Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022
Blog 2014
30-12-14
Met Joris een ritje naar Duitsland gemaakt voor het ophalen van een
motorblok, een BMW R1200GS.
29-12-14
Gelcoat rechter wingtip geschuurd (P80). Rolroer trim servo ingebouwd.
28-12-14
Opening rolroer trim in linker rr. Framepje gelijmd.
27-12-14
Linker wingtip geschuurd. Rechter wingtip geschuurd en in de gelcoat
gezet. Vleugels gewogen: elk 25,2Kg.
24-13-14
Linker wingtip geschuurd en in de gelcoat gezet.
23-13-14
Linker wingtip geschuurd (P80) en licht geplamuurd. Rolroer zijde
wingtip 1cm diep uitgeholt en gelamineerd.
21-12-14
Onderzijde linker wingtip gelamineerd. De eerste tekeningen van de romp
uit de map gehaald.
20-12-14
Onderzijde rechter wingtip en bovenzijde linker wingtip gelamineerd.
18-12-14
Bovenzijde rechter wingtip gelamineerd met 3 lagen 163grs.
17-12-14
Linker wingtip is nu ook in vorm gemaakt, ook klaar om gelamineerd te
worden.
16-12-14
Rechter wingtip afgeschuind en afgerond. Deze is nu zo goed als klaar om
gelamineerd te worden. Linker wingtip ruw in vorm gemaakt.
15-12-14
Rechter wingtip in zijaanzicht en bovenaanzicht in vorm gemaakt. De
wingtip zal, geïnspireerd door de Hoerner wingtip, afgeschuind/afgerond worden.
14-12-14
Schuim op tippen gelijmd. Rolroertrim uitgeslepen, scharnieren erin
gelijmd en roerderhoornd gelijmd.
13-12-14
Schuimblokken op tippen gelijmd.
12-12-14
Buisje in tippen voor verankering gelijmd.
09-12-14
Afgelopen weken weinig kunnen doen, tussendoor zoeken op internet voor
motor. Vandaag: sleuven aansturing rolroeren, achterrand vleugel rolroer, gat in
voorrand voor borgpen, gezocht op internet voor hoerner vleugeltip.
28-11-14
Rechter rolroer met aansturing afgemonteerd en randen pasgemaakt.
26-11-14
Rechter flapveer gemonteerd en achterlijst pasgemaakt op de flap.
25-11-14
Rechter vleugel ligt nu op tafel. Flap is gemonteerd en achterlijsten
aan de hand van de maten van de linker vleugel afgetekend. Tweede vleugel
afmonteren gaat aanzienlijk sneller.
23-11-14
Flap, rolroer en achterlijsten linker vleugel zijn passen dop elkaar
gemaakt, de overgangen van vaste vleugel naar roeren lopen mooi vloeiend. Alle
onderdelen definief op hun plaats. De rolroeraansturing is spelingsvrij en alles
loopt netjes vrij.
20-11-14
Het karretje met de vleugelhouders is klaar, achterlijst pasgemaakt en
flap is gemonteerd aan de linker vleugel. Aansturing rolroer is gemonteerd in de
vleugel. Vanavond begin gemaakt met het monteren van het linker rolroer en
aanpassen van de achterlijst.
14-11-14
De houders zijn gelamineerd en gecoat.
13-11-14
Uurtje gevlogen met Simon. EHTE - Driel - Elburg - Kampen - EHTE.
11-11-14
Houders uit PU schuim voor de vleugels aan 1 zijde gelamineerd. Deze
zijn voor het rechtop wegzetten van de vleugels.
06-11-14
Randen rib C bijgeslepen en geschuurd.
05-11-14
Rand rib C onderzijde gelamineerd.
02-11-14
Rand rib C en de achter randen gelamineerd. Randen van de inspectie
luikjes afgewerkt.
01-11-14
De vleugel een paar dagen laten rusten zodat deze in de goede vorm door
kan harden. Nu de randen rib C en de achter randen ontdaan van het schuim (wig
vorm bij rolroer laten zitten). Hoekje gevuld met micro mix.
29-10-14
De onderzijde linker vleugel gelamineerd. Wederom met de extra handjes
van Jan. De beide vleugels zijn nu gelamineerd ! Nu volgt nog de afwerkingen van
de randen, montage van de rolroeren en flaps, vleugeltippen vormen en lamineren,
tip verlichting, etc. Afijn nog genoed te doen aan de vleugels.
26-10-14
De vleugel een paar dagen met rust gelaten om goed te laten harden. Wel
nog even de vleugelpennen samengebouwd. Vandaag de scherpe randen
afgeslepen/geschuurd.
23-10-14
Bovenzijde linker vleugel gelamineerd met 2x 163grs
glasvezelmat (diagonaal gelegd) en epoxy ! Dit weer met de extra handje van Jan.
22-10-14
PU randen gelijmd en geschuurd linker vleugel. Alles nagelopen.
21-10-14
Bovenzijde nageschuurd, deze is nu ook klaar. Verdiepingen in schuim
voor overlap erin geschuurd, rib L iets terug geschuurd voor laminaat
vleugeltip, inspectieluikjes ingelijmd.
20-10-14
De onderzijde linker vleugel na geschuurd, deze is nu klaar. Schotje
wielkast pasgemaakt en ingelijmd. De laatste 2 binnenste platen bovenzijde
linker vleugel gelijmd. Alle platen zitten er nu in! Morgen bovenzijde
naschuren, PU randen lijmen en schuren, inspectieluikjes in onderzijde frezen en
lijmen, schuren voor overlappingen glasvezel, tip rib iets terug schuren en
glasmatten op maat knippen...... en dan kan de linker vleugel ook gelamineerd
worden.
19-10-14
2 binnenste platen onderzijde linker vleugel gelijmd.
09-10-14
Laatste 2 platen geschuurd ! !
08-10-14
Na alle perikelen van Abraham worden de weer draad opgepakt. Van de
linker vleugel de 2 tip platen bovenzijde geschuurd. Nog 2 platen schuren.
29-09-14
De inspectie luikjes aan de onderzijde zijn afgewerkt. De rechter vleugel (±19kg
kaal) hangt nu aan de muur en de linker ligt nu weer op de werktafel. Het hele
verhaal nog een keer doen: schuren, schuren , lijmen, lamineren, etc. etc.
22-09-14
Achterrand rechter vleugel onderzijde schuim weggesneden, geschuurd en
gelamineerd.
19-09-14
De binnenkant van rand aan onderzijde rib C gelamineerd.
17-09-14
De binnenkant van rand aan bovenzijde rib C gelamineerd.
16-09-14
Na goed harden van de bovenzijde nu de onderzijde van de rechter
vleugel gelamineerd. Hierbij moet je echt met z'n tweeën zijn, dus ook hierbij
de extra handjes van Jan. En van Jacco die even gezellig kwam buurten.
14-09-14
Met z'n vijfjes in een C172 een dagje naar Ameland.
13-09-14
Samen met Jan de bovenzijde ven de rechter vleugel gelamineerd. Eerst
het schuim met een mix van epoxy en micro ingesmeerd. Vervolgens 2 lagen
glasvezel met epoxy en afgedekt met Peel ply.
12-09-14
Verdiepingen in schuim voor overlap van het glasvezel in het schuim
geschuurd. Randen PU schuim gelijmd en geschuurd voor de overstekken. Deze
worden meegelamineerd, later wordt het schuim weggehaald en aan de andere zijde
gelamineerd zodat een mooie rand voor de flap en rolroer ontstaat. Scherpe
randjes in het schuim weggeschuurd, glasvezel grof op maat geknipt. Afijn, alles
klaar om morgen de bovenzijde van de rechter vleugel te lamineren met 2x 163grs
glasvezel doek en epoxy.
11-09-14
PU randen gelijmd en randen geschuurd.
10-09-14
De onderzijde rechter vleugel nog even na geschuurd. De scherpe randjes
langs de hoofdligger moeten nog afgeschuind worden zodat de glasmat straks mooi
vloeiend over de hoofdligger komt te liggen. De framepjes voor de
inspectie openingen in de onderzijde in het schuim gefreesd en ingelijmd.
Trekroefje gedaan met rib op plaat. 25 cm kon minimaal 34 kg hebben. Toen knapte
de plaat, dus niet de lijm naad.
08-09-14
Twee platen onderzijde rechter vleugel er in gelijmd. Alle platen van
de rechter vleugel zijn er nu in gelijmd, de rechter vleugel is nu definitief
dicht. Nog 4 platen schuren en 4 platen lijmen, en dan is ook de linker vleugel
dicht. Ik overweeg om eerst de rechter vleugel te lamineren om zo te voorkomen
dat het kwetsbare schuim beschadigd raakt tijdens het wegleggen enzo.
07-09-14
De druksensor in de bovenzijde rechter vleugel gelijmd en het schotje
voor de wielkast gelijmd.
05-09-14
Vanmiddag met André vertrokken in zijn Cherry naar Texel voor de Texel
Flyin 2014. Een nachtje in een tentje geslapen en zaterdagmiddag onder marginale
omstandigheden weer terug naar Teuge.
02-09-14
Twee platen bovenzijde rechter vleugel er in gelijmd. De eerste zijde
van de vleugels is in vorm.
01-09-14
Toch nog even de extra verankeringspunt aan de hoofdligger kunnen
lijmen.
Deze is voor het eventueel alleen monteren van de vleugel.
31-08-14
Afgelopen dagen de 4 ingelijmde styrofoam platen van de rechter vleugel
kunnen schuren. 12 van de 16 zijn nu geschuurd.
27-08-14
Rechter bovenzijde 2 platen gelijmd. 8 van de 16 platen zijn nu in de
vleugels gelijmd. Nu kan er flink geschuurd worden aan deze platen. Hierna
kunnen de 8 al geschuurde platen er in gelijmd worden.
25-08-14
Rechter vleugel binnenwerk geimpregneerd.
24-08-14
Rechter onderzijde 2 platen gelijmd.
23-08-14
Met Daan een rondje Kampen vanaf Teuge gevlogen. De Fun wedstrijd van
MVC Cumulus van boven bekeken.
22-08-14
Linker bovenzijde 2 platen ingelijmd.
20-08-14
Linker onderzijde 2 platen ingelijmd.
19-08-14
Linker vleugel binnenwerk geïmpregneerd. Begin gemaakt aan frame-pjes voor
inspectie luikjes onder in de vleugel.
16-08-14
Geschuurd, geschuurd en geschuurd aan de platen Styrofoam platen. 8 van de 16
zijn nu geschuurd. Dit zijn de "vlakke" platen. Nog een paar kleine klusjes en
de getordeerde platen (tipverdraaiing) kunnen in de vleugels gelijmd worden.
Hierna kunnen ook deze geschuurd worden.
15-08-14
Moerplaatjes gelijmd. Aluminium schijfjes met slangtule gedraaid. Deze
komen net onder het laminaat aan de boven en onderzijde van de vleugel voor de
Stall Warning sensor. Begin gemaakt met het schuren van de Styrofoam platen, 3
van de 16 zijn zo goed als op maat. Dit zijn de "vlakke" platen, deze kunnen
zonder te lijmen al geschuurd worden. Voor het schuren van de buitenste platen
haal ik deze er weer uit zodat ik geen last heb van de knik aan de bovenzijde van de
vleugel bij het schuren.
14-08-14
Moerplaatjes gemaakt en gaten in de schuimribben gemaakt.
13-08-14
Samen met Frans nog even de laatste zijde gesneden. Nog een paar klein
klusjes en de platen kunnen erin gelijmd worden.
12-08-14
Met hulp van Frans en Jan anderhalf vleugel kunnen snijden. 12 platen
van de 16 zijn gesneden. Morgen nog 4 plaatjes snijden en dan kunnen de
styrofoam platen in de vleugel gelijmd worden. Weer een mooie vordering.
11-08-14
Mantelbuisjes voor licht en eventueel stall warning d.m.v. drukverschil
meting in de rechter vleugel gelijmd. Boog voor het snijden van het styrofoam
gemaakt.
10-08-14
In de laatste zijde van de vleugels de Styrofoam platen pas gemaakt. De
volgende stap is het in vorm snijden van de platen met gloeidraad over de
ribben. Dit dinsdag doen met Frans.
09-08-14
Voor onderzijde rechter vleugel de platen pasgemaakt.
08-08-14
Mantelbuis in linker vleugen gelijmd voor rolroer trim en stall
warning.
07-08-14
Styrofoam platen pasgemaakt in de bovenzijde van de linker vleugel.
05-08-14
Styrofoam platen pasgemaakt in de onderzijde van de linker vleugel.
17-07-14
Vandaag met Alois Steiner (OE-CST) in zijn Cherry mee mogen vliegen vanaf Zell am See
(LOWZ). Rondje richting Lofer, over St. Johann (LOIJ) en weer terug richting
LOWZ. Wat is vliegen in de bergen mooi. Helaas kon André deze week door
weersomstandigheden niet naar LOWZ komen.
11-07-14
Platen Styrofoam gehaald. Toch besloten om voor de vleugel Styrofoam
LB-X te gebruiken. Goede hardheid (0,3 N/mm2) en soortelijk gewicht (33 kg/m3
theoretisch, in praktijk wel zwaarder). LB-X is industrie kwaliteit, beter van
kwaliteit en homogener dan bouw en bouwmarkt kwaliteit. Bij snijden blijft plaat ook
beter in vorm.
05-07-14
Afgelopen week is het schuim voor de vleugels geleverd. 4 platen
2500x1250x45 mm PU. De platen ruw op maat gezaagd om verder in te passen in de
vleugel.
18-06-14
Afgelopen week de rest van de ribben op maat gemaakt en vanavond
gelijmd. Voor het lijmen aluminium achterlijst geklemd en de ribben
ondersteund/uitgelijnd zodat alles netjes in vorm blijft tijdens lijmen. Hoe
mooier en spanningsvrijer straks de schuimplaten erin gelijmd worden hoe beter
de platen in vorm blijft tijdens het schuren ervan.
11-06-14
Achterste delen schuim ribben H en I op maat gemaakt.
10-06-14
Achterste delen schuim ribben D, E en F op maat gemaakt.
07-06-14
Door de avondvierdaagse deze afgelopen week weinig bouw aktiviteiten.
Wel de boel weer eens opgeruimd en voorbereidingen getroffen voor het inljmen
van de schuim ribben. Zal het eind van de week dan zo ver zijn dat de vleugel
ingedekt kan worden met schuim...?
01-06-14
De moerplaatjes gelijmd en nieuwe scharnierplaatjes voor op de
rolroeren gemaakt volgens schrijven Max-André. De stuurstangen voor de rolroeren
(Alu, D8) aan één zijde voorzien van tapgat.
30-05-14
In afgelopen dagen het rolroer uitgelijnd en de scharnierophanging
gevormd en gemonteerd. Moerplaatjes gemaakt voor de scharnierophangingen.
26-05-14
De linker flap met zijn ophangingen zijn passend gemaakt en gemonteerd
en er is een begin gemaakt met de uitlijning en ophanging van het linker
rolroer.
25-05-14
De linker flap voorzien van de nylon bussen en uitkepingen voor
scharnierophangingen. De flap uitgelijnd met behulp van de mallen en de
binnenste scharnierophanging geboord op rib C.
24-05-14
Hoek latjes van de ribben gelijmd.
23-5-14
De achterligger en neuslijst ven de linker vleugel gelijmd.
22-05-14
Rib L op de hoofdligger van de linker vleugel gelijmd. de Neus lijst en
achterlijst liggen klaar.
21-05-14
De rechter vleugel hangt aan de muur. De aluminium kokers weer waterpas
gelegd en de hoofdligger van de linker vleugel hierop waterpas vastgezet. Rib G
gelijmd op de hoofdligger. Alles uitgelijnd met de contra mallen van de ribben,
laser en waterpas.
19-05-14
De boel een beetje opgeruimd. Graden verdeling op rib G aangebracht
volgens supplement #6. Morgen beginnen met samenbouwen van de linker vleugel.
Het hele verhaal nog een keer. Goed dat het geen dubbel dekker wordt.
18-05-14
Hoeken schuimribben gerond met epoxy mix. Hoeken beplakt met 1x 163
grams mat. Overgang vleugel-flap gerond met epoxy mix en gelamineerd 2x 163
grams diagonaal.
17-05-14
Afgelopen week van de rechter vleugel de veer voor de flap pasgemaakt,
gelijmd en gemonteerd. Vandaag de schuimribben pasgemaakt en gelijmd.
10-05-14
De vleugelflap pasgemaakt op rolroer. Contraplaatjes met moeren gemaakt,
gelijmd.
09-05-14
Buitenste rolroer ophanging pas gemaakt.
08-05-14
Beslag voor rolroer en flap van rechter vleugel zijn zo goed als klaar
en zijn passend op de achterlijst gemaakt. Maat van 22mm toch aangehouden
en flap lengte aangepast. Diverse correspondentie gehad over de de beugeltjes
en aanpassingen. Supplement #6 en ander praktisch schrijven van de ontwerper.
27-04-14
Voorbereidingen gemaakt voor montage van de flap en het rolroer aan het
framewerk van de rechter vleugel. Foutje in tekening Z084 gevonden, theoretisch
klopt de maat van 22mm niet. Lagerbussen flap D087 pos 02 gedraaid uit POM.
21-04-14
Inmiddels zijn de de drie houten ribben, achterlijst en neuslijst van
de rechter vleugel gelijmd op de hoofdligger.
08-04-14
Samen met Jan de ribben C op de hoofdligger gelijmd. Perfecte uitlijning!!!
07-04-14
De hoofdwielen assen op maatgedraaid door Ruben, perfecte passing!
As van de "haak" gedraaid. Kogelkoppen voor aan veer besteld, 1x lnkse en 1x
rechtse draad.
06-04-14
De wielas is opnieuw gedraaid. Nu Ok. Voorwiel gemonteerd.
03-04-14
Wielas van neuswiel gedraaid. Helaas moet deze opnieuw, vergissing van
1mm.
02-04-14
Contra mallen van triplex van de rib C gemaakt. Dit straks voor het
uitlijnen van de linker en rechter rib C op de hoofdliggers. Mal overgenomen van
de stalen mal van Jan Hersen.
01-04-14
Met Jan proef opstelling gemaakt van de Mittelholm met de hoofdliggers
om de ribben op de hoofdliger te lijmen.
30-03-14
De velgen en banden samengebouwd.
20-03-14
De ijzerwaren voor de wielpoten zijn klaar en het mechanisme
functioneert naar wens. Nu alles boren, lamineren, klinken, etc.
16-03-14
De wielashouders (D021) pasgemaakt op de poten met een buis d30.
Diverse CrMo plaatjes voor poten op maat gemaakt. Morgen even laten zetten en
lassen.
10-03-14
De poot aan de bovenzijde iets ingekort en stalen steuntje met lijmtang
op poot gemonteerd. Het mechanisme grijpt mooi op elkaar in. De stalen steuntjes
nog iets groter maken voor meer oppervlak en sterkte.
18-02-14
De aluminium busjes met de glijlagers in de Mittelholm en Fahrwerholm
gelijmd. Dit met de landingspoten en assen voor goede uitlijning.
17-02-14
De armpjes voor de hulpveer op de landingspoten gemonteerd met epoxy pasta
ertussen voor perfecte aansluiting op de poten.
16-02-14
Hoeklatjes aan Mittelholm gelijmd.
15-02-14
Hoeklatjes aan Fahrwerkholm gelijmd. Voorbereidingen voor montage landingspoten.
12-02-14
De Fahrwerkholm gelijmd op de planken van de vergrendeling.
11-02-14
De vergrendeling voor het intrekbaar landingsgestel samengebouwd en aan
de hoofdligger gelijmd. De extra paar handen van Jan kwamen tijdens het
uitlijnen goed van pas.
06-02-14
De 2 buisjes en de bouten in de middenligger gelijmd. Diverse kleine
hout op de ribben en middenligger gelijmd.
28-01-14
De verbinding van de rolroer aansturing tussen de romp en de
demontabele vleugels laten TIG lassen door een ervaren lasser van TEMA.
26-01-14
De hefboompjes zijn klaar, de scharnierophanging (D082-04+05) van de
romp flap uit T-aluminium gemaakt, de rvs plaatjes van de rolroer aansturing
gemaakt (D082-11) en de bus pasgemaakt (D082-10).
23-01-14
De hefboompjes (D093)voor de aansturing van de rolroeren op de
draaibank in de vierklauw voorzien van de gaten D=23.
21-01-14
De rvs nokjes (D082-12) voor de koppeling van de rolroer aansturing
(vleugels zijn demontabel) afgemaakt..
19-01-14
Onderdelen voor de lange vleugelpen (D112) gemaakt.
10-01-14
Afgelopen weken bezig geweest met allerlei kleine onderdelen voor de
rolroeren, flaps en aansturingen.
Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022