Mijn eigen vliegtuig bouwen - Cherry Bx-2 s/n220

Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022

 

Blog 2010-2013

28-12-13
Onderdelen voor de aansturing van de rolroeren en flaps uitgezocht/gemaakt.

26-12-13
Weer latjes op de ribben gelijmd.

24-12-13
Afgelopen dagen verschillende kleine dingen voor de vleugels gemaakt. Hoeklatjes voor de ribben op de hoofdliggers gelijmd, busjes met schroefdraad voor de aluminium beschermbeugeltjes in de middenligger gelijmd, Een aantal ribben voorzien van de ondersteuningslatjes voor het schuim, diverse kleine onderdelen van hout voor de vleugels gemaakt.
Ribben

18-12-13
Liggers samengebouwd en allerlei kleine dingetjes uitgezocht.

17-12-13
Vleugelribben voorzien van gaten, sleufjes, etc. Alle ribben zijn nu klaar.

16-12-13
Vleugelribben C, G en L op maat gemaakt volgens tekening en met behulp van de mallen van Jan Hermsen.

15-12-13
Voor het eerst met de hele familie een vluchtje van Teuge naar Kampen gemaakt. Leuk en bijzonder met papa aan het stuur.

14-12-13
Buisjes en bouten door middenligger op lengte gemaakt. Op hoofdliggers extra laagjes glasvezel gelamineerd ter hoogte van aluminium opvang beugeltjes (D124). Verder de boel eens een beetje opgeruimd en tekeningen bekeken voor het hoofdlandingsgestel. Lijnen op middenligger uitgezet voor de plaats van de opvangklossen. Kon het niet laten om even de onderdelen voor het landingsgestel te monteren om te zien hoe het gaat worden.
Landingsgestel frame

12-12-13
Gaten D23 bij Jan op de kolomboormachine in de middenligger geboord. Buisjes gaan er na iets opschuren met de dremel er perfect in en zitten goed op hun plek.

09-12-13
Gaten D10,5 voor de M10 bouten in de middenligger geboord. Gaten D23 geboord in klossen en in Fahrwerkholm. De klossen voor het landingsgestel op de middenligger gelijmd.

07-12-13
Afgelopen dagen beide kanten gelamineerd. Beide kanten zijn nu over 2x lengte 450mm bekleed met 2x 163grs diagonaal.

05-12-13
Het brevet is eindelijk van KIWA ontvangen. We kunnen nu echt alleen gaan vliegen. Nu het weer nog even meewerken.

03-12-13
De koppen geschuurd. Op de zijkanten moet nu alleen nog 2x mat 163grs diagonaal, over lengte van 450mm.

02-12-13
De koppen van de middenligger met 2x 163grs bekleed.

Köfpe verputzen

01-12-13
Middenligger randen van de beplanking geschuurd. 

30-11-13
De laatste zijde van de middenligger beplankt met 2mm triplex. De middenligger is nu rondom dicht en kan verder afgewerkt worden. De volgende fase is het lijmen van de ribben op de hoofdliggers.

Laatste blik in de ligger

28-11-13
Voorzijde van de middenligger beplankt met 2mm triplex, eerst binnen zijde gelakt met epoxy.

27-11-13
Bovenzijde beplankt met 3mm triplex. Vleugelribben gezaagd/geboord/geschuurd.

26-11-13
Binnenzijde middenligger gelakt met verdunde epoxy. Ligger voorbereid om bovenzijde te beplanken.

25-11-13
Onderzijde van de middenligger beplankt met 3mm berkentriplex.

24-11-13
2de binnenzijde (450mm) van de middenligger gelamineerd, diverse vleugelribben op maat geschuurd.

23-11-13
De middenligger is geschuurd en de 1ste binnenzijde gelamineerd met 2x 163grs diagonaal.

19-11-13
Na goed laten uitharden de hoofdliggers gescheiden van de middenligger. Na verwijderen van de borgpen konden de hoofdliggers eenvoudig worden uitgetrokken. De middenligger geschuurd, deze is nu bijna klaar om afgewerkt te worden.

14-11-13
Beide achterste bussen op de middenligger gelamineerd.

13-11-13
Bus links voor op middenligger gelamineerd.

12-11-13
Eerste bus (rechts voor) op middenligger gelamineerd.

Cherry BX2

11-11-13
De opstelling van de hoofdligger voorbereid voor het vast lamineren van de messing bussen op de middenligger.

10-11-13
Voorste middenligger tegen de klossen gelijmd.

09-11-13
Beide hoofdliggers uitgelijnd op de middenligger en de klossen op de achterste middenligger gelijmd.

30-10-13
Geslaagd voor mijn PPL praktijk examen !

22-10-13
Samen met Jan de opstelling voor middenligger en hoofdliggers uitgelijnd en voorbereidt.

19-10-13
Bus in de rechter ligger gelijmd.

17-10-13
Bus in de linker ligger gelijmd.

16-10-13
Opstelling gemaakt voor hoofdliggers en middenligger. Als alles netjes is uitgelijnd kunnen de klossen en bussen gelamineerd worden.

15-10-13
Vleugelstompen boven en onderzijde gelamineerd.

14-10-13
De vleugelstompen geschuurd.

13-10-13
Tweede zijde van de vleugelstompen gelamineerd.

12-10-13
Vleugelstompen aan 1 zijde gelamineerd en de klossen gelamineerd.

10-10-13
Triplex vlak geschuurd, gelijk met de boven en onder ligger.

08-10-13
Onderzijde hoofdligger afgeschuind.

07-10-13
Linker hoofdligger dichtgemaakt.

06-10-13
Rechter hoofdligger dichtgemaakt met triplex. Eigenlijk jammer dat je van dat mooie houtwerk niets meer ziet.

05-10-13
Bob Persijn (85!) van de NVAV op bezoek voor inspectie van de hoofdliggers en middenliggers.
Deze zijn goed bevonden en de hoofdliggers mogen dus dicht.
Klaar voor inspectie Inspectie door Bob Persijn

01-10-13
De vleugelstompen in vorm gezaagd/geschuurd.

24-09-13
De gaten voor de bussen van de vleugelpen in de hoofdligger geboord.

21-09-13
Eerste beplanking hoofdligger gelijmd

14-09-13
De beide hoofdliggers geschuurd. Beide zijn nu klaar om bekleed te worden met triplex. Als 1 zijde van beide liggers is bekleed moeten
 de hoofdliggers en de middenliggers worden gekeurd door mijn bouwbegeleider. Dit is een verplichte inspectie.

13-09-13
Geschuurd aan de liggers.

11-09-13
Ook de rechter hoofdligger gelijmd, wederom met extra handen van Jan.

10-09-13
Rechter hoofdligger staandertjes gemaakt.

09-09-13
De linker hoofdligger gelijmd met extra handen van Jan. Onderligger, bovenligger, klossen en de nodige staanders gelijmd op de twee
aluminium kokers om de boel mooi vlak te krijgen.

08-09-13
De staandertjes in de hoofdligger gemaakt en de beplankingen voor de liggers gelijmd zodat deze de volledige lengte van de ligger heeft.
De beplanking was al geschuind en alleen het stukje van de vleugelstomp moest er nog aan.
Hoofdliggerdelen klaar om te lijmen Beplanking hoofdligger Beplanking gelijmd

04-09-13
De hoofdliggers zijn de afgelopen weken in vorm geschuurd. Deze had ik al eerder gebogen en gelijmd.
Vanavond de linker hoofd ligger op elkaar pas gemaakt en de ook de 2 klossen in de stomp op maat en vorm geschuurd.

00-06-13
In juni zijn de stabilo's verder afgewerkt, lood gegoten en gelamineerd. De verbindingsbuis met scharnieren zijn gemonteerd.
De scharnieren en trim vlakken zijn pasgemaakt en gemonteerd. En het richtingsroer is pasgemaakt op het kielvlak.

25-05-13
De kopse kanten van de stabilo's 2cm uitgehold en gelamineerd. Op de hoeken van de rompflaps en trims extra matjes gelamineerd.
Scharniertjes gemaakt.

22-05-13
Onderdelen linker trim vlak erin gelijmd.

19-05-13
De lijstjes van de beide trimvlakken exact pasgemaakt, aluminium stripjes er op gelijmd en rest van onderdelen pasgemaakt.
De onderdelen van het rechter trimvlak erin gelijmd.

18-05-13
De achterlijst van het rechter stabilo erin gelijmd.

16-05-13
De achterlijst van het linker stabilo erin gelijmd met verhouding hars 100gr, katoenvlokken 12gr en aerosil 8gr (recept volgens Diamond).
Op de aluminium koker met gewicht van aluminium staf.
De achterlijst van het rechter stabilo exact pasgemaakt en aluminium stripjes voor bevestiging van de scharnieren er op gelijmd.

15-05-13
De achterlijst van het linker stabilo exact pasgemaakt en aluminium stripjes voor bevestiging van de scharnieren er op gelijmd.

14-05-13
De trims van de stabilo's (hoogteroeren) gescheiden, de open kanten onder de juiste hoek geschuurd en uitgehold voor de lijstjes.
De lijstjes pasgemaakt, afgeschuind met zaag en geleiding.

13-05-13
Beslag richtingsroer pasmaken/monteren.

05-05-13
De rompflaps zijn compleet gelamineerd en afgewekt.
Begin gemaakt aan het afwerken van het kielvlak.

01-05-13
Afgelopen week diverse kleine klusje afgerond.
De rompflaps zijn aan de boven en onderzijde en één kopse kant gelamineerd met drie lagen 163grs doek.
Nog twee kopse kanten hiervan lamineren en dan zijn deze klaar.
De vleugelflaps zijn inmiddels voorzien van de derde laag 163grs doek en zijn nu ook af.
Ook aan de rolroeren is de laatste hand gelegd.

27-04-13
Yes ! ! First solo PPL ! ! Na vier touch and go's zonder enige hulp van de instructeur stapte deze uit, met de mededeling dat ik
het nu alleen moest. Ik moest drie touch and go's maken. Runway 27 in use.
Na de eerste touch and go werd ik opgeroepen door Teuge Radio met de melding dat de baan veranderd werd naar 09.
De wind was iets toegenomen en iets gedraaid naar het oosten.
Oeps, even slikken, circuit verlaten via cross wind leg en via Sierra weer het circuit in voor runway 09, right hand circuit.
Nog een touch and go gemaakt en vervolgens Full stop.......

21-04-13
Na twee weken veel andere verplichtingen: de onderzijde van de rompflaps (D088) gelamineerd.
De bovenzijde van de vleugelflaps voorzien van de derde laag 163grs mat diagonaal.

16-04-13
Ribben op de rompflaps blokken gelijmd en de onderzijde van de rompflaps in vorm geschuurd.

03-04-13
De andere twee kopse kanten van de rolroeren gelamineerd en in vacuümzak en met warmtelint een nachtje laten harden.

02-04-13
De eerste twee kopse kanten van de rolroeren gelamineerd en in vacuümzak en met warmtelint een nachtje laten harden.

01-04-13
Afgelopen week de beide bovenzijden van de rolroeren in vorm geschuurd en gelamineerd. Vandaag de randen geschuurd.

24-03-13
Onderzijde van de linker rolroer gelamineerd

23-03-13
Onderzijde van de rechter rolroer gelamineerd

22-03-13
De onderzijde van de beide rolroeren in vorm geschuurd

19-03-13
Samen met Jan de ribben met frames van de rolroeren op schuim gelijmd

17-03-13
De vleugelflaps (D087) zijn klaar, inclusief de afwerking van de kopse kanten en de onderdelen voor de veer (D089). 

13-03-13
Afgelopen week de vleugelflaps aan beide zijden gelamineerd en 2 kopse kanten ervan afgewerkt en gelamineerd.

04-03-13
De bovenzijde van de beide vleugelflaps in vorm geschuurd.

03-03-13
De onderzijde van de tweede vleugelflap gelamineerd. Aluminium ringentjes D19xd5x3 gedraaid voor montage van het hoogteroer.

28-01-13
De aluminium onderdelen weer opgehaald. Diverse onderdelen zijn nu geanodiseerd.

26-01-13
De onderzijde van de eerste vleugelflap gelamineerd.

16-02-13
Onderzijde rechter stabilo gelamineerd

13-02-13
Onderdelen bij elkaar gezocht om te laten anodiseren. De onderzijde van de tweede vleugelflap in vorm geschuurd.

12-02-13
De ribbetjes van de vleugelflaps op schuim gelijmd en de onderzijde van één vleugelflap in vorm geschuurd en van beide
 vleugelflaps de holling voor de buis erin geschuurd.
Vleugelflaps

11-02-13
De tweede kant van het linker stabilo gelamineerd.

07-02-13
Onderdeeltjes voor flaps en rolroeren gemaakt..

05-02-13
 Onderdelen voor de flaps en rolroeren gemaakt/voorbereidt.

03-02-13
De twee stabilo's (hoogteroeren) aan de bovenzijde gelamineerd met 2x 163grs glasvezeldoek en epxoy.
Bovenzijde gelamineerd

02-02-13
Tussendoor nog even de tips van de stabilo's afgerond.

01-02-13
Het eerste uurtje vliegles in mijn logboek mogen noteren.

31-01-13
Tweede stabilo in vorm geraspt en geschuurd.
Stabilo vormen

28-01-13
Eerste hoogteroer in vorm gemaakt. Eerst met rasp daarna met schuurlat met P80. Kopse kanten van tweede roer voorzien van schuim.

27-01-13
Op kopse kanten van eerste hoogteroer schuim pasgemaakt en gelijmd

25-01-13
Schuim gelijmd in de hoogteroeren (stabilo's) voor de trim vlakkan

22-01-13
Hoogteroeren voorzien van schuim.

13-01-13
Rechter zijde van het kielvlak gelamineerd en een zijde schuim gelijmd in een van de twee hoogteroeren. En Gijs geholpen met het bouwen van zijn vliegtuig (Serval).

12-01-13
Het kielvlak in vorm geschuurd

11-01-13
Vanavond de ribben op het hoogteroer gelijmd. Alles netjes uitgelijnd op de aluminium kokers.

06-01-13
Het richtingsroer is gereed, klaar om afgewerkt te worden.
Tweede gedeelte schuim in kielvlak gelijmd.

05-01-13
Uitsparingen voor beslag in richtingsroer gemaakt en de open stukjes dicht gelamineerd.
Schuim in kielvlak gelijmd.

04-01-13
Richtingsroer geschuurd.

03-01-13
Tweede zijde richtingsroer gelamineerd.

02-01-13
Eerste zijde richtingsroer gelamineerd

31-12-12
Richtingsroer in vorm geschuurd.

30-12-12
Tweede zijde richtingsroer gelijmd.

29-12-12
Beslag richtingsroer pasgemaakt op kielvlak. Schuim richtingsroer pasgemaakt en 1 zijde gelijmd.

27-12-12
Diverse onderdelen van het beslag van het richting- en hoogteroer gemaakt. Hoekstukjes in frame van richtingroer gelijmd.

26-12-12
Kielvlak frame gelijmd.

test

23-12-12
Inmiddels zijn de kokers voor het hoogteroer dicht. Vandaag de gaten voor de bevestiging/borg pennen van het hoogteroer doorgeboord. De twee liggers met buis uitgelijnd op rechte profielen en met boormalletje eerst 5,5mm met kolomboormachine doorgeboord. Daarna 6,8mm alleen in halve maantje van CrMo doorgeboord om M8 te tappen.
   

14-12-12
De alu steuntjes in de hoogteroer ligger gefixeerd met koolstof.

13-12-12
De kokerligger in de hoogteroeren uitgelijnd met de buis en onderdelen en gelijmd. Ring gedraaid t.b.v. D045-2. M 'n schoen gelijmd.

10-12-12
Tweede bovenligger van de hoofdligger en tweede kokerligger voor hoogteroer gelijmd. Ook het lichte 2mm triplex frame van het richtingsroer gelijmd.

09-12-12
Één bovenligger gelijmd en koker hoogteroer gelijmd.

08-12-12
De latten voor de nieuwe bovenliggers op maat gemaakt en ruw opgeschuurd. De onderdelen voor de kokerliggers van de hoogteroeren pasgemaakt in de mal.
Beide klaar voor verlijmen.

04-12-12
Scharnier (D040) voor hoogteroer ruw op maat gemaakt.

03-12-12
Nieuwe latten voor de bovenligger van de hoofdligger gezaagd uit balk oregon pine. Balk was erg scheluw maar met behulp van mijn vader hebben we goeie latten eruit kunnen halen. Ook de klossen voor in de Mittelholm op maat gezaagd en geschuurd.

30-11-12
Diverse houtwerk voor staartstuk op elkaar pas gemaakt. Carl op bezoek, hij had mooie latjes oregon pine voor het hoogteroer voor me meegenomen.

27-11-12
Met Jan ribben voor de vleugel gemaakt. Jan had thuis al het nodige gedaan.

25-11-12
De onderdelen voor het staartstuk schieten mooi op.

22-11-12
De houten blokjes met conische gaten voor in de hoogteroeren zijn klaar. Passen perfect op de aluminium conussen.

20-11-12
Weer productief avondje. Samen met Jan onderdelen voor het staartstuk gemaakt. Jan had thuis al een paar ribbetjes gemaakt en heeft vanavond de rest voor het staartstuk bijna afgemaakt. Het maken van de onderdelen voor het staartstuk schiet mooi op.

18-11-12
D042 en D043 gedraaid en geboord. Conussen D050 gedraaid

17-11-12
D041-1 pas gedraaid op buis D=45 en buisje D16. D041-1 was al bijna op maat (waterstraal gesneden).

14-11-12
Met Jan alle ribben voor de vleugels en roeren uitgezocht en afgetekend. De bovenliggers van de hoofdliggers in bovenaanzicht op maat gezaagd.

05-11-12
Liggers afgetekend met de maten volgens tekening voor zagen/schaven.

04-11-12
De ligger uit de mal gehaald, ook deze is goed gelukt. De 4 liggers ontdaan van overtollig hars en geschuurd. De 2 bovenliggers in bovenaanzicht (bijna) op maat gezaagd.

02-11-12
Tweede onderste ligger van de hoofdligger gelijmd.

01-11-12
Bezoek van Carl. Alles weer even doorbesproken en materiaal uitgewisseld

30-10-12
Samen met Jan de onderste ligger van de hoofdligger gelijmd. 

29-10-12
De mal voor de onderste ligger van de hoofdligger gemaakt, die van Jacques was in de loop van de jaren krom getrokken.

19-10-12
De tweede bovenste ligger gelijmd (D066).

18-10-12
De bovenste ligger van de hoofdligger gelijmd (D066).

14-10-12
Zentralholm op lengte gezaagd en schuine kant gezaagd en de klossen D072-8+9 gelijmd. Multiplex op elkaar gelijmd voor de klossen in de Zentralholm.

11-10-12
Van de week samen met mijn vader nog wat latten gezaagd voor de hoofdliggers, neuslijst en hoeklatjes. De wig en klos voor in de hoofdligger ruw op maat geschuurd.
Vanavond de tweede middenligger gelijmd.

06-10-12
Latjes op beplanking Hilfsholm D094 (binnen) en D095 schuin gezaagd, geschuurd, gelijmd.

02-10-12
Latjes voor de Hilfsholm D094 en D095 gezaagd en op beplanking gelijmd (D094 buiten).

30-09-12
Even een tijdje niet veel geblogd, er is echter wel wat gedaan. De beplankingen van de liggers, Hilfsholm en Mittelholm zijn inmiddels gelijmd en aan één zijde recht gezaagd.
Klossen voor in de vleugel van multiplex, gelijmd met meerdere lagen watervast berken multiplex om aan de dikte te komen.
De klosjes in de Mittelholm op maat gezaagd. 2 aluminium kokers besteld. Hierop kan mooi recht gebouwd worden, hier zal ik tijdens de bouw nog veel profijt van hebben.
Vandaag de gewichtsgaten geboord in de klosjes en de voorste ligger van de Mittelholm gelijmd. Met genoeg lijmtangen op de alu kokers geklemd. De achterste ligger is bijna klaar voor lijmen.

10-09-12
Alle beplanking voor de hoofdliggers, achterligger en de boven + onder beplanking van de Mittelholm gezaagd.

09-09-12
Beplanking I, V en VI van Mittelholm geschäft en gelijmd.

06-09-12
Schäftmachine gemaakt en bekleding II van Mittelholm geschäft en gelijmd.

04-09-12
Latten liggers Mittelholm samen met Jan gelijmd. Carl kwam ook nog even kijken en de lasmal halen.

02-09-12
Fahrwerkholm gelijmd (D092).

30-08-12
Diverse multiplex 2, 16 en 20 mm op maat gezaagd.

28-08-12
Neuspoot is afgelast.
Eerste avond dat Jan heeft geholpen. Jan zijn kist is klaar en gaat eerdaags naar Teuge en zal nu mij helpen bij het bouwen.
Voorbereidingen gemaakt voor de Mittelholm.

26-08-12
Plaat 18mm en 2mm op elkaar gelijmd voor diverse onderdelen (D062-11 + D096-1+2) van 20mm.

25-08-12
De houten frames (overgenomen van LS) voor de zijwanden schoongemaakt en maten gecontroleerd. Maatvoering is exact volgens tekening en na schoonmaken ziet het houtwerk er goed uit. Deze kunnen straks dus gebruikt worden! 
Bouwbegeleider van de NVAV is langs geweest voor eerste kennismaking.

24-08-12
D008-2 geklonken op D008-1

23-08-12
D003-5 gehecht. D134-4 (was D003-6) pasgemaakt op neuspoot.

27-07-12
D008-01 en D003-5 met JP warm gestookt en onder pers gebogen en platgedrukt.

26-07-12
Onderdelen neuspoot gehecht/gelast.

16-07-12
D003-03+04 plaat 1,5mm CrMo gezet (neuspoot). Onderdelen zijn met laser gesneden en gezet aan de hand van 3D tekening. Past perfect!

15-07-12
D010-4 borgpen voor blokje op binnenbuis neuswiel gedraaid en D004-1+6 Bugradklinke gemaakt.  D004-6 is in spiegelbeeld ten opzichte van de samenstellingstekening (Z-006).

07-07-12
D134-03 maken uit plaat en buis. Buis en ring gedraaid voor lassen. Gat door D134-01+05 geboord zodat plaatje pos 06 hierop uitgelijnd kan worden en kan worden gelast.

02-07-12
Neuswiel vork laten aflassen en prop (pos 5) in binnenbuis laten lassen

01-07-12
Binnenbuis voorpoot op maat gemaakt (D134-1+5)

25-06-12
Vork voorwiel in elkaar gehecht.

24-06-12
Federbein geschuurd,geboord, onderleg plaatjes gemaakt.

20-06-12
De aluminium delen op het Federbein pasgemaakt en daarna met hars en vulmiddel de laatste kleine speling opgevuld.

16-06-12
D014-19 pas gemaakt op U van Kurbel. Vulbusjes met kraag gedraaid (D014-6) voor stangkop M8.

11-06-12
Kurbel van D014 laten aflassen.

09-06-12
Diverse onderdelen van ex Cherry bouwer uit België overgenomen. De koop viel iets tegen. Hout  kunnen we wel gebruiken. Het latwerk van de zijwanden zijn gelijmd en kunnen, hoe het er nu naar uit ziet gebruikt worden. De aluminium onderdelen vielen een beetje tegen en de CrMo gedraaide delen waren roestig. Er  zaten ook stangkoppen bij, deze heb ik nu dubbel. Verder nog ruw materiaal aluminium plaat en buis en CrMo plaat en buis waarvan ik nu ook veel dubbel heb. Dus Cherry bouwers... als jullie nog wat nodig hebben, informeer eerst even naar wat ik voor je kan betekenen voordat je (duur) materiaal aanschaf.

30-05-12
Onderdelen, materiaal en licentie overgenomen van een ex Cherry bouwer. Hierbij zaten ook al heel veel gemaakte onderdelen, dit bespaart dus heel veel tijd! Er zat ook de buis voor het hoogteroer bij, dit probleem is dus ook opgelost en ook enkele materiaal problemen van Carl zijn opgelost.

27-05-12
Tekening D054 en D056 zijn afgewerkt en dus in de map 'klaar' gestopt. De draaibank is te klein om de groef in het kabelwiel (D055) te draaien. Carl kan deze wel draaien dus van de week even aan Carl meegeven.

26-05-12
Vandaag met André mee gevlogen naar de NVAV Fly in op vliegveld MiddenZeeland. Een prachtig vlucht met mooi weer. We vlogen samen op met Jan H. en  zijn vrouw met hun Cherry. Leuke en interessante contacten opgedaan.

18-05-12
BMW R1150GS motorblok met versnellingsbak en knikarm gekocht, de onderdelen die ik niet nodig heb via marktplaats weer verkocht(24-05).

12-05-12
Afgelopen week diverse klein delen gemaakt voorbewerkt: het plaatwerk voor de vork voor het voorwiel is gezet. De busje voor de wielas en de afstandbusjes  gedraaid. Plaatjes (D056-pos.01) voor op de as waarop de aluminium plaat voor het intrekmechanisme gemaakt. Deze kan nu op de as gelast worden. Proefjes gedaan met klinknagels (de aluminium plaat wordt met klink nagels op de CrMo as gemonteerd).

30-04-12
De blokken voor op de pertinax wielen van het landingsgestel afgemaakt en pasgemaakte op de wielen.
Nog een klosje voor op de poten gegoten in de mal voor Carl. De gaten geboord en getapt in de nieuwe beugels voor op de poten. Deze passen nu beter over de buisjes en laminaat.

26-04-12
Examen gedaan voor VFR RT bij www.atc-comm.nl Ook deze is gehaald.

23-04-12
Een paar onderdelen uit plaat CrMo gezet met hulp van Gerrit.

14-04-12
Examen gedaan voor Communications theorie, het laatste theorievak is ook binnen.
Vanavond knutselen aan Jan zijn vliegtuig.

13-04-12
Carl heeft de 2mm okoume platen ontvangen, het lijkt goed. Carl moet nog goed nakijken.

09-04-12
Laatste weken niet heel veel gedaan voor de Cherry: de onderdelen uit CrMo zijn laser gesneden, de lock klosjes voor poten gemaakt, en 1 van de  blokjes op de pertinax schijven voor de kabels van de poten gedraaid, gefreesd en getapt. De alu arm voor op de poten opnieuw laten watersnijden, de eerdere waren te ruim getekend over de klosjes met laminaat.

18-03-12
Klosjes en buisjes gelamineerd op de poten. Met behulp van vacuüm en verwarmingslint laten uitharden.

17-03-12
De klosjes D060-8 voor landingspoten pasgemaakt en met buisjes D056-04 gelijmd op de poten. Van de week had Carl de okoume platen binnen, echter niet in de gewenst lengte. Er worden nieuwe platen gemaakt. Levertijd 2 weken.

10-03-2-12
Na een weekje heerlijke vakantie de boel weer proberen op te pakken. Van de week het malletje van Jacques via Jan gekregen. Deze week 2 klosje (D060-8) ermee gemaakt. Ook van de week een trafo (met dank aan Jean) in een omkasting gemonteerd. Vandaag de buisjes van de remleidingen bekleed met 2x 163grs en de "lock" klossen (D056-1) voor het landingsgestel gezaag en gelijmd (18+2mm).

22-02-2012
Aluminium buis voor hoogteroer besteld, Carl gaat deze bij gelegenheid ophalen. Levertijd okoume platen is ongeveer 2 weken.

19-02-2012
De crMo assen van de landingspoten op maat gemaakt en gaten geboord passen op alu buis (D056 pos 5 en 6)
Buisje voor geleiding van de remleidingen op landingspoten gelijmd en geplamuurd met epoxy met microballoons

18-02-2012
Opruimen, info ingewonnen en nog wat gedraaid (lengte maken van landingspoot assen).
Carl is geweest met een stuk 2 mm okoume triplex. Ziet er goed uit, gaan we voor. Even bijgepraat.

15-02-2012
2x 2 CrMo assen afgedraaid naar goede diameter voor de glijbussen en de 2 stalen hulp assen voor de vleugelpen bussen afgedraaid.

12-02-2012
Tweede poot bekleed met 2x 163 grs mat en in vacuümzak laten harden

11-02-2012
Eerste poot bekleed met 2x 163 grs mat en in vacuümzak laten harden

08-02-2012
Kopse kant van landingspoten met 2 matjes bekleed, volgende stap is de hele poot omkleden met 2x 163 grams mat
Diverse draaiwerk voorbereid en materiaal uitgezocht. Gaten in haken verzonken nu ik de goede boutje heb.

04-02-2012
De alu onderdelen voor landingspoot gemaakt

02-02-2012
De 'haak' en toebehoren voor het intrekken en uitklappen van het landingsgestel gemaakt.

28-01-2012
Poten in vorm gezaagd

26-01-2012
Moest in Zwolle zijn dus gelijk 2mm vliegtuig triplex gehaald bij Huyskamp. De landingspoten zijn inmiddels in vorm gezaagd.
Buisjes voor remleiding  op maat gemaakt

20-01-2012
Ook de tweede poot is goed uit de mal gekomen. Randen glad geschuurd en afgetekend om straks de poten in vorm te zagen.

18-01-2012
Tweede landingspoot is in de mal gegaan.

13-01-2012
Messing bussen voor de vleugelverbindingen gedraaid.

12-01-2012
Gastenboek is actief. Laat een berichtje achter.

09-01-2012
Poot is goed uit de mal gekomen.

08-01-2012
Eerste landingspoot gelamineerd.

04-01-2012
Aluminium busjes D6/4 uit D8 gedraaid voor landingspoten.

30-12-2011
De essen latten aan elkaar gelijmd voor de landingspoten.

29-12-2011
Mal voor Federbein en ribben opgehaald bij Jan Hermsen

27-12-2011
Oregan pine voor liggers en latjes voor romp en Essen voor landingsgestel  gezaagd.

23-12-2011
Diverse bestellingen ontvangen.

21-12-2011
Messing voor vleugelliggers besteld bij www.salomons-metalen.nl

19-12-2011
Glasmatten, epoxy hars, UD-weefsel, latex handschoentjes, mengbekers, kwasten, etc. etc. besteld.

18-12-2011
Proberen te achterhalen waar diverse mallen liggen. Prijzen aangevraagd voor diverse materialen en toebehoren voor het lamineren.

10-12-2011
Na een dagje schuren de werktafel van Jan naar Kampen gehaald.

09-12-02011
Vandaag oregon pine hout gehaald voor liggers en romp.

02-12-2011
Joris heeft bandschuurmachine en ander klein gereedschap voor me opgehaald.

01-12-2011
Carl heeft de Okoume platen op dikte gecontroleerd. Deze waren te dun. 

26-11-2011
Het Renault 4 slotje voor de cabine vergrendeling binnengekregen.

25-11-2011
Vandaag de onderdelen opgehaald bij Watersnijtechniek in Rijssen.

24-11-2011
De site heeft vorm gekregen en kan worden bekend gemaakt.

18-11-2011
Inlezen tekeningen en tekenen van onderdelen in 3D. De 3D tekeningen kunnen als input gebruikt worden voor het laten waterstraalsnijden van de onderdelen die uit plaatmateriaal gemaakt worden.

Alle lagers en stangkoppen besteld en ontvangen.

20-06-2011
Ik heb de licentie en het aluminium van Piet Boer overgenomen.

05-04-2011
Examen PPL Flight Performance and planning en Human performance and limitations. Beide geslaagd.

08-02-2011
Examen PPL Navigation en Meteorology. Beide geslaagd.

09-11-2010
Examen PPL Air law/operational procedures en Aircraft general knowledge/principals of flight. Beide geslaagd.

02-09-2010
Eerste theorie les PPL bij MATC in Teuge

 

Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022

About Me
My wife Coby
Why Cherry
Categories
Fuselage
Wing
Updates

Last modified, Blog: Monday, 23 October 2023, 06:17 , Bouwverslag: Monday, 23 October 2023, 06:17