige lijmresten van de bussen en flaps weggeschuurd. De achterrand van de Flügelstummel iets bijgebogen door deze te verwarmen en een beetje druk er op uitoefenen. Verstevigingsplaat uit 8mm berken triplex gemaakt voor extra versteviging van de Fahrwerkholm. Deze wordt op rib A gelijmd.

22-05-16
De gaten voor de vleugelborgpen in de vleugelkoppelplaatjes geboord met een hulpgereedschap, verlengde boor met nylon bussen. Eerst het voorste plaatjes aftekenen (gemonteerd op vleugel), demonteren, centeren en voorboren met 6mm (al iets schuin), weer monteren. Dan met de lange boor door de beide plaatjes boren (7,8mm).

De scharnierbussen voor de flaps gedraaid. Bij montage de speling opgevuld met een strookje latoenkoper zodat de speling axiaal blijft tijdens het lijmen. De bussen in de romp gelijmd. De as ingesmeerd met lossingsfilm. Bussen van Delrin (POM) gemaakt, dit is minder gevoelig voor vocht. Zwarte POM gebruikt omdat deze niet UV gevoelig is. Voor de zekerheid zwart POM genomen omdat deze in de romp wordt gelijmd.

21-05-16
Met Jan H. meegevlogen vanaf Teuge naar de NVAV Fly-inn weekend in Oostwold in zijn Cherry. Helaas zat de BBQ en de overnachting er niet in omdat zondag slecht weer werd verwacht voor de terugreis.

16-05-16
Scharnierplaatjes van de flaps gemonteerd. Plaatje en T stuk op elkaar gemonteerd, tijdelijk nylon lager busje in T stuk geperst, samen met flap geplaatst, uitlijnen met vleugel mal, gaatjes doorboren, achter plaatje geplaatst, vast schroeven, hier en daar wat afslijpen, etc, etc. Afijn, veel pas en meetwerk. Alles zal nog vaak worden gedemonteerd en gemonteerd.....
Het volgende is de kunststof lagers uitlijnen en  pasmaken in de romp en vast lijmen.

15-5-16
Linker Flügelstummel geschuurd. Randjes, rondingen, overgangen, etc. 1,5 uur......
Gaten in romp geboord voor de nylon lagerbussen van de rompflaps. Een paar mm kleiner dan  uitwendig diameter, maar wel zo groot dat de as er door kan. Zo kan de flap uitgelijnd worden op de vleugelstomp, waarna de exacte plaats van de bussen bepaald kan worden.
Met behulp van de vleugelmallen de flaps uitgelijnd. De achterlijst lengte hetzelfde gemaakt als die van de vleugels. De flaps pas gemaakt op de romp.

14-05-16
Rechter Stummel geschuurd, ondertussen prakkedenken hoe ik de fairings tussen romp en Stummel zal maken.

13-05-16
Berekeningen en rapport voor het motorframe van André gemaakt.

12-05-16
Onderste overstekken van de Flügelstummels gelamineerd. (randen als 08-05-16).

10-05-16
Het ondersteunende schuim voor het lamineren van de onderste overstekken van de Flügelstummel verwijderd en de lijmresten hiervan verwijderd van rib B. De beide randen zijn klaar om gelamineerd te worden.

09-05-16
Bovenzijde overstek rechter Flügelstummel gelamineerd. Zelfde gedaan als linker vleugel (zie 08-05-16).

08-05-16
Bovenzijde overstek linker Flügelstummel gelamineerd. Eerst de hoeken opgevuld met epoxy en micro zodat radius niet te scherp is voor de glasmatten. Daarna (nat in nat) 4 lager 163grs glasmatjes diagonaal (diagonaal gaat beter in de hoeken en rafelt niet zoveel). De achterzijde ondersteund met schuim en lijmklemmen zodat de achterrand mooi recht blijft en nog een matje extra. Van de rechterzijde het schuim verwijderd en ondersteuning aangebracht.

07-05-16
Schuim dat als ondersteuning voor de Flügelstummel overstekken diende verwijderd (linker zijde).

06-05-16
Onderzijde rechter Flügelstummel gelamineerd.

05-05-16
Eindelijk weer lekker aan de Cherry gewerkt. Volgens mij heeft de Cherry nog nooit zolang stil gelegen. Diverse klussen, administratie, weekje Mallorca en vandaag een kennis geholpen met een begin te maken met zijn schuurtje (lag al een paar jaar bij hem in de tuin, was misschien een goeie geweest voor "help mijn man is klusser..")
Maar ik kon het niet laten om vanavond de onderzijde van de linker Flügelstummel nog te lamineren. Schuim ingesmeerd met epoxy en micro, 2 lagen 163grs glasvezel diagonaal en peelply. Bovenzijde had eerste laag 4cm overlap naar onder en de tweede laag 2cm. De randen hiervan glad geschuurd en de onder laag 3 en 1,5cm overlap naar bovenzijde.

04-05-16
De onderzijden van de Flügelstummels voorbereid voor het lamineren.

09-04-16
Met André in de Cessna 172 PH-JBC naar de Flyin van EHGG (Eelde Airport). Leuke, gezellige en leerzame dag. Terug via de Waddeneilanden. Een 360 boven EHKD op 1500ft mogen maken. Tijdens de vlucht een beetje geoefend met VOR's.
Landingsgeld op EHGG slechts voor het actietarief van €7,50 inclusief een high tea ! ! Dan kom je terug op EHTE en dan moet je voor de landing bijna €28,- betalen.........

06-04-16
De bovenzijden van de Flügelstummels gelamineerd met 2x 163grs glasvezeldoek (diagonaal) en epoxy. Het PU schuim eerst afgestreken met epoxy met mircoballons. Niet omdat dit lichter is maar het PU moet later worden verwijderd en dan schuurt dit beter dan dat de gaatjes zijn gevuld met alleen epoxy.

05-04-16
Vanavond met Jan PU schuim op de ribben en achterzijden van de Flügelstummel gelijmd en in vorm geschuurd. Deze worden meegelamineerd voor de overstekken. Ruim nemen zodat deze straks mooi pas gemaakt kan worden op de vleugel. De overstek aan de achterzijde is voor de aansluiting op de Flaps. Deze manier van werken is ook toegepast op de vleugels.

04-04-16
Het schuim aan de onderzijden van de Flügelstummels in vorm geschuurd. Tot op de ribben en niet verder.

03-04-16
Vandaag mogen vliegen met een toekomstige bruidegom en bruid. Hij vroeg haar in de lucht ten huwelijk. Op de dijk lag een groot spandoek met de tekst "Wil je met mij trouwen". Na de vlucht ging hij nog even op de knieën met een grote bos rozen en een ring, en kreeg een applaus van de mensen op het terras.

02-04-16
'S ochtends een uurtje gevlogen met Gijs. Hij had geluk dat hij vandaag geen voetbal wedstrijd had.

31-03-16
De vier onderplaten van de Flügelstummel er in gelijmd.

29-03-16
De uitsparingen voor het hoofdgestel uit de platen gesneden. Eerst malletjes gemaakt en deze op het schuim geprikt, dan langs deze malletjes snijden met hete draad.

27-03-16
De bovenzijden van de Stummels geschuurd en de voorste gedeelten met balsa in de dunne epoxy gezet.

23-03-16
Het voorste gedeelte van de Flügelstummels gelamineerd met één laagje glas 163grs diagonaal en daarna 3mm balsa plankjes ingelegd. Het schuim had ik al 3mm teruggelegd zodat de bovenzijde gelijk ligt met de rib. Straks het balsa impregneren met dunne epoxy en komen er nog 2 lagen glas op. Er ontstaat dan aan de voorzijde een lichte sandwich dat deuken moet voorkomen als men hier in de praktijk op gaat zitten om in de cockpit te sleutelen. Ik heb voor balsa gekozen omdat okoume triplex lastig is in de ronding te leggen en te schuren.

22-03-16
De beplanking op de bovenzijde van de Flügelstummels gelijmd. Lijm epoxy met micro en aerosyl. Niet te dik, anders verdeelt de lijm niet goed. Schuim en lood om de boel goed aan te drukken. Niet vergeten spijkertjes te slaan, de boel wil er anders vanaf glijden !

20-03-16
De beplanking voor op de Flügelstummel één zijde voorzien van 163grs glasvezel diagonaal. Helaas was de peelply op, dat wordt dus straks even goed schuren.

13-03-16
De lijmresten op de wielasbevestiging verwijdered en de gaatjes doorgeboord. Omdat de gaatjes ruim waren in verband met afstellen van de assen, de gaatjes vol gestop met lijmpaste, vinger op het gaatje en in de andere kant de boutjes ingedrukt zodat de lijm er uit perst en de ruime gaajes zijn opgevuld. De kabel gelost door de bouten in de blokken te draaien waardoor er ruimte op de kabels komt. Eén kabelwiel gedemonteerd om nog meer ruimte op de kabels te hebben om de koperen kabelstoppers vast te persen. Door de tijdelijke afstelmogelijkheid op de kabel te laten zitten, is bekend waar de stoppers moeten komen. Van te voren nog even de afstand van de stelbouten tot het blok gemeten zodat er een uitgangspunt voor het opnieuw afstellen van de kabels na het persen.
Helaas was er geen tijd meer voor een onofficiële first roll out naar buiten.
Volgende 'project' worden de Flügelstummels.

08-03-16
Na een lekker weekje wintersport de boel weer oppakken. Vanavond de wielassen aan de planken gelijmd. Is een klusje voor twee. Dus blij dat Jan er weer was.

26-02-16
De wielassen in de wash primer gezet.

25-02-16
Vanmiddag de assen laten lassen. Vanavond nog even de stukjes buis aan de binnenzijde afgeslepen en glad gemaakt.
De wielassen dus niet volgens tekening gelijk vast lassen. Ik heb de buis door laten steken zodat deze aan twee kanten gelast kan worden. Eerst afstellen, dan hechten en vervolgens aflassen. Dan weer passen en afstellen maar nu met genoeg lijm ertussen.

23-02-16
De wielen definitief uitgelijnd en gehecht. Opletten met hechten, na het hechten trek het staal aanzienlijk. Dus na een hechtje de uitlijning weer even controleren en eventueel bijstellen. De ballast er weer uit en de assen gedemonteerd om te laten aflassen. Jan was er bij, wel prettig om dit klusje met z'n tweeën te doen.

22-02-16
Gisteren alles uitgelijnd en de assen gehecht aan de u-tjes. Dit zinde me nog niet helemaal dus vandaag alles weer los gehaald. Beetje zitten rekenen met momenten, tekenen, prakkedenken, etc. Volgens mij heb ik het nu gevonden.....
Alle momenten worden nu opgevangen door de plank. Het wiel kan nu eenvoudig recht gezet en gehouden worden met een overbodige spanner. Avondje knutselen... Morgen in lengte richting uitlijnen en weer hechten?

19-02-16
Afgelopen week bezig geweest met uitlijnen van de wielassen. Gewicht er weer af, gaten iets ruimen, gewicht er weer op, ideeën loslaten, nieuwe bedenken, meten, afstellen, meten. Twee aluminium koker op de remschijven geklemd. Laser gericht op de hartlijn van de romp in lengte richting. En maar meten en afstellen. Als de buizen met elkaar verbonden worden is het moment op de plank kleiner. De plank buigt dus minder. De twee doorgestoken buizen dus niet met elkaar verbinden. Moet wel ondersteund worden anders zakken de wielen te ver door. Klosjes eronder gelegd die iets hoger zijn dan de as zodat als na het lassen de klosjes weg kunnen de plank verder kan buigen en de assen dus vlak staan. Wel kunnen de uiteinden gebruikt worden om de assen af te stellen en  ongeveer te kijken of ze in lijn liggen. Belangrijkste is dat de beide wielen uitgelijnd zijn met de lengte as van de romp. Geen toe of uitspoor. Afijn, lastig klusje.

11-02-16
200 kg in de romp gelegd. Nog 200 kg er bij voor het afstellen van de assen.

10-02-16
Nog even de wieltjes van de vloer getilt om de afstelling van de lock te controleren. Beide pootjes hangen precies 38gr onder de romp. Bandjes nog even opgepompt en de boel weer laten zakken op zijn wieltjes. Op naar de fitness... voor het eerst weer sinds tijden.

09-02-16
Vanavond nog even de Cherry voor het eerst op zijn wielen gezet ! Met de hulp van Tom. Aan hem was de eer om de eerste 10cm met de Cherry te rijden.

08-02-16
Voorbereidingen gedaan om de Cherry op zijn wielen te zetten. 3/4" (26.9x2.65,L200mm)  buis iets afgedraaid zodat deze in de wielas past. In deze buis een 1/2" (21.3,L850mm) buis geslagen. De 3/4" buis is een gelaste buis dus met een beetje slagkracht krijg je de 1/2" buis er mooi strak in. Rvs buizen gebruikt omdat deze over het algemeen rechter zijn dan stalen. De ashouders op de poten geklemd. Eerst gaatjes 5mm doorgeboord, daarna met 6mm opgeboord zodat straks nog een beetje speelruimte is om de assen (wielen) uit te lijnen. Met M5 gemonteerd. De twee buizen aan de binnenzijde in de assen gestoken. Als de belasting er op staat kan met deze buisen de assen in lijn worden gezet. In het midden wordt er daarna een hoeklijn op geklemd zodat alles in lijn ligt.
Glijplaten (2 st verz platen 1mm met vaseline er tussen) gemaakt zodat de poten zich straks met belasting kunnen zetten.

07-02-16
Buisje met seconden lijm tijdelijk vastgezet. De boel weer gemonteerd en een nieuw kabeltje gemaakt.
Kabels weer gemonteerd en afgesteld. Nog even voor de show voor het eerst de wielen er provisorisch aan gemonteerd.

06-02-16
Het linker kabelwiel losgehaald en in plaats van M5 een M6 boutje er door. De speling in nu zo goed als weg (alleen speling gat D6 en schacht van boutje).
Nieuw buisje Ms3-2 voor kabel van de lock gemaakt. Iets anders laten lopen, nu ligt deze mooi boven in de hoek van de wielkast wand.

05-02-16
Messing buisje waar kabeltje van de voorpoot lock door gaat geplaatst. Gaatje door nylon ring geboord waar buisje door gaat, de ring met een parkertje vastgezet om draaien te voorkomen en het buisje te klemmen om schuiven te voorkomen. Kabeltje aan spanner geperst.
Helaas moet dit weer opnieuw omdat ik het buisje iets anders in de wielkast wand wil laten lopen, meer boven in de hoek.
Er zit iets speling tussen de as van de haak en het kabelwiel waardoor er een "tik" is bij het in- en uittrekken van het gestel. Deze moet dus ook nog even los om speling vrij te maken.

03-02-16
Busje gedraaid voor aanslag voorste lock haak en deze gemonteerd. Diameter van busje zo groot gemaakt zodat de nylon rol op de Fahrwerkhebel de haak netjes wegdrukt. Los balkjes voor verhogen bokken gemaakt zodat het landingsgestel op de bokken in en uit getrokken kan worden.
Voor het eerst het landingsgestel in en uit geklapt met de Fahrwerkhebel !

02-02-16
De Fahrwerk Stang samengebouwd (gelijmd, geklonken, gepopt) en gemonteerd. Zal straks niet meevallen om alle kabels en onderdelen goed af te stellen...

01-02-16
De Fahrwerk Stang gebogen en op maat gemaakt. Hiervoor een mal uit lat 22mm gezaagd met de ronding. Samen in de bankschroef zetten, warmgemaakt met verfstripper en gebogen om de mal. Klosje voor de voorste lock haak voor de Fahrwerk Hebel gemaakt en gelijmd.

30-01-16
Dagje Snertvliegen bij MVC Cumulus. D014-11+12 draadgesneden en getapt. Aanslagklosje 8mm van POM op middenligger gemaakt.
van staf naar gaffel

29-01-16
Rail neuswiel gemonteerd. Onderdelen voor Fahrwerk Stang gedraaid en gefreesd (D014-11+12).

28-01-15
Opvulringen van POM gedraaid (D25x4) (D012-18).

25-01-16
Onderdelen (D012-12+17) voor op de geleide rail gemaakt en provisorisch gemonteerd.

24-01-16
Voor het eerst de drie poten tegelijk met de kabel in en uit kunnen klappen. Ging wonderbaarlijk goed. Alles in ingeklapte toestand gemonteerd en afgesteld en de boel ging in één keer goed in en uit. Nu de 3 stop sleeves nog afpersen. Misschien later na belasting of zo nog wat fijn afstellingen. Klik hier voor filmpje.

23-01-16
Kabels en tooltjes (ruw) gemonteerd. Kabels zijn goed te spannen. Als alles op de juiste plek zit kunnen de busje aangeklemd worden en de tooltjes worden verwijderd.

22-01-16
Hulp tooltjes gemaakt voor het voor spannen van de kabels.

21-01-16
Kabels gemaakt voor onderstel.

19-01-16
Hoofdpoten gemonteerd. Rollenbock gemonteerd. Aan één zijde van twee kabels de ogen van de spanner aangeperst. Kabels voor intrek mechanisme voorbereid.

18-01-15
Aanslag nokje (D023) gemaakt en gemonteerd.

17-01-16
Fahrwerkhebel onderdelen gemaakt en gemonteerd.

16-01-16
Rolletje, lagerbusjes, veer en plaatjes van de Klinke-Bestätigung D024 en Fahrwerkhebel D023 gemaakt en gemonteerd.

15-01-16
Kurbel (D014) gemonteerd en opening in bodem verder aangepast hiervoor.

14-01-16
Neuswiel opening in de bodem gezaagd.

12-01-16
Pedalen en neuswiel gemonteerd.

11-01-16
Nylon nokken voor op hendel om landingsgestel in te trekken gedraaid.

10-01-16
Weer wat kunnen lijmen. Verstevigingen voor middelste steunen voor de stoelen gelijmd.

04-01-16
Dagje ziekenhuis voor liesbreuk. Paar dagen even niet bouwen....

03-01-16
Onderdelen voor middelste steunen voor de stoelen in de romp gelijmd. Afstand klosjes van 120mm gemaakt en geklemd zodat de boel mooi haaks en recht blijft. De boel met lood blokken verzwaard.

02-01-16
Onderdelen voor middelste steunen voor de stoelen gemaakt (D028). Deze zijn ook nodig voor het intrek mechanisme van het landingsgestel.

01-01-16
De binnenzijde van de romp in de DD lak gezet. Onverdund en zo dun mogelijk met kwast.

 

Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022

About Me
My wife Coby
Why Cherry
Categories
Fuselage
Wing
Updates

Last modified, Blog: Monday, 23 October 2023, 06:17 , Bouwverslag: Monday, 23 October 2023, 06:17