Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022
Blog 2020
30-12-20
Als laatste dit jaar de motor van de firewall gehaald. Gelijk de motor
gewogen, compleet met bok, kabels, duct, etc. 83,2kg (zonder rectifier en ecu).
28-12-20
Bevestigingen voor instumentenpanel aan tankdek gemaakt uit 1mm
aluminium. Hierin trekmoeren gedaan voor bevestiging van glareshield.
27-12-20
Aluminium plaatje met tapgaatjes op de hoofdligger gelijmd. Deze is voor de
handrem valve. Hiervoor de as en een knop gemaakt.
Afgelopen dagen verdikte rand aan glareshield gemaakt, diverse afdekkingen
tussen de stoelen gemaakt en innmiddels staat glareshiel in de primer en de
console en afdekkingen in de eerste laag kleur.
21-12-20
Na een drukke periode eindelijk weer vorderingen aan mijn Cherry.
Afgelopen weekend een begin gemaakt aan de console tussen de stoelen, afdekking
voor het instrumentenpaneel en de warme lucht verdeler. De console eerst
opgebouwd uit 5mm pvc (overgehouden van turtledek) en daarna in fasen
gelamineerd met 163grs. De afdekking gemaakt van 1mm berken triplex. Eerst
mallen gemaakt, overgezet op het triplex en deze eerst opgerold in een emmer
heet water gedaan en nat op het paneel geplaatst om in vorm te laten drogen.
Deze bleef na het drogen verbazinkwekkend mooi om in vorm staan.
23-11-20
Houder voor de benzinemeter verder pasgemaakt en gemonteerd. Valt
tegen, zit aardig werk in.
22-11-20
Console nog effe in kleur gezet. De beugeltjes voor benzinemeter op de
houder gemonteerd.
16-11-20
Steuntjes gemaakt voor het instrumenten paneel.
12-11-20
Inmiddelijks zit de gaskabel er in. Iets schuin naar beneden in de
midden console. Het was even puzzelen en proberen maar zit er nu mooi in. De
firewall doorvoer gemaakt van een dash 06 wanddoorvoer. Alleen nog de
aansluiting op de gashevel op de motor maken.
Vandaag het eerste gat in het instrumenten paneel gemaakt. Een 2mm
roestvrijstalen plaat laten lasersnijden met alle gaten er in. Dit als mal voor
het precies pasmaken van de gaten en montage gaatjes. Met de dremel de grote
gaten passlijpen tot tegen de mal, werkt perfect.
25-10-20
Middenconsole pasgemaakt voor peilbuis en schakelaars voor trims.
Verstevigingslatjes aan achterzijde gelijmd.
24-10-20
Instrumenten paneel gelamineerd met 1x 245gr koolstof aan de vorkant en
163grs achterzijde. In vacuumzak. Glasmat, peelply, gaatjesfolie en
breatherdoek. -0,9bar onderdruk. Verwarmingslint en afdekken. Nachtje laten
harden.... Ook de middenconsole nog even gemaakt en gelamineerd.
23-10-20
Instrumenten paneel gelijmd uit 2 en 1mm berken triplex. In vacuumzak.
11-10-20
De rempedalen afgemonteerd.
10-10-20
De boel weer opgepakt. Drukte met werk.... Afijn, daarom de pedalen
maar laten maken door 247Tailorsteel. Had tussendoor ook de remcilindertjes al
besteld. Vandaag begin gemaakt aan afmonteren van de rempedalen. Om de hoeken
goed te krijgen had ik de pedalen met cilinders al in 3D gezet. Moet nu alleen
nog wat doen om te voorkomen dan de pedalen door het dode punt gaan en als het
ware over de kop gaan. De gezette U onder het lagerblokje gemonteerd en deze met
Sikaflex op de bodem gelijmd.
21-09-20
Roestvaststalen plaatjes voor doorvoeren neuswiel aansturing gemaakt
met behulp van de malen van Jan H.
De drain onder in de romp geboord/gemonteerd en aangesloten op de tank.
20-09-20
Condensator op het motorschot gemonteerd.
19-09-20
Accu beugels gemaakt voor ophanging aan de firewall. Ook beugeltje
gemaakt voor bevestiging condensator.
17-09-20
Neuswieldemper gemonteerd. Nog ff een opvulbusje gedraaid.
15-09-20
Neuswieldemper gemonteerd. Hiervoor moesten nog beugeltjes gemaakt
worden en een paar busjes gedraaid worden.
Ook een nippel met 2x 1/4"NPT binnendraad gemaakt voor de tankdrain aansluiting.
De instrumenten zijn inmiddels allemaal besteld en
komen zo langzamerhand één voor één binnen. Besloten om 1 accu te plaatsen. Dit
is geworden een loodaccu:
Hawker Odyssey PC680 12V 16 Ah. Deze heeft genoeg CCA en bij uitval dynamo of
regelaar kan er nog een klein uurtje worden doorgevlogen. (ecu en fuelpomp
gebruiken ongeeer 15,5A)
27-08-20
Pfff.... instrumenten. Ik denk dat ik er uit ben. Alles moet kloppen
met elkaar, MGL, VerticalPower, ULPower, Trig,..... We komen er langzaam uit :).
20-08-20
Rob op bezoek voor doornemen instrumentarium/bekabeling. Ik had van de
week het een en ander op papier gezet voor eerste opzet om over te babbelen.
Leerzaam en weer praktische dingetjes meegekregen voor plaats van de antennes,
zenders, etc.
16-08-20
Flensje gemaakt voor de koelslangen voor de ecu en regelaar. De CHT en
EGT sensoren gemonteerd.
15-08-20
De spanningsregelaat op motorschot gemonteerd, draaden dynamo aan de
draden van de stekker van de regelaar gesoldeerd, beugeltje over de regelaar
gemaakt waarop straks de slang voor koeling komt.
14-08-20
Afgelopen weken door het mooie weer (30+) niet heel veel gedaan aan de
Cherry. Allemaal kleine dingen. Ontwerp gemaakt voor de benzine pompen in de
tank (let op, tek op foto is iets gewijzigd). Deze zitten er inmiddels in. De
ontluchting zit er ook in. In 3D bepaald wat ongeveer de beste plek hiervoor is
zonder over te lopen bij stijgvlucht van 13gr (volgens D103). Dit bleek naast de
tankdop te zijn. Het buisje dicht geknepen zodat een gaatje van ongeveer
2,5mm open bleef. Zo kan bij eventueel toch overlopen minimaal benzine weg
lekken.
Vandaag montage platen gemaakt voor de coils en deze gemonteerd met
leidingklemmen met rubber.
08-08-20
Mee met André in de TBJ naar het Igo Etrich Treffen in LOAG. Heen van EHTE via
lunchstop op EDFW naar LOAG. Ivm de hoge temperaturen (33+) hebben we zondag op
de terugweg geen tussenstop gemaakt en zijn we hoog gebleven. Toen nog wel
moeten uitwijken voor regenbuien met in de verte onweer.
Dan is het handig dat je af en toe internetverbinding hebt. :)
30-07-20
Bougiekabels gesoldeerd en doppen (coils) er op gedraaid.
29-07-20
Baffling gemonteerd.
26-07-20
Siliconen stroken van 2mm dik op de aluminium baffling pasgemaakt.
Beide zijden zijn pas. Wachten op kit en popnagels. Nu alleen nog de baffling
van de motor luchtinlaat en de drie inlaten aan de voorzijde. Deze zijn relatief
eenvoudig :)
25-07-20
Begin gemakt aan afmonteren van de baffling van de motor. De verlopen
van koolstof moesten nog mooi pasgemaakt worden op de cowling en worden
vastgezet op de aluminium baflfing van de motor.
23-07-20
5-aderige draad (5x26awg) aan hoogte trim servo gesoldeerd. De servo met hevel in
de staart gemonteerd. Getest met stroom er op. Werkt perfect....
De trimbeugels op de stabilo trimvlakken gemonteerd. Deze ook met Sika flex
gelijmd. De borging van de borgpennen gemaakt en sleufjes in stabilo hiervoor
gemaakt. De stabilo's uitgelijnd op de romp en de stabilo's lagering vast gezet
op de romp.
De hele staart is nu mechanisch helemaal klaar !
22-07-20
Na 2 weekjes Kreta de boel weer oppakken. Op Kreta het één en ander
kunnen uitzoeken qua instrumentarium. Dit afgelopen dagen thuis verder uitgezet.
Contact gehad met Rob over transponder, radio en ADS-B. Afgelopen dagen ook
zitten puzzelen met benzine peil buis. Gisteren bezoek gehad van André.
Oplossing voor peil slang is PFA 6x4mm slang. Dit scheelt koppelingen (en dus
ook kans op lekkage). De slang goed warm maken en dan is het te
vervormen/buigen. De aansluiting hiervoor en voor de drain in de tank geboord.
Ook de plaats van de Coils bepaald. Deze nu met alu plaat op motorsteun. Na
mislukte poging om deze van 2024 te maken heeft Stef deze voor mij gemaakt.
Tevens heeft hij de montageplaat voor de pompen gemaak. Dit aan de hand van mijn
tekeningen.
01-07-20
De eerste firewall foreward bandstofslangen en fijn filter gemonteerd.
30-06-20
Oliekoeler gemonteerd met slangen. Deze zitten definitief. Alleen nog
de extra trillingdempertjes monteren.
28-06-20
Ondersteuningsplaatje voor de olieafscheider gemaakt zodat ik deze op
het motorframe kan monteren. De Oliethermostaat gemonteerd en de 2 veren volgens
Service Bulletin vervangen.
27-06-20
Afgelopen week lekker puzzelen met de brandstofpompen. Deze wil ik in
de tank, zeker weten dat dan de kans op vaporlock nihil is. Een beugel ontworpen
om de beide pompen rechtop in de tank te hangen. Verder diverse fitwerk besteld
voor de brandstofleidingen.
Vandaag de oliekoeler gemonteerd en de leidingen gemaakt. Ook de plaatsen van de
coils, capacitor, accu, regulator, ecu, brandstoffilter en oliescheider bepaald.
20-06-20
Voor de wielpoten hoefde er eigenlijk verder weinig afgesteld te worden. Alle hoeken van
de poten zijn goed. De lock moest nog wel afgesteld worden. Lastig precies
klusje, niet te strak en niet te los. Dit is wel een crusiaal ding. De veer van
de hoofdpoten aangespannen. deze help mee met het intrekken van het gestel.
De Cherry op zijn wielen gezet en toch nog even de motor er aan gehangen met
hulp van Gijs en Hans.
19-06-20
De wielpoten verder afgemonteerd met alle steuntjes en beugeltjes.
Kabels afgesteld voor de hoofdpoten. Intrekken van het landingsgestel loopt nu
al soepeltjes. Fijn afstelling nog te doen.
18-06-20
Poten in de romp gehangen. Kabels afgesteld voor de neuspot zodat deze
in de uit en in stand in de goede stand staat.
17-06-20
Wielpoten grijs gespoten. De trimvlakken op de stabilo's geschroefd met
sikaflex kit er tussen.
14-06-20
De wielpoten wit gespoten (onderste deel). Bovenste moet nog grijs.
De linker flap gemonteerd. Middelste onderste boutje was een lastige. Hiervoor
heb ik een patent boutje gemaakt van M6 cilinderkopbout (met schacht). Deze
voorzien van inwendige draad M4. Gat in de scharnierplaatjes doorgeboord met
6mm. Hierdoor kan een kort verzonken boutje M4 aan de buitenzijde gebruikt
worden. Nog niet ideaal met aandraaien, met name aan de buitenzijde zit de flap
in de weg. Afijn, beter dan origineel.
Alle verdere aansturingen voor rolroeren en flaps afgemonteerd. Het
stuurmechanisme in de romp is nu klaar (op de pedalen na).
13-06-20
Stabilo scharnier mechanisme op romp gemonteerd en gekoppeld aan stuurstang. Lastig klusje
omdat ik de luikjes vrij klein heb gemaakt. Met special tooltje wel te doen ;).
Ook contra gewicht er op gemonteerd.
De wielpoten geschuurd P400 en afgeplakt. Klaar om wit te spuiten.
Rechter rompflap met scharnier, hevel en stang gemonteerd. Ook de rechter
rolroer aansturing door de Stummel gemonteerd op de hevel en Stummel. Stuurstang
rechter rolroer gemonteerd.
12-06-20
Kleine dingetjes, Plekjes Stummels nog een keer wit. Stabilo op romp
geplaatst.
11-06-20
Stabilo (hoogteroer) mechanisme gemonteerd.
10-06-20
De wielpoten, beugeltjes, plaatjes rolroerstang scharnier opstummel en
de klosjes op de stummel van flapscharnier in DD lak wit gezet.
09-06-20
Wielpoten geschuurd en licht geplamuurd.
08-06-20
Begin gemaakt aan monteren de neuspoot op het motorschot. Wielpoten in
de fill primer gezet.
06-06-20
Stuurknuppels en eerste stangen gemonteerd.
05-06-20
Neuspootgemonteerd. Boutjes vork op aanraden van Othmar vervangen door
M6. Rubber 1mm tussen de poot en klosje van André.
Boutjes voor stuurstangen op lengte gemaakt zodat schacht geheel doorloopt en de
stangkop niet in het schroefdraad kan snijden.
De lagering van de stuurknuppels gemonteerd. Er gaat aardig wat tijd zitten in
het inkorten en eventueel opsnijen van de boutjes.
04-06-20
Hoera, Daan geslaagd. :)
03-06-20
De rolroer aansturingen geklonken en gebout. De stuurstangen
gepopnageld met Cherry Max monel popnagels van Stef. Haak achter onder romp gemonteerd.
02-06-20
Divese dingen bekeken voor voorbereidingen. Scharnierpunt richtingsroer
gemonteerd. Latjes om ophanging scharnierpunt rompflap te fixeren gelijmd op
vleugelstomp.
01-06-20
Vliegen met André in de Cherry PH-TBJ. We zouden
vandaag een terrasje pakken op Texel Airport nu dit weer vanaf vandaag mogelijk.
Op Texel bedachten we om via Schiphol terug naar Teuge te gaan. Een spontane
actie. Na een belletje en mailtje en de geweldige medewerking OPS LVNL is dit
dan ook gelukt. Prachtige en bijzondere ervaring in een bijzondere tijd.
31-05-20
Wielpoten onderhanden genomen. De kopse kanten moesten nog afgerond
worden en worden voorzien van glasvezel.(5x 163grs gedaan). De beugels
gemonteerd met lijmpasta er tussen voor mooie passing op poten. Beugels eerst in
lassingswax gezet.
30-05-20
Poten gedemonteerd, boutjes en moertjes bij elkaar gezocht hiervoor.
28-05-20
Vergrendeling voor de poten geheel gemonteerd. Met alle beugeltjes en
veren. Weer een tekenng afgevinkt.
26-05-20
Neuspoot samengebouwd. Moet nog even los, rubber is te zacht en loopt
er uit, stijver rubber zoeken...
24-05-20
Onderdelen voor de rolroer en flap aansturingen gemonteeerd. Morgen nog
een beugeltje voor de trekstang laten lassen en dan kan de neuspoot ook
gemonteerd worden. Het schiet mooi op met het mechanisme maar er liggen ook nog
een flink aantal onderdelen.....
23-05-20
Veel onderdelen voor het landingsgestel gemonteerd. Ook begin gemaakt
met monteren van stuurmechanisme.
21-05-20
Diverse klein gemonteerd voor neuspoot en landingsgestel. Gaat wel wat
tijd zitten in om juiste boutjes weer te vinden en deze eventueel opsnijden
en/of in te korten.
19-05-20
De kabels door de Seilscheibe gedaan en met swagtool de sleeves op de
uiteinden van de kabels gezet. De boel gemonteerd op de as.
18-05-20
Begin gemaakt met montage ! De Seilscheibe van Jacques gemonteerd op de
Kabelblokjes. Gaatjes van de kabels doorgeboord.
17-05-20
Stabilo's gespoten. Wel weer een paar siliconen plekjes. Niets meer aan
doen... Alle delen zijn nu gespoten. Het inbouwen kan beginnen. :)
16-05-20
Stabilo's geschuurd P400 en P600
15-05-20
Eindelijk weer wat kunnen den aan de Cherry: Stabilo geschuurd P400
03-05-20
De stabilo's wit gespoten. Alle componenten staan in kleur ! Lekker
rommelen in de garage. Opruimen, boel bij elkaar zoeken. Epoxy opvul plaatjes
gemaakt voor tussen motorsteun en motorschot, plaatselijk opvulling ipv
fiberfrax.
02-05-20
Met Gijs nog even de vleugel weg gehangen en de stabilo's opgehangen.
Klaar om te spuiten.
01-05-20
De linker vleugel wit gespoten. Alleen de stabilo's nog.... :)
29-04-20
De rechter vleugel weggehangen en de linker opgehangen en voorbereid om
te kunnen spuiten. De rechter vleugel nog wat verder laten doorharden voordat
deze in de bok kan. Dus nu nog alleen de linker vleugel en de stabilo's wit te
spuiten. Eind is in zicht.
27-04-20
De rechter vleugel wit gespoten. Ook onderdelen van de neuspoot wit
gespoten.
25-04-20
De Cherry is weer thuis. Met dank aan Arjan, Gijs en VWC voor hulp en
transport. sMiddags nog de vleugel flaps en rolroeren wit gespoten.
21-04-20
Alle delen van de romp geplaatst voor een foto sessie. Het zal even
duren voordat hij weer helemaal compleet te zien is.
21-04-20
De laatste blauwe lijnen op de romp gezet.
20-04-20
De anthraciet strepen op de vleugelstompen gespoten.
19-04-20
Onderzijde rechter vleugelstomp nog een keer gespoten. Rolroer trim,
luikjes bij hoogteroer en stabilo trimvlakken ook gelijk meegespoten.
18-04-20
Bovenzijde en onderzijde linker vleugelstomp gespoten. Stabilo's
geschuurd.
16-04-20
Onderzijde grijs gespoten. Gijs heeft geholpen met de rompflaps
schuren, afplakken, vloer nat maken, etc. Scheelt weer. Kon ik ook nog effe de
rolroeren en vleugelflaps schuren.
15-04-20
Rechter vleugelstomp wit gespoten. Hiervoor de romp op de zijkant
gelegd. Begin gemaakt met flaps en rolroeren schuren.
14-04-20
De bovenzijden van de vleugelstompen geschuurd.
13-04-20
De schaduw lijnen afgeplakt, geschuurd en gespoten RAL7015. Op romp,
cockpit kap, tankdek,boven en onder cowling en richtingsroer.....
11-04-20
De blauwe lijn geplakt. Deze met kielvlak en tankdek blauw gespoten.
Het plaatje begint mooi compleet te worden. Alle kleuren zitten er nu op, nog
niet de laatste laag maar het eind resultaat wordt al zichtbaar. Alleen de
schaduw kleuren nog en de onderzijde met de vluegel stompen. Nog even wachten
voor een foto. :)
10-04-20
De anthraciet RAL7016 belijning gespoten en de stabilo's eerste laag wit
gespoten.
08-04-20
De motorbok terug gekregen van poedercoaten, ziet er top uit. Dank aan
Hans.
De tape voor de anthraciet lijjnen geplakt. Valt niet mee om de lijnen strak en
vloeiend op de romp te krijgen.
07-04-20
De overgang van de plaatjes voor de tip verlichting geplamuurd.
06-04-20
Flaps, rolroeren en stummel bovenzijde wit gespoten.
05-04-20
Montage plaatjes voor de tipverlichting afgemaakt. Gat in de tippen van
de vleugels geboord voor de bekabeling. Met behulp van een endoscoop het
mantelbuisje kunnen vinden zodatde bekabeling later kunnen wordne getrokken. De
plaatjse met epoxy, katoenvezel en micro's op de tip gelijmd. Haaks op de
bovenkant en in lijn met vliegrichting. De tapgaatjes en gat voor de bekabeling
wordt later in het alu plaatje gemaakt.
04-04-20
De belijning voor anthraciet aangebracht, helaas was de fine line tape
op...
03-04-20
Weer een kleurtje op de romp: grijs
02-04-20
De romp, stukje cowling en flaps afgeplakt voor de grijze kleur. De
flaps moeten nog even geschuurd worden.
01-04-20
De romp blauw gespoten.
31-03-20
De romp afplakken voor de blauwe kleur.
30-03-20
Boven cowling, tankdek en richtingsroer blauw gespoten. 18sec-2,6bar.
29-03-20
De romp wit gespoten. 17,5sec-2,8bar. Gedeelten van het tankdek en
boven cowling dat blauw moet worden geschuurd P400-P600. De aluminium
aansluiting op de luchtinlaatbox nog even gelamineerd.
28-03-20
Linker zijde P600 geschuurd. De lijnen voor de kleuren op de romp
geplakt. valt nog niet mee om deze strak op de romp te krijgen. Al een gedeelte
afgeplakt voor het spuiten. Door Corona nu relatief veel tijd voor de Cherry.
Zaterdags nu effe geen voetbal of Modelvliegclub....
27-03-20
Linker zijde geschuurd P400. Weer hulp van Gijs gahad.
26-03-20
Rechter zijde met P600 geschuurd. Nog 1 zijde te gaan en dan de
efinitieve lagen er op....
25-03-20
Onderzijde met P600 geschuurd en de rechterzijde met P400. Hulp van
Gijs gehad. Schiet wel op met z'n tweeën.
23-03-20
Onderzijde met P400 geschuurd.
22-03-20
Rompflaps en richtingsroer gespoten (200gr+100gr+80gr-17,5sec-2,8bar).
Verf over dus ook de hoogteroer trims effe gedaan.
Eigenlijk wordt de eerste laag spuiten het mooist glad. Alleen dan niet altijd
dekkend. Nu niet te lang gewacht voor de tweede laag. Lijkt ook al beter.
21-03-20
Romp wit gespoten, alleen de delen die wit blijven. Nu meer sinasappel
effect in de lak. Iets te hoge druk en waarschijnlijk te lang gewacht met tweede
laag?
20-03-20
Romp geschuurd P400-P600 en spuit klaar gemaakt.
19-03-20
Romp flaps en richtingsroer geschuurd P400-P600
17-03-20
De motorkappen wit gespoten met DD lak. Krijg de verf nu in de hand.
Verhouding: 100gr verf, 50gr harder en 40gr spuitverdunning. Temperatuur 20gr.
Randjes eerst met kleine verfspuit en de rest met grote. Eerste laag heel dun,
wel glanzend glad, half uur wachten, tweede laag weer eerste randjes met kleine
spuit. Nu wat dikker. Derde laag nodig om dekkend te krijgen. Tussen lagen weer
half uur wachten. Luchtdruk 3bar. Kappen zijn mooi glad en..... zonder zakkers.
14-03-20
De romp zijkanten, flap, richtingsroer en tankdek wit gespoten. DD lak
blijft lastig om te spuiten. Niet zo zeer het spuiten, maar bij iets te dikke
laag wil het al zakken. De eerste laag met dikte van 15 sec in een Din cup. Meer
dan 30 minuten gewcht voor de volgende laag. Tweede laag 17sec. Totaal 900gr lak
gebruikt.
13-03-20
De vleugelstompen geschuurd en de romp nagelopen en nog hier en daar
geschuurd met P400 en P600.
08-03-20
Vandaag drie zijden geschuurd met P400 en nageschuurd met P600 !
Op deze zat minder sinasappel in de lak dus ging aardig sneller. 2 uur voor een
zijde en nog wat voor de randjes. Morgen nog even in daglicht kijken voor
glimmende plekjes, verwacht eigenlijk heel weinig. Afijn, de vleugels zijn nu
dus ook spuit klaar.Van de week maar weer eens bij de romp gaan kijken en deze
ook spuit klaar maken.
07-03-20
Onderzijde rechter vleugel geschuurd met P400 en nageschuurd met P600.
Deze zijde is nu spuitklaar. Nog 3 zijden te gaan.....
02-03-20
De bovenzijde linker vleugel in de DD lak gerold. Ondanks de tent van
dunne folie en water op de vloer toch weer wat stof. De vleugel wordt statisch
geladen door het afnemen met kleefdoekje. Al met de arm over de vleugel heen
geeft al statisch lading. Zou een ioniseerder, zo'n geur verdrijver, de satische
lading kunnen opheffen?
01-03-20
Na een lekker weekje skiën weer.... schuren. De bovenzijde linker
vleugel geschuurd met P280 en daarna nog met P400.
08-02-20
Bovenzijde rechter vleugel gerold met DD lak. Nieuwe rollerhouder en
nieuw rollerbakje. Toch nog wat stof. Al wel weer minder dan de vorige keer. Nog
één vluegel bovenzijde te rolen. 280+140+18gr DD.
06-02-20
Bovenzijde rechter vleugel nat nageschuurd met P260 en daarna nog even
met P400.
Rob bracht me op het spoor van dat het kunststof bij het schoonmaken statisch
wordt. Ik vermoed dat dit vooral bij de eerste zijde voor veel stof in de verf
heeft gezorgt, samen met de rollerhouder. Via zijn zoon Erik komt er een flesje
antistatisch ontvetter. Dit zal allicht schelen. Vooral bij het spuiten straks.
Via Marc komt er statisch plastic. Hiermee wil ik straks voor het spuiten een
tent bouwen. Dit zal het ook stof aantrekken. Afijn, zo ver is het nog niet.
04-02-20
Tent gebouwd van dun plastic. Deze wordt licht statisch waardoor het
stof aantrekt. 280gr DD lak + 140gr harder + 18gr kwarstverdunner is genoeg voor
1 zijde van de vleugel. Er blijft ongeveer 90gr in de roller zitten en iets in
het bakje. Dus ongeveer 340gr netto op de vleugel.
Ondanks de tent, nylon spuitoverall en water op de vloer toch weer rotzooi eq
stof. Dit moet van de oude gebrukte rollerhouder komen en eventueel rollerbakje.
Voor volgende keer maar een nieuwe houder en bakje halen.
Narollen met een te droge roller om zo sinasappel te voorkomen werkt niet. Deze
trekt luchtbelletjes die niet allemaal weggaan. Een vette roller, hard duwen
werkt het best.
03-02-20
Onderzijde rechter vleugel nat nageschuurd met P260.
30-01-20
Linker vleugel onderzijde in de DD lak gezet. Veel stof.....
28-01-20
De garage "ontstoft" met de bladblazer. Mooi de het regende en
waaide..... Wat opgeruimd, gezogen en gedweild.
27-01-20
Beide vleugels onderzijde geschuurd met P150. Beide vleugels zijn nu
helemaal glad. Het meeste stof hebben we gehad.
26-01-20
De linker onderzijde geschuurd, niet helemaal af omdat ik de onderzijde
rechter vleugel in de filler wilde zetten. Deze ook nog grotendeel kunnen
schuren.
25-01-20
Linker vleugel onderzijde schoongemaakt, hier en daar wat kleine
plekjes geplamuurd en onderzijdein filler gezet.
24-01-20
De rechter vleugel bovenzijde in de filler gezet en 's avonds al kunnen
schuren. Rechter vleugel bovenzijde hier en daar nog wat geplamuurd en in de filler gezet.
23-01-20
De linker vleugel bovenzijde geschuurd met P150
21-01-20
Schuren, schuren en schuren.... Linker vleugel bovenzijde in de filler
gezet.
Afgelopen week stond in het kader van schuren, schuren en nog eens schuren.
11-01-20
De stabilo's nog een keer in de primer/filler gezet. Dit is de tweede
laag filler. De eerste laag had ik geschuurd met korrel P280, dit geeft toch nog
te veel krassen in de volgende verflaag. De tweede laag schuur ik straks met
P400 zodat de eerste laag wit dan al mooi glad wordt om daarna voor de laatste
verflaag met P400 en/of P600 te schuren.
De vleugel flaps en rolroeren geschuurd (P280) en voor de eerste keer in de
filler gezet. Deze zijn nu al mooi glad maar zie nog krassen van het schuren.
Dus straks met P280/P400 schuren en nog een laagje filler met P400 schuren.
06-01-20
Vleugel flaps en rolroeren geschuurd en nog hier en daar wat
geplamuurd.
04-01-20
De vleugels opgehaald uit de opslag en de romp naar Jan gebracht om
verder te worden afgewerkt en in de verf te worden gezet.
01-01-20
Happy New Year !
Wish you all the best for 2020 and.... happy landings.
Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019 - 2020 - 2021 - 2022