Mijn eigen vliegtuig bouwen - Cherry Bx-2 s/n220

Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022

 

Blog 2020

30-12-20
Als laatste dit jaar de motor van de firewall gehaald. Gelijk de motor gewogen, compleet met bok, kabels, duct, etc. 83,2kg (zonder rectifier en ecu).

28-12-20
Bevestigingen voor instumentenpanel aan tankdek gemaakt uit 1mm aluminium. Hierin trekmoeren gedaan voor bevestiging van glareshield.

27-12-20
Aluminium plaatje met tapgaatjes op de hoofdligger gelijmd. Deze is voor de handrem valve. Hiervoor de as en een knop gemaakt.
Afgelopen dagen verdikte rand aan glareshield gemaakt, diverse afdekkingen tussen de stoelen gemaakt en innmiddels staat glareshiel in de primer en de console en afdekkingen in de eerste laag kleur.

21-12-20
Na een drukke periode eindelijk weer vorderingen aan mijn Cherry. Afgelopen weekend een begin gemaakt aan de console tussen de stoelen, afdekking voor het instrumentenpaneel en de warme lucht verdeler. De console eerst opgebouwd uit 5mm pvc (overgehouden van turtledek) en daarna in fasen gelamineerd met 163grs. De afdekking gemaakt van 1mm berken triplex. Eerst mallen gemaakt, overgezet op het triplex en deze eerst opgerold in een emmer heet water gedaan en nat op het paneel geplaatst om in vorm te laten drogen. Deze bleef na het drogen verbazinkwekkend mooi om in vorm staan.

23-11-20
Houder voor de benzinemeter verder pasgemaakt en gemonteerd. Valt tegen, zit aardig werk in.

22-11-20
Console nog effe in kleur gezet. De beugeltjes voor benzinemeter op de houder gemonteerd.

16-11-20
Steuntjes gemaakt voor het instrumenten paneel.

12-11-20
Inmiddelijks zit de gaskabel er in. Iets schuin naar beneden in de midden console. Het was even puzzelen en proberen maar zit er nu mooi in. De firewall doorvoer gemaakt van een dash 06 wanddoorvoer. Alleen nog de aansluiting op de gashevel op de motor maken.
Vandaag het eerste gat in het instrumenten paneel gemaakt. Een 2mm roestvrijstalen plaat laten lasersnijden met alle gaten er in. Dit als mal voor het precies pasmaken van de gaten en montage gaatjes. Met de dremel de grote gaten passlijpen tot tegen de mal, werkt perfect.

25-10-20
Middenconsole pasgemaakt voor peilbuis en schakelaars voor trims. Verstevigingslatjes aan achterzijde gelijmd.

24-10-20
Instrumenten paneel gelamineerd met 1x 245gr koolstof aan de vorkant en 163grs achterzijde. In vacuumzak. Glasmat, peelply, gaatjesfolie en breatherdoek. -0,9bar onderdruk. Verwarmingslint en afdekken. Nachtje laten harden.... Ook de middenconsole nog even gemaakt en gelamineerd.

23-10-20
Instrumenten paneel gelijmd uit 2 en 1mm berken triplex. In vacuumzak.

11-10-20
De rempedalen afgemonteerd.

10-10-20
De boel weer opgepakt. Drukte met werk.... Afijn, daarom de pedalen maar laten maken door 247Tailorsteel. Had tussendoor ook de remcilindertjes al besteld. Vandaag begin gemaakt aan afmonteren van de rempedalen. Om de hoeken goed te krijgen had ik de pedalen met cilinders al in 3D gezet. Moet nu alleen nog wat doen om te voorkomen dan de pedalen door het dode punt gaan en als het ware over de kop gaan. De gezette U onder het lagerblokje gemonteerd en deze met Sikaflex op de bodem gelijmd.

21-09-20
Roestvaststalen plaatjes voor doorvoeren neuswiel aansturing gemaakt met behulp van de malen van Jan H.
De drain onder in de romp geboord/gemonteerd en aangesloten op de tank.

20-09-20
Condensator op het motorschot gemonteerd.

19-09-20
Accu beugels gemaakt voor ophanging aan de firewall. Ook beugeltje gemaakt voor bevestiging condensator.

17-09-20
Neuswieldemper gemonteerd. Nog ff een opvulbusje gedraaid.

15-09-20
Neuswieldemper gemonteerd. Hiervoor moesten nog beugeltjes gemaakt worden en een paar busjes gedraaid worden.
Ook een nippel met 2x 1/4"NPT binnendraad gemaakt voor de tankdrain aansluiting.
De instrumenten zijn inmiddels allemaal besteld en komen zo langzamerhand één voor één binnen. Besloten om 1 accu te plaatsen. Dit is geworden een loodaccu: Hawker Odyssey PC680 12V 16 Ah. Deze heeft genoeg CCA en bij uitval dynamo of regelaar kan er nog een klein uurtje worden doorgevlogen. (ecu en fuelpomp gebruiken ongeeer 15,5A)

27-08-20
Pfff.... instrumenten. Ik denk dat ik er uit ben. Alles moet kloppen met elkaar, MGL, VerticalPower, ULPower, Trig,..... We komen er langzaam uit :).

20-08-20
Rob op bezoek voor doornemen instrumentarium/bekabeling. Ik had van de week het een en ander op papier gezet voor eerste opzet om over te babbelen. Leerzaam en weer praktische dingetjes meegekregen voor plaats van de antennes, zenders, etc.

16-08-20
Flensje gemaakt voor de koelslangen voor de ecu en regelaar. De CHT en EGT sensoren gemonteerd.

15-08-20
De spanningsregelaat op motorschot gemonteerd, draaden dynamo aan de draden van de stekker van de regelaar gesoldeerd, beugeltje over de regelaar gemaakt waarop straks de slang voor koeling komt.

14-08-20
Afgelopen weken door het mooie weer (30+) niet heel veel gedaan aan de Cherry. Allemaal kleine dingen. Ontwerp gemaakt voor de benzine pompen in de tank (let op, tek op foto is iets gewijzigd). Deze zitten er inmiddels in. De ontluchting zit er ook in. In 3D bepaald wat ongeveer de beste plek hiervoor is zonder over te lopen bij stijgvlucht van 13gr (volgens D103). Dit bleek naast de tankdop te zijn. Het buisje dicht geknepen  zodat een gaatje van ongeveer 2,5mm open bleef. Zo kan bij eventueel toch overlopen minimaal benzine weg lekken.

Vandaag montage platen gemaakt voor de coils en deze gemonteerd met leidingklemmen met rubber.

08-08-20
Mee met André in de TBJ naar het Igo Etrich Treffen in LOAG. Heen van EHTE via lunchstop op EDFW naar LOAG. Ivm de hoge temperaturen (33+) hebben we zondag op de terugweg geen tussenstop gemaakt en zijn we hoog gebleven. Toen nog wel moeten uitwijken voor regenbuien met in de verte onweer.
Dan is het handig dat je af en toe internetverbinding hebt. :)
 

30-07-20
Bougiekabels gesoldeerd en doppen (coils) er op gedraaid.

29-07-20
Baffling gemonteerd.

26-07-20
Siliconen stroken van 2mm dik op de aluminium baffling pasgemaakt. Beide zijden zijn pas. Wachten op kit en popnagels. Nu alleen nog de baffling van de motor luchtinlaat en de drie inlaten aan de voorzijde. Deze zijn relatief eenvoudig :)

25-07-20
Begin gemakt aan afmonteren van de baffling van de motor. De verlopen van koolstof moesten nog mooi pasgemaakt worden op de cowling en worden vastgezet op de aluminium baflfing van de motor.

23-07-20
5-aderige draad (5x26awg) aan  hoogte trim servo gesoldeerd. De servo met hevel in de staart gemonteerd. Getest met stroom er op. Werkt perfect....
De trimbeugels op de stabilo trimvlakken gemonteerd. Deze ook met Sika flex gelijmd. De borging van de borgpennen gemaakt en sleufjes in stabilo hiervoor gemaakt. De stabilo's uitgelijnd op de romp en de stabilo's lagering vast gezet op de romp.
De hele staart is nu mechanisch helemaal klaar !

22-07-20
Na 2 weekjes Kreta de boel weer oppakken. Op Kreta het één en ander kunnen uitzoeken qua instrumentarium. Dit afgelopen dagen thuis verder uitgezet. Contact gehad met Rob over transponder, radio en ADS-B. Afgelopen dagen ook zitten puzzelen met benzine peil buis. Gisteren bezoek gehad van André. Oplossing voor peil slang is PFA 6x4mm slang. Dit scheelt koppelingen (en dus ook kans op lekkage). De slang goed warm maken en dan is het te vervormen/buigen. De aansluiting hiervoor en voor de drain in de tank geboord.
Ook de plaats van de Coils bepaald. Deze nu met alu plaat op motorsteun. Na mislukte poging om deze van 2024 te maken heeft Stef deze voor mij gemaakt. Tevens heeft hij de montageplaat voor de pompen gemaak. Dit aan de hand van mijn tekeningen.

01-07-20
De eerste firewall foreward bandstofslangen en fijn filter gemonteerd.

30-06-20
Oliekoeler gemonteerd met slangen. Deze zitten definitief. Alleen nog de extra trillingdempertjes monteren.

28-06-20
Ondersteuningsplaatje voor de olieafscheider gemaakt zodat ik deze op het motorframe kan monteren. De Oliethermostaat gemonteerd en de 2 veren volgens Service  Bulletin vervangen.

27-06-20
Afgelopen week lekker puzzelen met de brandstofpompen. Deze wil ik in de tank, zeker weten dat dan de kans op vaporlock nihil is. Een beugel ontworpen om de beide pompen rechtop in de tank te hangen. Verder diverse fitwerk besteld voor de brandstofleidingen.
Vandaag de oliekoeler gemonteerd en de leidingen gemaakt. Ook de plaatsen van de coils, capacitor, accu, regulator, ecu, brandstoffilter en oliescheider bepaald.

20-06-20
Voor de wielpoten hoefde er eigenlijk verder weinig afgesteld te worden. Alle hoeken van de poten zijn goed. De lock moest nog wel afgesteld worden. Lastig precies klusje, niet te strak en niet te los. Dit is wel een crusiaal ding. De veer van de hoofdpoten aangespannen. deze help mee met het intrekken van het gestel.
De Cherry op zijn wielen gezet en toch nog even de motor er aan gehangen met hulp van Gijs en Hans.

19-06-20
De wielpoten verder afgemonteerd met alle steuntjes en beugeltjes. Kabels afgesteld voor de hoofdpoten. Intrekken van het landingsgestel loopt nu al soepeltjes. Fijn afstelling nog te doen.

18-06-20
Poten in de romp gehangen. Kabels afgesteld voor de neuspot zodat deze in de uit en in stand in de goede stand staat.

17-06-20
Wielpoten grijs gespoten. De trimvlakken op de stabilo's geschroefd met sikaflex kit er tussen.

14-06-20
De wielpoten wit gespoten (onderste deel). Bovenste moet nog grijs.
De linker flap gemonteerd. Middelste onderste boutje was een lastige. Hiervoor heb ik een patent boutje gemaakt van M6 cilinderkopbout (met schacht). Deze voorzien van inwendige draad M4. Gat in de scharnierplaatjes doorgeboord met 6mm. Hierdoor kan een kort verzonken boutje M4 aan de buitenzijde gebruikt worden. Nog niet ideaal met aandraaien, met name aan de buitenzijde zit de flap in de weg. Afijn, beter dan origineel.

Alle verdere aansturingen voor rolroeren en flaps afgemonteerd. Het stuurmechanisme in de romp is nu klaar (op de pedalen na).

13-06-20
Stabilo scharnier mechanisme op romp gemonteerd en gekoppeld aan stuurstang. Lastig klusje omdat ik de luikjes vrij klein heb gemaakt. Met special tooltje wel te doen ;). Ook contra gewicht er op gemonteerd.
De wielpoten geschuurd P400 en afgeplakt. Klaar om wit te spuiten.
Rechter rompflap met scharnier, hevel en stang gemonteerd. Ook de rechter rolroer aansturing door de Stummel gemonteerd op de hevel en Stummel. Stuurstang rechter rolroer gemonteerd.

12-06-20
Kleine dingetjes, Plekjes Stummels nog een keer wit. Stabilo op romp geplaatst.

11-06-20
Stabilo (hoogteroer) mechanisme gemonteerd.

10-06-20
De wielpoten, beugeltjes, plaatjes rolroerstang scharnier opstummel en de klosjes op de stummel van flapscharnier in DD lak wit gezet.

09-06-20
Wielpoten geschuurd en licht geplamuurd.

08-06-20
Begin gemaakt aan monteren de neuspoot op het motorschot. Wielpoten in de fill primer gezet.

06-06-20
Stuurknuppels en eerste stangen gemonteerd.

05-06-20
Neuspootgemonteerd. Boutjes vork op aanraden van Othmar vervangen door M6. Rubber 1mm tussen de poot en klosje van André.
Boutjes voor stuurstangen op lengte gemaakt zodat schacht geheel doorloopt en de stangkop niet in het schroefdraad kan snijden.
De lagering van de stuurknuppels gemonteerd. Er gaat aardig wat tijd zitten in het inkorten en eventueel opsnijen van de boutjes.

04-06-20
Hoera, Daan geslaagd. :)

03-06-20
De rolroer aansturingen geklonken en gebout. De stuurstangen gepopnageld met Cherry Max monel popnagels van Stef. Haak achter onder romp gemonteerd.

02-06-20
Divese dingen bekeken voor voorbereidingen. Scharnierpunt richtingsroer gemonteerd. Latjes om ophanging scharnierpunt rompflap te fixeren gelijmd op vleugelstomp.

01-06-20
Vliegen met André in de Cherry PH-TBJ. We zouden vandaag een terrasje pakken op Texel Airport nu dit weer vanaf vandaag mogelijk. Op Texel bedachten we om via Schiphol terug naar Teuge te gaan. Een spontane actie. Na een belletje en mailtje en de geweldige medewerking OPS LVNL is dit dan ook gelukt. Prachtige en bijzondere ervaring in een bijzondere tijd.

31-05-20
Wielpoten onderhanden genomen. De kopse kanten moesten nog afgerond worden en worden voorzien van glasvezel.(5x 163grs gedaan). De beugels gemonteerd met lijmpasta er tussen voor mooie passing op poten. Beugels eerst in lassingswax gezet.

30-05-20
Poten gedemonteerd, boutjes en moertjes bij elkaar gezocht hiervoor.

28-05-20
Vergrendeling voor de poten geheel gemonteerd. Met alle beugeltjes en veren. Weer een tekenng afgevinkt.

26-05-20
Neuspoot samengebouwd. Moet nog even los, rubber is te zacht en loopt er uit, stijver rubber zoeken...

24-05-20
Onderdelen voor de rolroer en flap aansturingen gemonteeerd. Morgen nog een beugeltje voor de trekstang laten lassen en dan kan de neuspoot ook gemonteerd worden. Het schiet mooi op met het mechanisme maar er liggen ook nog een flink aantal onderdelen.....

23-05-20
Veel onderdelen voor het landingsgestel gemonteerd. Ook begin gemaakt met monteren van stuurmechanisme.

21-05-20
Diverse klein gemonteerd voor neuspoot en landingsgestel. Gaat wel wat tijd zitten in om juiste boutjes weer te vinden en deze eventueel opsnijden en/of in te korten.

19-05-20
De kabels door de Seilscheibe gedaan en met swagtool de sleeves op de uiteinden van de kabels gezet. De boel gemonteerd op de as.

18-05-20
Begin gemaakt met montage ! De Seilscheibe van Jacques gemonteerd op de Kabelblokjes. Gaatjes van de kabels doorgeboord.

17-05-20
Stabilo's gespoten. Wel weer een paar siliconen plekjes. Niets meer aan doen... Alle delen zijn nu gespoten. Het inbouwen kan beginnen. :)

16-05-20
Stabilo's geschuurd P400 en P600

15-05-20
Eindelijk weer wat kunnen den aan de Cherry: Stabilo geschuurd P400

03-05-20
De stabilo's wit gespoten. Alle componenten staan in kleur ! Lekker rommelen in de garage. Opruimen, boel bij elkaar zoeken. Epoxy opvul plaatjes gemaakt voor tussen motorsteun en motorschot, plaatselijk opvulling ipv fiberfrax.

02-05-20
Met Gijs nog even de vleugel weg gehangen en de stabilo's opgehangen. Klaar om te spuiten.

01-05-20
De linker vleugel wit gespoten. Alleen de stabilo's nog.... :)

29-04-20
De rechter vleugel weggehangen en de linker opgehangen en voorbereid om te kunnen spuiten. De rechter vleugel nog wat verder laten doorharden voordat deze in de bok kan. Dus nu nog alleen de linker vleugel en de stabilo's wit te spuiten. Eind is in zicht.

27-04-20
De rechter vleugel wit gespoten. Ook onderdelen van de neuspoot wit gespoten.

25-04-20
De Cherry is weer thuis. Met dank aan Arjan, Gijs en VWC voor hulp en transport. sMiddags nog de vleugel flaps en rolroeren wit gespoten.

21-04-20
Alle delen van de romp geplaatst voor een foto sessie. Het zal even duren voordat hij weer helemaal compleet te zien is.

21-04-20
De laatste blauwe lijnen op de romp gezet.

20-04-20
De anthraciet strepen op de vleugelstompen gespoten.

19-04-20
Onderzijde rechter vleugelstomp nog een keer gespoten. Rolroer trim, luikjes bij hoogteroer en stabilo trimvlakken ook gelijk meegespoten.

18-04-20
Bovenzijde en onderzijde linker vleugelstomp gespoten. Stabilo's geschuurd.

16-04-20
Onderzijde grijs gespoten. Gijs heeft geholpen met de rompflaps schuren, afplakken, vloer nat maken, etc. Scheelt weer. Kon ik ook nog effe de rolroeren en vleugelflaps schuren.

15-04-20
Rechter vleugelstomp wit gespoten. Hiervoor de romp op de zijkant gelegd. Begin gemaakt met flaps en rolroeren schuren.

14-04-20
De bovenzijden van de vleugelstompen geschuurd.

13-04-20
De schaduw lijnen afgeplakt, geschuurd en gespoten RAL7015. Op romp, cockpit kap, tankdek,boven en onder cowling en richtingsroer.....

11-04-20
De blauwe lijn geplakt. Deze met kielvlak en tankdek blauw gespoten.
Het plaatje begint mooi compleet te worden. Alle kleuren zitten er nu op, nog niet de laatste laag maar het eind resultaat wordt al zichtbaar. Alleen de schaduw kleuren nog en de onderzijde met de vluegel stompen. Nog even wachten voor een foto.  :)

10-04-20
De anthraciet RAL7016 belijning gespoten en de stabilo's eerste laag wit gespoten.

08-04-20
De motorbok terug gekregen van poedercoaten, ziet er top uit. Dank aan Hans.
De tape voor de anthraciet lijjnen geplakt. Valt niet mee om de lijnen strak en vloeiend op de romp te krijgen.

07-04-20
De overgang van de plaatjes voor de tip verlichting geplamuurd.

06-04-20
Flaps, rolroeren en stummel bovenzijde wit gespoten.

05-04-20
Montage plaatjes voor de tipverlichting afgemaakt. Gat in de tippen van de vleugels geboord voor de bekabeling. Met behulp van een endoscoop het mantelbuisje kunnen vinden zodatde bekabeling later kunnen wordne getrokken. De plaatjse met epoxy, katoenvezel en micro's op de tip gelijmd. Haaks op de bovenkant en in lijn met vliegrichting. De tapgaatjes en gat voor de bekabeling wordt later in het alu plaatje gemaakt.

04-04-20
De belijning voor anthraciet aangebracht, helaas was de fine line tape op...

03-04-20
Weer een kleurtje op de romp: grijs

02-04-20
De romp, stukje cowling en flaps afgeplakt voor de grijze kleur. De flaps moeten nog even geschuurd worden.

01-04-20
De romp blauw  gespoten.

31-03-20
De romp afplakken voor de blauwe kleur.

30-03-20
Boven cowling, tankdek en richtingsroer blauw gespoten. 18sec-2,6bar.

29-03-20
De romp wit gespoten. 17,5sec-2,8bar. Gedeelten van het tankdek en boven cowling dat blauw moet worden geschuurd P400-P600. De aluminium aansluiting op de luchtinlaatbox nog even gelamineerd.

28-03-20
Linker zijde P600 geschuurd. De lijnen voor de kleuren op de romp geplakt. valt nog niet mee om deze strak op de romp te krijgen. Al een gedeelte afgeplakt voor het spuiten. Door Corona nu relatief veel tijd voor de Cherry. Zaterdags nu effe geen voetbal of Modelvliegclub....

27-03-20
Linker zijde geschuurd P400. Weer hulp van Gijs gahad.

26-03-20
Rechter zijde met P600 geschuurd. Nog 1 zijde te gaan en dan de efinitieve lagen er op....

25-03-20
Onderzijde met P600 geschuurd en de rechterzijde met P400. Hulp van Gijs gehad. Schiet wel op met z'n tweeën.

23-03-20
Onderzijde met P400 geschuurd.

22-03-20
Rompflaps en richtingsroer gespoten (200gr+100gr+80gr-17,5sec-2,8bar). Verf over dus ook de hoogteroer trims effe gedaan.
Eigenlijk wordt de eerste laag spuiten het mooist glad. Alleen dan niet altijd dekkend. Nu niet te lang gewacht voor de tweede laag. Lijkt ook al beter.

21-03-20
Romp wit gespoten, alleen de delen die wit blijven. Nu meer sinasappel effect in de lak. Iets te hoge druk en waarschijnlijk te lang gewacht met tweede laag?

20-03-20
Romp geschuurd P400-P600 en spuit klaar gemaakt.

19-03-20
Romp flaps en richtingsroer geschuurd P400-P600

17-03-20
De motorkappen wit gespoten met DD lak. Krijg de verf nu in de hand. Verhouding: 100gr verf, 50gr harder en 40gr spuitverdunning. Temperatuur 20gr. Randjes eerst met kleine verfspuit en de rest met grote. Eerste laag heel dun, wel glanzend glad, half uur wachten, tweede laag weer eerste randjes met kleine spuit. Nu wat dikker. Derde laag nodig om dekkend te krijgen. Tussen lagen weer half uur wachten. Luchtdruk 3bar. Kappen zijn mooi glad en..... zonder zakkers.

14-03-20
De romp zijkanten, flap, richtingsroer en tankdek wit gespoten. DD lak blijft lastig om te spuiten. Niet zo zeer het spuiten, maar bij iets te dikke laag wil het al zakken. De eerste laag met dikte van 15 sec in een Din cup. Meer dan 30 minuten gewcht voor de volgende laag. Tweede laag 17sec. Totaal 900gr lak gebruikt.

13-03-20
De vleugelstompen geschuurd en de romp nagelopen en nog hier en daar geschuurd met P400 en P600.

08-03-20
Vandaag drie zijden geschuurd met P400 en nageschuurd met P600 !  Op deze zat minder sinasappel in de lak dus ging aardig sneller. 2 uur voor een zijde en nog wat voor de randjes. Morgen nog even in daglicht kijken voor glimmende plekjes, verwacht eigenlijk heel weinig. Afijn, de vleugels zijn nu dus ook spuit klaar.Van de week maar weer eens bij de romp gaan kijken en deze ook spuit klaar maken.

07-03-20
Onderzijde rechter vleugel geschuurd met P400 en nageschuurd met P600. Deze zijde is nu spuitklaar. Nog 3 zijden te gaan.....

02-03-20
De bovenzijde linker vleugel in de DD lak gerold. Ondanks de tent van dunne folie en water op de vloer toch weer wat stof. De vleugel wordt statisch geladen door het afnemen met kleefdoekje. Al met de arm over de vleugel heen geeft al statisch lading. Zou een ioniseerder, zo'n geur verdrijver, de satische lading kunnen opheffen?

01-03-20
Na een lekker weekje skiën weer.... schuren. De bovenzijde linker vleugel geschuurd met P280 en daarna nog met P400.

08-02-20
Bovenzijde rechter vleugel gerold met DD lak. Nieuwe rollerhouder en nieuw rollerbakje. Toch nog wat stof. Al wel weer minder dan de vorige keer. Nog één vluegel bovenzijde te rolen. 280+140+18gr DD.

06-02-20
Bovenzijde rechter vleugel nat nageschuurd met P260 en daarna nog even met P400.
Rob bracht me op het spoor van dat het kunststof bij het schoonmaken statisch wordt. Ik vermoed dat dit vooral bij de eerste zijde voor veel stof in de verf heeft gezorgt, samen met de rollerhouder. Via zijn zoon Erik komt er een flesje antistatisch ontvetter. Dit zal allicht schelen. Vooral bij het spuiten straks. Via Marc komt er statisch plastic. Hiermee wil ik straks voor het spuiten een tent bouwen. Dit zal het ook stof aantrekken. Afijn, zo ver is het nog niet.

04-02-20
Tent gebouwd van dun plastic. Deze wordt licht statisch waardoor het stof aantrekt. 280gr DD lak + 140gr harder + 18gr kwarstverdunner is genoeg voor 1 zijde van de vleugel. Er blijft ongeveer 90gr in de roller zitten en iets in het bakje. Dus ongeveer 340gr netto op de vleugel.
Ondanks de tent, nylon spuitoverall en water op de vloer toch weer rotzooi eq stof. Dit moet van de oude gebrukte rollerhouder komen en eventueel rollerbakje.
Voor volgende keer maar een nieuwe houder en bakje halen.
Narollen met een te droge roller om zo sinasappel te voorkomen werkt niet. Deze trekt luchtbelletjes die niet allemaal weggaan. Een vette roller, hard duwen werkt het best.

03-02-20
Onderzijde rechter vleugel nat nageschuurd met P260.

30-01-20
Linker vleugel onderzijde in de DD lak gezet. Veel stof.....

28-01-20
De garage "ontstoft" met de bladblazer. Mooi de het regende en waaide..... Wat opgeruimd, gezogen en gedweild.

27-01-20
Beide vleugels onderzijde geschuurd met P150. Beide vleugels zijn nu helemaal glad. Het meeste stof hebben we gehad.

26-01-20
De linker onderzijde geschuurd, niet helemaal af omdat ik de onderzijde rechter vleugel in de filler wilde zetten. Deze ook nog grotendeel kunnen schuren.

25-01-20
Linker vleugel onderzijde schoongemaakt, hier en daar wat kleine plekjes geplamuurd en onderzijdein filler gezet.

24-01-20
De rechter vleugel bovenzijde in de filler gezet en 's avonds al kunnen schuren. Rechter vleugel bovenzijde hier en daar nog wat geplamuurd en in de filler gezet.

23-01-20
De linker vleugel bovenzijde geschuurd met P150

21-01-20
Schuren, schuren en schuren.... Linker vleugel bovenzijde in de filler gezet.
Afgelopen week stond in het kader van schuren, schuren en nog eens schuren.

11-01-20
De stabilo's nog een keer in de primer/filler gezet. Dit is de tweede laag filler. De eerste laag had ik geschuurd met korrel P280, dit geeft toch nog te veel krassen in de volgende verflaag. De tweede laag schuur ik straks met P400 zodat de eerste laag wit dan al mooi glad wordt om daarna voor de laatste verflaag met P400 en/of P600 te schuren.
De vleugel flaps en rolroeren geschuurd (P280) en voor de eerste keer in de filler gezet. Deze zijn nu al mooi glad maar zie nog krassen van het schuren. Dus straks met P280/P400 schuren en nog een laagje filler met P400 schuren.

06-01-20
Vleugel flaps en rolroeren geschuurd en nog hier en daar wat geplamuurd.

04-01-20
De vleugels opgehaald uit de opslag en de romp naar Jan gebracht om verder te worden afgewerkt en in de verf te worden gezet.

01-01-20
Happy New Year !
Wish you all the best for 2020 and.... happy landings.

 

Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022

About Me
My wife Coby
Why Cherry
Categories
Fuselage
Wing
Updates

Last modified, Blog: Monday, 23 October 2023, 06:17 , Bouwverslag: Monday, 23 October 2023, 06:17