Mijn eigen vliegtuig bouwen - Cherry Bx-2 s/n220

Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022

 

Blog 2014

30-12-14
Met Joris een ritje naar Duitsland gemaakt voor het ophalen van een motorblok, een BMW R1200GS.

29-12-14
Gelcoat rechter wingtip geschuurd (P80). Rolroer trim servo ingebouwd.

28-12-14
Opening rolroer trim in linker rr. Framepje gelijmd.

27-12-14
Linker wingtip geschuurd. Rechter wingtip geschuurd en in de gelcoat gezet. Vleugels gewogen: elk 25,2Kg.

24-13-14
Linker wingtip geschuurd en in de gelcoat gezet.

23-13-14
Linker wingtip geschuurd (P80) en licht geplamuurd. Rolroer zijde wingtip 1cm diep uitgeholt en gelamineerd.

21-12-14
Onderzijde linker wingtip gelamineerd. De eerste tekeningen van de romp uit de map gehaald.

20-12-14
Onderzijde rechter wingtip en bovenzijde linker wingtip gelamineerd.

18-12-14
Bovenzijde rechter wingtip gelamineerd met 3 lagen 163grs.

17-12-14
Linker wingtip is nu ook in vorm gemaakt, ook klaar om gelamineerd te worden.

16-12-14
Rechter wingtip afgeschuind en afgerond. Deze is nu zo goed als klaar om gelamineerd te worden. Linker wingtip ruw in vorm gemaakt.
 Hoerner wingtip

15-12-14
Rechter wingtip in zijaanzicht en bovenaanzicht in vorm gemaakt. De wingtip zal, geïnspireerd door de Hoerner wingtip, afgeschuind/afgerond worden.
Hoerner wingtip

14-12-14
Schuim op tippen gelijmd. Rolroertrim uitgeslepen, scharnieren erin gelijmd en roerderhoornd gelijmd.

13-12-14
Schuimblokken op tippen gelijmd.

12-12-14
Buisje in tippen voor verankering gelijmd.

09-12-14
Afgelopen weken weinig kunnen doen, tussendoor zoeken op internet voor motor. Vandaag: sleuven aansturing rolroeren, achterrand vleugel rolroer, gat in voorrand voor borgpen, gezocht op internet voor hoerner vleugeltip.

28-11-14
Rechter rolroer met aansturing afgemonteerd en randen pasgemaakt.

26-11-14
Rechter flapveer gemonteerd en achterlijst pasgemaakt op de flap.

25-11-14
Rechter vleugel ligt nu op tafel. Flap is gemonteerd en achterlijsten aan de hand van de maten van de linker vleugel afgetekend. Tweede vleugel afmonteren gaat aanzienlijk sneller.

23-11-14
Flap, rolroer en achterlijsten linker vleugel zijn passen dop elkaar gemaakt, de overgangen van vaste vleugel naar roeren lopen mooi vloeiend. Alle onderdelen definief op hun plaats. De rolroeraansturing is spelingsvrij en alles loopt netjes vrij.

 

20-11-14
Het karretje met de vleugelhouders is klaar, achterlijst pasgemaakt en flap is gemonteerd aan de linker vleugel. Aansturing rolroer is gemonteerd in de vleugel. Vanavond begin gemaakt met het monteren van het linker rolroer en aanpassen van de achterlijst.

14-11-14
De houders zijn gelamineerd en gecoat.

13-11-14
Uurtje gevlogen met Simon. EHTE - Driel - Elburg - Kampen - EHTE.

11-11-14
Houders uit PU schuim voor de vleugels aan 1 zijde gelamineerd. Deze zijn voor het rechtop wegzetten van de vleugels.

06-11-14
Randen rib C bijgeslepen en geschuurd.
Linker vleugel Linker vleugel

05-11-14
Rand rib C onderzijde gelamineerd.

02-11-14
Rand rib C en de achter randen gelamineerd. Randen van de inspectie luikjes afgewerkt.

01-11-14
De vleugel een paar dagen laten rusten zodat deze in de goede vorm door kan harden. Nu de randen rib C en de achter randen ontdaan van het schuim (wig vorm bij rolroer laten zitten). Hoekje gevuld met micro mix.

29-10-14
De onderzijde linker vleugel gelamineerd. Wederom met de extra handjes van Jan. De beide vleugels zijn nu gelamineerd ! Nu volgt nog de afwerkingen van de randen, montage van de rolroeren en flaps, vleugeltippen vormen en lamineren, tip verlichting, etc. Afijn nog genoed te doen aan de vleugels.

26-10-14
De vleugel een paar dagen met rust gelaten om goed te laten harden. Wel nog even de vleugelpennen samengebouwd. Vandaag de scherpe randen afgeslepen/geschuurd.

23-10-14
Bovenzijde linker vleugel gelamineerd met 2x 163grs glasvezelmat (diagonaal gelegd) en epoxy ! Dit weer met de extra handje van Jan.

22-10-14
PU randen gelijmd en geschuurd linker vleugel. Alles nagelopen.

21-10-14
Bovenzijde nageschuurd, deze is nu ook klaar. Verdiepingen in schuim voor overlap erin geschuurd, rib L iets terug geschuurd voor laminaat vleugeltip, inspectieluikjes ingelijmd.

20-10-14
De onderzijde linker vleugel na geschuurd, deze is nu klaar. Schotje wielkast pasgemaakt en ingelijmd. De laatste 2 binnenste platen bovenzijde linker vleugel gelijmd. Alle platen zitten er nu in! Morgen bovenzijde naschuren, PU randen lijmen en schuren, inspectieluikjes in onderzijde frezen en lijmen, schuren voor overlappingen glasvezel, tip rib iets terug schuren en glasmatten op maat knippen...... en dan kan de linker vleugel ook gelamineerd worden.

19-10-14
2 binnenste platen onderzijde linker vleugel gelijmd.

09-10-14
Laatste 2 platen geschuurd ! !

08-10-14
Na alle perikelen van Abraham worden de weer draad opgepakt. Van de linker vleugel de 2 tip platen bovenzijde geschuurd. Nog 2 platen schuren.

29-09-14
De inspectie luikjes aan de onderzijde zijn afgewerkt. De rechter vleugel (±19kg kaal) hangt nu aan de muur en de linker ligt nu weer op de werktafel. Het hele verhaal nog een keer doen: schuren, schuren , lijmen, lamineren, etc. etc.

22-09-14
Achterrand rechter vleugel onderzijde schuim weggesneden, geschuurd en gelamineerd.

19-09-14
De binnenkant van rand aan onderzijde rib C gelamineerd.

17-09-14
De binnenkant van rand aan bovenzijde rib C gelamineerd.

16-09-14
Na goed harden van de bovenzijde nu de onderzijde van de rechter vleugel gelamineerd. Hierbij moet je echt met z'n tweeën zijn, dus ook hierbij de extra handjes van Jan. En van Jacco die even gezellig kwam buurten.

14-09-14
Met z'n vijfjes in een C172 een dagje naar Ameland.
Ameland

13-09-14
Samen met Jan de bovenzijde ven de rechter vleugel gelamineerd. Eerst het schuim met een mix van epoxy en micro ingesmeerd. Vervolgens 2 lagen glasvezel met epoxy en afgedekt met Peel ply.

12-09-14
Verdiepingen in schuim voor overlap van het glasvezel in het schuim geschuurd. Randen PU schuim gelijmd en geschuurd voor de overstekken. Deze worden meegelamineerd, later wordt het schuim weggehaald en aan de andere zijde gelamineerd zodat een mooie rand voor de flap en rolroer ontstaat. Scherpe randjes in het schuim weggeschuurd, glasvezel grof op maat geknipt. Afijn, alles klaar om morgen de bovenzijde van de rechter vleugel te lamineren met 2x 163grs glasvezel doek en epoxy.

11-09-14
PU randen gelijmd en randen geschuurd.

10-09-14
De onderzijde rechter vleugel nog even na geschuurd. De scherpe randjes langs de hoofdligger moeten nog afgeschuind worden zodat de glasmat straks mooi vloeiend over de hoofdligger komt te liggen. De framepjes voor de inspectie openingen in de onderzijde in het schuim gefreesd en ingelijmd.
Trekroefje gedaan met rib op plaat. 25 cm kon minimaal 34 kg hebben. Toen knapte de plaat, dus niet de lijm naad.

08-09-14
Twee platen onderzijde rechter vleugel er in gelijmd. Alle platen van de rechter vleugel zijn er nu in gelijmd, de rechter vleugel is nu definitief dicht. Nog 4 platen schuren en 4 platen lijmen, en dan is ook de linker vleugel dicht. Ik overweeg om eerst de rechter vleugel te lamineren om zo te voorkomen dat het kwetsbare schuim beschadigd raakt tijdens het wegleggen enzo.

07-09-14
De druksensor in de bovenzijde rechter vleugel gelijmd en het schotje voor de wielkast gelijmd.

05-09-14
Vanmiddag met André vertrokken in zijn Cherry naar Texel voor de Texel Flyin 2014. Een nachtje in een tentje geslapen en zaterdagmiddag onder marginale omstandigheden weer terug naar Teuge.
Texel Flyin 2014 Texel Flyin 2014

02-09-14
Twee platen bovenzijde rechter vleugel er in gelijmd. De eerste zijde van de vleugels is in vorm.

01-09-14
Toch nog even de extra verankeringspunt aan de hoofdligger kunnen lijmen. Deze is voor het eventueel alleen monteren van de vleugel.

31-08-14
Afgelopen dagen de 4 ingelijmde styrofoam platen van de rechter vleugel kunnen schuren. 12 van de 16 zijn nu geschuurd.

27-08-14
Rechter bovenzijde 2 platen gelijmd. 8 van de 16 platen zijn nu in de vleugels gelijmd. Nu kan er flink geschuurd worden aan deze platen. Hierna kunnen de 8 al geschuurde platen er in gelijmd worden.

25-08-14
Rechter vleugel binnenwerk geimpregneerd.

24-08-14
Rechter onderzijde 2 platen gelijmd.

23-08-14
Met Daan een rondje Kampen vanaf Teuge gevlogen. De Fun wedstrijd van MVC Cumulus van boven bekeken.

22-08-14
Linker bovenzijde 2 platen ingelijmd.

20-08-14
Linker onderzijde 2 platen ingelijmd.

19-08-14
Linker vleugel binnenwerk geïmpregneerd. Begin gemaakt aan frame-pjes voor inspectie luikjes onder in de vleugel.

16-08-14
Geschuurd, geschuurd en geschuurd aan de platen Styrofoam platen. 8 van de 16 zijn nu geschuurd. Dit zijn de "vlakke" platen. Nog een paar kleine klusjes en de getordeerde platen (tipverdraaiing) kunnen in de vleugels gelijmd worden. Hierna kunnen ook deze geschuurd worden.

15-08-14
Moerplaatjes gelijmd. Aluminium schijfjes met slangtule gedraaid. Deze komen net onder het laminaat aan de boven en onderzijde van de vleugel voor de Stall Warning sensor. Begin gemaakt met het schuren van de Styrofoam platen, 3 van de 16 zijn zo goed als op maat. Dit zijn de "vlakke" platen, deze kunnen zonder te lijmen al geschuurd worden. Voor het schuren van de buitenste platen haal ik deze er weer uit zodat ik geen last heb van de knik aan de bovenzijde van de vleugel bij het schuren.

14-08-14
Moerplaatjes gemaakt en gaten in de schuimribben gemaakt.

13-08-14
Samen met Frans nog even de laatste zijde gesneden. Nog een paar klein klusjes en de platen kunnen erin gelijmd worden.

12-08-14
Met hulp van Frans en Jan anderhalf vleugel kunnen snijden. 12 platen van de 16 zijn gesneden. Morgen nog 4 plaatjes snijden en dan kunnen de styrofoam platen in de vleugel gelijmd worden. Weer een mooie vordering.
Styrofoam snijden Styrofoam snijden

11-08-14
Mantelbuisjes voor licht en eventueel stall warning d.m.v. drukverschil meting in de rechter vleugel gelijmd. Boog voor het snijden van het styrofoam gemaakt.

10-08-14
In de laatste zijde van de vleugels de Styrofoam platen pas gemaakt. De volgende stap is het in vorm snijden van de platen met gloeidraad over de ribben. Dit dinsdag doen met Frans.

09-08-14
Voor onderzijde rechter vleugel de platen pasgemaakt.

08-08-14
Mantelbuis in linker vleugen gelijmd voor rolroer trim en stall warning.

07-08-14
Styrofoam platen pasgemaakt in de bovenzijde van de linker vleugel.

05-08-14
Styrofoam platen pasgemaakt in de onderzijde van de linker vleugel.

17-07-14
Vandaag met Alois Steiner (OE-CST) in zijn Cherry mee mogen vliegen vanaf Zell am See (LOWZ). Rondje richting Lofer, over St. Johann (LOIJ) en weer terug richting LOWZ. Wat is vliegen in de bergen mooi. Helaas kon André deze week door weersomstandigheden niet naar LOWZ komen.
Zell am See Zell am See

11-07-14
Platen Styrofoam gehaald. Toch besloten om voor de vleugel Styrofoam LB-X te gebruiken. Goede hardheid (0,3 N/mm2) en soortelijk gewicht (33 kg/m3 theoretisch, in praktijk wel zwaarder). LB-X is industrie kwaliteit, beter van kwaliteit en homogener dan bouw en bouwmarkt kwaliteit. Bij snijden blijft plaat ook beter in vorm.

05-07-14
Afgelopen week is het schuim voor de vleugels geleverd. 4 platen 2500x1250x45 mm PU. De platen ruw op maat gezaagd om verder in te passen in de vleugel.

18-06-14
Afgelopen week de rest van de ribben op maat gemaakt en vanavond gelijmd. Voor het lijmen aluminium achterlijst geklemd en de ribben ondersteund/uitgelijnd zodat alles netjes in vorm blijft tijdens lijmen. Hoe mooier en spanningsvrijer straks de schuimplaten erin gelijmd worden hoe beter de platen in vorm blijft tijdens het schuren ervan.

11-06-14
Achterste delen schuim ribben H en I op maat gemaakt.

10-06-14
Achterste delen schuim ribben D, E en F op maat gemaakt.

07-06-14
Door de avondvierdaagse deze afgelopen week weinig bouw aktiviteiten. Wel de boel weer eens opgeruimd en voorbereidingen getroffen voor het inljmen van de schuim ribben. Zal het eind van de week dan zo ver zijn dat de vleugel ingedekt kan worden met schuim...?

01-06-14
De moerplaatjes gelijmd en nieuwe scharnierplaatjes voor op de rolroeren gemaakt volgens schrijven Max-André. De stuurstangen voor de rolroeren (Alu, D8) aan één zijde voorzien van tapgat.

30-05-14
In afgelopen dagen het rolroer uitgelijnd en de scharnierophanging gevormd en gemonteerd. Moerplaatjes gemaakt voor de scharnierophangingen.

26-05-14
De linker flap met zijn ophangingen zijn passend gemaakt en gemonteerd en er is een begin gemaakt met de uitlijning en ophanging van het linker rolroer.

25-05-14
De linker flap voorzien van de nylon bussen en uitkepingen voor scharnierophangingen. De flap uitgelijnd met behulp van de mallen en de binnenste scharnierophanging geboord op rib C.

24-05-14
Hoek latjes van de ribben gelijmd.

23-5-14
De achterligger  en neuslijst ven de linker vleugel gelijmd.

22-05-14
Rib L op de hoofdligger van de linker vleugel gelijmd. de Neus lijst en achterlijst liggen klaar.

21-05-14
De rechter vleugel hangt aan de muur. De aluminium kokers weer waterpas gelegd en de hoofdligger van de linker vleugel hierop waterpas vastgezet. Rib G gelijmd op de hoofdligger. Alles uitgelijnd met de contra mallen van de ribben, laser en waterpas.

19-05-14
De boel een beetje opgeruimd. Graden verdeling op rib G aangebracht volgens supplement #6. Morgen beginnen met samenbouwen van de linker vleugel. Het hele verhaal nog een keer. Goed dat het geen dubbel dekker wordt.
Ruwbouw rechtervleugel, klaar voor indekken

18-05-14
Hoeken schuimribben gerond met epoxy mix. Hoeken beplakt met 1x 163 grams mat. Overgang vleugel-flap gerond met epoxy mix en gelamineerd 2x 163 grams diagonaal.

17-05-14
Afgelopen week van de rechter vleugel de veer voor de flap pasgemaakt, gelijmd en gemonteerd. Vandaag de schuimribben pasgemaakt en gelijmd.

10-05-14
De vleugelflap pasgemaakt op rolroer. Contraplaatjes met moeren gemaakt, gelijmd.

09-05-14
Buitenste rolroer ophanging pas gemaakt.

08-05-14
Beslag voor rolroer en flap van rechter vleugel zijn zo goed als klaar en zijn passend op de achterlijst gemaakt. Maat van 22mm  toch aangehouden en flap lengte aangepast. Diverse correspondentie gehad over de de beugeltjes en aanpassingen. Supplement #6 en ander praktisch schrijven van de ontwerper.

27-04-14
Voorbereidingen gemaakt voor montage van de flap en het rolroer aan het framewerk van de rechter vleugel. Foutje in tekening Z084 gevonden, theoretisch klopt de maat van 22mm niet. Lagerbussen flap D087 pos 02 gedraaid uit POM.

21-04-14
Inmiddels zijn de de drie houten ribben, achterlijst en neuslijst van de rechter vleugel gelijmd op de hoofdligger.
 Rechtervleugel

08-04-14
Samen met Jan de ribben C op de hoofdligger gelijmd. Perfecte uitlijning!!!

07-04-14
De hoofdwielen assen op maatgedraaid door Ruben, perfecte passing!
As van de "haak" gedraaid. Kogelkoppen voor aan veer besteld, 1x lnkse en 1x rechtse draad.

06-04-14
De wielas is opnieuw gedraaid. Nu Ok. Voorwiel gemonteerd.

03-04-14
Wielas van neuswiel gedraaid. Helaas moet deze opnieuw, vergissing van 1mm.

02-04-14
Contra mallen van triplex van de rib C gemaakt. Dit straks voor het uitlijnen van de linker en rechter rib C op de hoofdliggers. Mal overgenomen van de stalen mal van Jan Hersen.

01-04-14
Met Jan proef opstelling gemaakt van de Mittelholm met de hoofdliggers om de ribben op de hoofdliger te lijmen.

30-03-14
De velgen en banden samengebouwd.
Wielen

20-03-14
De ijzerwaren voor de wielpoten zijn klaar en het mechanisme functioneert naar wens. Nu alles boren, lamineren, klinken, etc.

16-03-14
De wielashouders (D021) pasgemaakt op de poten met een buis d30. Diverse CrMo plaatjes voor poten op maat gemaakt. Morgen even laten zetten en lassen.

10-03-14
De poot aan de bovenzijde iets ingekort en stalen steuntje met lijmtang op poot gemonteerd. Het mechanisme grijpt mooi op elkaar in. De stalen steuntjes nog iets groter maken voor meer oppervlak en sterkte.

18-02-14
De aluminium busjes met de glijlagers in de Mittelholm en Fahrwerholm gelijmd. Dit met de landingspoten en assen voor goede uitlijning.

17-02-14
De armpjes voor de hulpveer op de landingspoten gemonteerd met epoxy pasta ertussen voor perfecte aansluiting op de poten.

16-02-14
Hoeklatjes aan Mittelholm gelijmd.

15-02-14
Hoeklatjes aan Fahrwerkholm gelijmd. Voorbereidingen voor montage landingspoten.

12-02-14
De Fahrwerkholm gelijmd op de planken van de vergrendeling.
Vergrendeling

11-02-14
De vergrendeling voor het intrekbaar landingsgestel samengebouwd en aan de hoofdligger gelijmd. De extra paar handen van Jan kwamen tijdens het uitlijnen goed van pas.

06-02-14
De 2 buisjes en de bouten in de middenligger gelijmd. Diverse kleine hout op de ribben en middenligger gelijmd.

28-01-14
De verbinding van de rolroer aansturing tussen de romp en de demontabele vleugels laten TIG lassen door een ervaren lasser van TEMA.

26-01-14
De hefboompjes zijn klaar, de scharnierophanging (D082-04+05) van de romp flap uit T-aluminium gemaakt, de rvs plaatjes van de rolroer aansturing gemaakt (D082-11) en de bus pasgemaakt (D082-10).

23-01-14
De hefboompjes (D093)voor de aansturing van de rolroeren op de draaibank in de vierklauw voorzien van de gaten D=23.

21-01-14
De rvs nokjes (D082-12) voor de koppeling van de rolroer aansturing (vleugels zijn demontabel) afgemaakt..

19-01-14
Onderdelen voor de lange vleugelpen (D112) gemaakt.

10-01-14
Afgelopen weken bezig geweest met allerlei kleine onderdelen voor de rolroeren, flaps en aansturingen.

 

Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022

About Me
My wife Coby
Why Cherry
Categories
Fuselage
Wing
Updates

Last modified, Blog: Monday, 23 October 2023, 06:17 , Bouwverslag: Monday, 23 October 2023, 06:17