Mijn eigen vliegtuig bouwen - Cherry Bx-2 s/n220

Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2018 - 2019 - 2020

 

Blog 2017

07-01-17
Na een weekje skiën de boel weer opppaken. Vandaag nog even voor de voorste beugel van de kap een mal gemaakt. De beugel moet straks met 3 mm de tankkap volgen.

23-12-17
De achterste beugeltjes op de hoeklijnen geboord. Stripjes voor het lossen van de kap in noodsituatie gemaakt.(D107)

19-12-17
De hoeklijntjes aan elkaar gepopt.

17-12-17
De glijblokjes afgemaakt.

13-12-17
Blokjes gefreesd (D107-09) uit zwart Delrin (Sustarin C = UV bestendig POM/Delrin). De beugeltjes laten lassen op het werk. Gaatjes geboord in staf 6mm rvs (D107-11). Deze moeten straks alleen nog op 5mm gedraaid worden en op lengte gemaakt worden.

12-12-17
Plaatjes voor de beugeltjes van de kap uitgeslepen. Uit 2 en 3mm CrMo.

10-12-17
Begin gemaakt met het frezen van de Delrin blokjes voor de kap.

06-12-17
Hoeklijntjes (D107-5) voor de kap gebogen en samen met de gezette hoeklijnen geboord om later aan elkaar te poppen.

28-11-17
Rechter hoeklijn in vorm gemaakt.

27-11-17
Twee hoeklijntjes (D107-4) uit plaat 1,6mm 2024T3 gezet. Met ruime radius om scheuren te voorkomen. Deze hoeklijnen zijn straks voor de cockpit kap (D107) en moeten aan de buitenkant de vorm van de romp volgen. Eerste een malletje van triplex met de vorm van de romp gemaakt, deze overgenomen op de gezette hoeklijn en vervolgens deze op maat geslepen en geschuurd. Links is nu goed gelukt. Morgen  de rechter in vorm maken.

26-11-17
De beide bogen geschuurd. Wat een werk....

24-11-17
De tweede boog gelamineerd. Begin gemaakt met weer eens opruimen van de garage.

22-11-17
De eerste boog gelamineerd. 8x triplex 2 mm (zie 04-11-17).

21-11-17
De overgangen geschuurd. Ik had de boog voor de kap al eerder uitgetekend. Deze uitgeprint en op een stuk 18mm triplex geplakt en uitgezaagd.

20-11-17
De overgangen thurtledeck-romp gelamineerd met 3 lagen 163grs.

19-11-17
De 7 Heuvelenloop gelopen. 15Km in 1:31.

18-11-17
Overgang thurtledeck en romp glad geschuurd. Ook thurtledeck nog geschuurd. Van de week de overgang nog even lamineren en dan is het thurtledeck is helemaal klaar. Dan kan begonnen worden met de overgangstukken tussen thurtledeck, kielvlak, stabilo's en romp.

17-11-17
Latjes op achterste spantje thurtledeck gelijmd en matje 163grs in hoek achterschot bagageplateau en thurtledeck gelegt.

16-11-17
Achterste spantje tegen thurtledeck gelijmd.

15-11-17
Het thurtledeck op de romp gelijmd. Eerst aluminium hoeklijntjes op de romp geplakt met Tesla dubbelzijdige tape. Het bovenste randje waar de lijm komt, beplakt met glad plastic tape voor goede lossing. In de hoek lijm aangebracht (epoxy met iets aerosil voor de smeuigheid, katoen voor sterkte en micro voor vulling) en het thurtledeck er in laten zakken.
 

14-11-17
Achterkant romp nog wat bijgewerkt. Gaatjes voor Tie-down beugeltje in romp geboord.

13-11-17
Lamineerwerk van gisteren geschuurd. In achterkant romp stukje schuim gelijmd en uitgehold voor richtingsroer en gelamineerd (1x 163grs). Laatste stukje beplaking onderzijde romp gelamineerd (1x 163grs). Laatste stukje plaatje van gisteren aan binnenzijde gelakt en luikje gelakt.

12-11-17
Onderzijde bagageplateau en achterschot in de DD lak gezet. Laatste stukje beplanking onderzijde van de romp gemaakt en gelijmd (met luikje). Luikje gelamineerd (1x 163grs). Achterkant van de romp gelamineerd. De twee rolletjes voor ondersteuning midden van hoogteroerbuis definitief gemonteerd.

11-11-17
Achterschot opromp gelijmd.

10-11-17
Bagage plateau op de romp gelijmd. Op achterschot bagageruimte pvc ribben gelijmd en gelamineerd met 1x 163grs. 

08-11-17
Binnenzijde romp dun gelakt met zijdeglans DD lak (-> + ±100gr). Jammer dat je straks al dat mooie houtwerk niet meer ziet.

07-11-17
Onderdelen van het hoogteroer gedemonteerd en de binnenzijde van het achterste gedeelte van de romp geschuurd. Dit wordt nog een keer zeer dun in de twee comonenten dd-lak gezet. Dit voordat het bagage plateau en het turtledeck er op worden gelijmd, dan kan men er niet meer goed bij.

04-11-17
De latjes gelijmd.

03-11-17
Latjes 17mm breed gezaagd uit 2mm vliegtuigtriplex en geschäft. De latjes zij te kort en moeten aan elkaar worden gelijmd. De latjes worden straks gebruikt voor de beugels van de canopy.

01-11-17
Thurtldeck losgehaald. Na lossen blijft het deck mooi in vorm staan.

30-10-17
Turtledeck gelamineerd met 3 lagen 163grs + peelply. Eerst de gaatjes van het schuim gevuld met pasta van epoxy met micro balloons.

29-10-17
Spantje op maat gemaakt. Turtledeck pas gemaakt op romp en spantje. Hoeklijn langs romp geklemd. Glasmatten en peelply op maat gemaakt.

23-10-17
Bagageplateau gelamineerd met 1x 163grs + peelply.

22-10-17
Vandaag nog even het spantje achter het bagageplateau kunnen lamineren met 1x 163grs + peelply.

21-10-17
Op de bovenranden van de mal nog een lat rechtop geschroef. Zo heb ik ongeveer 4 a 5 cm extra speling voor aan klemmen van het schuim. Schuim er in gelegd. Omdat dit al jaren opgerold stond. zat er al een ronding van zich zelf in. Met gijs en Daan het schuim op zijn plaats gehouden en vastgeklemd. De binnenzijde met 1x 163grs gelamineerd, op de deling van het schuim een randje extra. Tot slot Peelply er op.

20-10-17
Van de week het thurtledeck al in 3D getekend en de voor- en eindmal uitgeprint en uitgezaagd. Vanavond samen met Gijs de mal in elkaar geknutseld. Heerlijk met z'n tweeën uitvogelen hoe we het beste de mal kunnen maken.
--

15-10-17
Tank op druk gezet met 1,5 meter waterkolom. Viel tegen, had een paar kleine lekjes. Dat wordt dus weer even kitten. Heb geen kit meer dus eerst wat anders oppakken: het thurtle deck.

07-10-17
De bovenplaat aan de binnenzijde gesealt met PR1440A2.

07-10-17
Met hulp van Stef het inspectieluik op de bovenplaat bevestigd met klinkmoeren. De sump in elkaar geklonken en de sump gesealt. De sump en de bovenplaat op de tank geklonken (met kit PR1776M B2). Eerste alles afgeplakt om later de binnenkant mooier te sealen. Later afplakken gaat echt niet.
Stef bedankt !
  Inspectie binnenzijde of wilde hij liever niet op de foto.... :)

30-10-17
De binnenkant tank gesealt met kit PR1440A2 (deze is nog een beetje kwastbaar).

29-09-17
De sump voorzien van gaatjes voor het klinken. In de bovenplaat van de tank het gaat voor inspectieluik geslepen. Ring en luik uit 2024T3 0,04" plaat geslepen.

18-09-17
Beugeltjes met klinkmoer gemaakt voor bevestiging van achterkant tankdek op romp. Bevestiging gemaakt van het tankdek op het motorschot door middel van inslagmoeren M5. Klein beetje 5 minuten epoxy aan de moertjes bij intrekken in het motorschot om te voorkomen dat de moertjes makkelijk naar binnen gedrukt kunnen worden bij montage van het tankdek.

17-09-17
Randen aan het tankdek gelijmd. Hierop komt het tankdek straks te staan. Ik heb er voor gekozen het tankdek los van de tank te maken. Het tankdek wordt dan ook demontabel.

15-09-17
De plaatdelen van de sump van de tank op elkaar pasgemaakt en ontbraamt. De klosjes van tekening D105 op de romp gelijmd. Eerst twee lagen 163grs glasvezel op de rand gelegd ter versteviging van de rand (D115) waar straks de rail van de kap op komt. Daarop de klosjes gelijmd, nat op nat.

13-09-17
Jan heeft de uitsparingen in de pompensteun geboord, gezaagd, gefreesd. De pompen hangen net zoals in een BMW brandstof trank aan 3 rubbers in de steun. De klosjes van tekening D105 pasgemaakt.

12-09-17
De sump en de pompensteun gezet.

11-09-17
Tankdek losgemaakt en de rand geschuurd. De plaat aan de achterkant gedeeltelijke afgezaagd in vorm van het dek. Van 5mm pvc schuim een rib gemaakt en deze met 5 minuten epoxy op onderkant van het dek gelijmd. Deze bekleed met 2 lagen 163grs glasvezeldoek. Dit moet de achterzijde van het dek in vorm houden. Het tankdek wordt op de romp bevestigd door pianoscharnieren en dus ook zo in vorm gehouden.

10-09-17
Eindelijk weer aan de Cherry. Na vakantie en veel werk de boel weer opgepakt. De sump van de benzine tank en ondersteuningen voor twee benzine pompen getekend, uit geprint en op 1,5mm aluminium 2024T3 geplakt en uitgeslepen. Van de week proberen de plaatjes te zetten. De sump van dezelfde dikte als de tank gemaakt (6061T6-0,8mm).
De plaat aan de kopse voorkant van het tankdek afgeslepen, op de romp geplaatst en in de hoeken tussen tankdek en motorschot 6 lagen glasvezel 163grs gelamineerd. Met deze rand wordt straks het tankdek op de romp (motorschot) bevestigd.

19-07-17
Met de tank (delen) naar Stef in Rotterdam. Met Stef de platen van de tank aan elkaar geklonken op de "echte" manier. Stef is plaatwerker van beroep dus les gehad van een goeie leermeester. Eerste de flenzen insmeren met alcohol bestendige sealant en de boel vast zetten met proppen. Klinknagel er in, tegen de achterzijde van de klinknagel een bucking bar houden en met een pneumatische hamer op de nagel rammelen. Het restultaat mag er wezen, net echt.

09-07-17
De tank is inmiddels voorzien van genoeg gaatjes voor de klinknagels. Alle gaatjes zijn ontbraamd. Daar waar straks kit komt is geschuurd.
Er moet nog een verdieping aan de onderzijde van de tank worden gemaakt met houders voor twee brandstofpompen, één of twee inspectie luikjes, diverse aanslutingen voor slangen. en de tankdop. Deze pas later doen, moet passen op het tankdek met eventueel een opvulring.
Vandaag de bovenzijde van het tankdek gelamineerd en klosjes in de romp gelijmd voor de ondersteuning van de tank.

02-07-17
De steuntjes voor de tank uitgetekend en uitgeprint om een indruk te krijgen hoe ik de tankondersteuning zal uitvoeren. Tankdek gepast op de tank. Dit past redelijk goed. Wordt een beetje puzzelen om de hoogte van de tank ten opzichte van bovenzijde van de romp te bepalen voor het bepalen van de plaats van de steunen. Te hoog, dan past het dek niet. Te laag, dan te veel opvullen.

01-07-17
Gaatjes van de platen van de tank ontbraamt. Gaten in de tussenschotten gemaakt (besparing 140gr). De binnenkant van het tankdek gelamineerd met één maal 163grs. De staander van het kielvlak iets aangepast voor vrije loop van de richtingsroer kabels.

25-06-17
Weer een mijlpaal tijdens de bouw: Coby voor het eerst in de Cherry.

21-06-17
Met Jan de platen van de tank samengebouwd en geboord. Tussentijds de boel met Cleko's vastgezet zodat het geheel niet verschuift. Jan heeft al enige ervaring met aluminium (zie www.mymurphy.nl) en heeft het nodige gereedschap. De hele tank is nu voorzien van de gaatjes om later de boel te kunnen sealen en klinken.
Eerst alles voorboren en fixeren met Cleko's, dan ontbramen om makkelijker te kunnen opboren naar de juiste diameter van de klinknagel. Na opboren alles weer ontbramen.

20-06-17
De draadbusje om de stoel vast te zetten in de klosjes gelijmd.

16-06-17
Van de week de platen van de tank gezet. Ik kon gebruik maken van de handkantbak van Tema, perfect ding. De bovenranden om een mal geslagen. hierdoor gaat de rand rond staan. Met een krimptang deukjes in de rand gemaakt zodat de rand weer recht is.

09-06-17
Weer terug van een weekje Zweden. Weer een ervaring rijker en weer veel geleerd.
De bedoeling was dat we na het bezoeken aan de EAA Flyin op Falköping een rondje Zweden zouden vliegen. Door het weer en een technisch mankement werd de rondtrip enigzins ingekort. Een tip voor de volgende keer: bezoek buiten het seizoen geen kleine velden. Zo kwamen we onderanderen op een klein veld waar het restaurant en winkel bij de camping dicht was en het eerst volgende stadje 16km verderop lag.... Met beperkte bagage en slapen in een tentje is dat bij slecht weer dan niet fijn. Het seizoen begon een week later.
Norrköping is een mooie stad met betaalbare hotelletjes. Op de vliegclub in Eslöv werden we hartelijk ontvangen op hun wekelijkse vliegavond met twee over gebleven carbonaatjes en salade. Op een half uur lopen ligt een eenvoudig maar zeer net hotel.
Vliegen in Zweden is een aparte ervaring. Zo wordt eigelijk altijd met een vliegplan gevlogen en is heel normaal. (zo werd een paar keer gevraagd door Zweden Control: Can you confirm you are flying without a flightplan?) Je wordt regelmatig overgezet naar een volgende Control. Allemaal Sweden Control maar met hun eigen gebieden en frequenties. Soms wordt je overgezet naar een CTR. Even lastig maar na een tijdje went het ook wel en leer je er veel van.
Bijna overal mag je landen tot sunset. Niet altijd bemand dus gewoon landen. Op de radio meldden we in het circuit voor de zekerheid wel altijd onze positie. Veel banen hebben verlichting die je aanzet door 20 seconden de comm knop ingedrukt te houden. Je mag daar dus gewoon doorvliegen als het donker wordt. Daar hebben wij weinig aan omdat we met onze experimentals niet nachtvliegen mogen.
Ondanks wat tegenslagen een leuke en leerzame trip.

31-05-17
Deze week en volgende week zal er weinig worden geknutseld aan de Cherry. Bezig met voorbereidingen voor een weekje Zweden met André in zijn Cherry. De EAA Flyin in Falköping (ESGK) bezoeken en daarna een rondje Zweden doen.

26-05-17
Vluchtje naar Texel met Coby, Gijs en Daan in de Cessna 172, PH-JBC. Op vliegveld fietsen gehuurd en naar het strand getogen. Was er goed vertoeven. 19:40LT weer terug op Teuge.

24-05-17
Begin gemaakt met de aluminium tank. Ik had de tank al in 3D getekend en vervolgens de plaatuitslagen 1:1 uitgeprint. Deze op het aluminium geplakt en uitgeslepen met dunne schijf.
En vanavond was er weer een mijlpaaltje te vieren. Tom mocht als eerste in de stoel zitten ! Daarna natuurlijk even samen.
Tom als eerste in de Cherry

23-05-17
Bovenzijde van de stoel extra in 1x 163grs glasvezeldoek diagonaal  en 1x 90grs koolstofdoek gezet. Het schuim van 5mm bleek van een lage dichtheid te zijn (een keer lichter dan die voor het turtle dek) en er kwamen erg snel deuken in. Vooral in de bovenkant, de onderkant had al 1 laag koolstof en 1 laag glasvezel. Voor de zekerheid wat verstevigd. Helaas had ik niet genoeg koolstof doek om de hele bovenzijde te doen.

22-05-17
Vier klosje op de hoofdligger pasgemaakt en gelijmd. Hierin komen straks draadbusjes voor de bevestiging van de stoel in de romp.

21-05-17
De opstaande randen gelamineerd met twee lagen glas 163grs. De boel laten uitharden in de romp om er zeker van te zijn dat de vorm van de stoel goed blijft passen in de romp. Plaatjes voor de bevestiging van de stoel in de romp gemaakt en in de stoel gelijmd.

20-05-17
De opstaande randen aan de buitenkanten van de stoel gevormd uit PU-schuim.

17-05-17
De randen van de stoel ongeveer 4 á 5mm uitgekrabt en gevuld met epoxy-micro (met een beetje aerosill voor de smeuigheid).

13-05-17
Met Jan in de PH-JBC naar de fly in van Eelde (EHGG) geweest. Was er al een keer geweest maar nu als PIC. Leerzaam, leuk en gezellig.

10-05-17
De klosjes voor de buis van de stoel in de romp pasgemaakt en gelijmd.

09-05-17
Latjes voor ondersteuning van de stoel pasgemaakt en gelijmd tegen de zijkanten van de romp. Klosje voor middelste gordel bevestiging gelijmd.

08-05-17
De ondersteuningen van de stoel in de romp gelijmd. Twee latjes voor ondersteuning aan de voorkant van de stoel op de hoofdligger gelijmd.

07-05-17
De zijondersteuning van de stoel gemaakt. Deze worden straks aan de zijkanten van de romp gelijmd. Hele dag meten, passen, zagen, boren, schuren, frezen, maar.......  dan heb je ook twee steunen.

03-05-17
Begin gemaakt aan de ondersteuning van de stoel aan de romp zijkanten.

01-05-17
Klosjes voor ondersteuning van de buis van de stoel uitgemeten en gemaakt.

30-04-17
Uitsparing in de stoel gemaakt voor de flap hendel en landinggear hendel. Klosje voor middelste gordel bevestiging gemaakt.

27-04-17
Met André meegevlogen naar Vodochody (LKVO) om de propellor fabriek van WoodComp te bezoeken. Volgende dag weer terug naar Teuge.

26-04-17
Samen met Jan de stoel passend gemaakt in de romp.

23-04-17
Bovenzijde van de stoel gelamineerd. Plastik van gisteren er af gehaald, randjes van het schuim geschuurd en op de randen weer "kit" plakken. Twee lagen glasvezel 163grs direct op het schuim geimpregneerd met epoxy, Peel-Ply er op, gaatjes folie er op en als laatste breather doek er op. Het geheel weer afdekken met plastic en het vacuum zuigen. Na een aantal uren warmte lint er onder en er op gelegd voor snellere en betere doorharding van de epoxy.

22-04-17
Onderzijde van de stoel gelamineerd. De stoelmal had ik al tweemaal in lossingsmiddel gezet. Op de randen een soort kit geplakt. Alle materialen eerst op maat gemaakt. Plasticfolie op tafel, als eerste een koolstofmat 92grs op het plastik ingesmeerd met Epoxy, een laag glasvezel 162grs er op, vervolgens Peel-ply, dan folie met gaatjes. Op de mal doek gelegd en vastgezet met tapejes op de hoeken. En dan het hele pakket op de mal, het plastic er af, pvc schuim 5mm er op. Op de bovenrand over de buis nog een extra laag glasvezel gelegd en Peel-ply erop.
Over het geheel dikke folie gelegd, randen goed in de "kit" drukken en de vacuumpomp aansluiten en aan. -0,9 bar, niet slecht voor een goedkoop pompje. De boel wel in de gaten houden voor eventuele lekkages. Het pompje moet wel gekoeld worden met een ventilator, wordt na verloop van tijd erg warm en aangezien deze de hele nacht moet draaien..... (Klik hier voor film)

21-04-17
De stoelmal tweemaal in lossingsmiddel gezet. Achterste spantje van het Turtledek gemaakt. Deze is straks de basis voor de mal van het Turtledek.

19-04-17
Ondersteuning voor de cockpit rail gelamineerd.

18-04-17
Bovenrand stoelmal geplamuurd met epoxy en micro. Twee plaatjes in lossingsmiddel gezet. Deze worden straks gebruikt voor het maken van de ondersteuning van de cockpit rail.

17-04-17
Toch nog wat kunnen doen aan de stoelmal, op bovenrand verdikt met 5mm triplex en stukken rest buis 23mm op gelijmd.

16-04-17
Platen aan het tankdek gelijmd. "Hoedenplank" uitgezaagd. Stoelmal gemaakt, voor de Langbeinversion. Mal 10cm breder gemakt dan op tekening. De rugleuning ligt dan 4cm verder naar achteren dan de standaard versie.

15-04-17
Het triplex tankdek uitgezaagd en pasgemaakt. Voor en achter platen gezaagd die tijdelijk op de kopsekanten van het tankdek gelijmd worden. Deze zijn er om de boel in vorm te houden. Deze worden later losgezaagd. Beetje puzzelen hoe dit alles in vorm te houden voor het lijmen.

14-04-17
De plaatuitslagen uitgeprint en op karton gelijmd en uitgesneden. De boel in elkaar geplakt en op de romp geplaatst. Het Hilfsspant (Z103) voor het tankdek gemaakt. Afgelopen week allerlei voorbereidingen en uitzoekwerk gedaan voor de tank, canopy, stoel en Turtledeck.

09-04-17
Aanslagblokjes voor het richtingsroer gemaakt en gelijmd. Het roer mag links en recht 27gr. uitslag hebben.
Tussendoor de tank verder uitgewerkt in 3D

01-04-17
Plaatjes en busjes (D047-05+06) voor de aansturing van het richtingsroer gemaakt. De kabels op lengte gemaakt en uiteinden voorzien van de ogen van de kabelspanners en met pershulzen vastgeperst. Het mechanisme voor de aansturingen is nu klaar ! De flaps kunnen bediend worden, de pedalen zijn gekoppeld met het neuswiel en het richtingsroer en met de knuppels bewegen het hoogteroer en rolroeren.


30-03-17
De eerste pershulzen aan de kabeleinden geperst.

27-03-17
6 rondjes van 2mm triplex gemaakt en vast gelijmd op de hoofdligger en Fahrwerkholm. Die met nylon buisje en staaf 3mm er door voor goed verloop van de kabel straks. Het nylon buisje van 6x1 wordt later op de plaats gehouden door krimpkous (met plak) net voor de rondjes.

26-03-17
Weer een leuk en leerzaam vluchtje met André gemaakt. Boven de wolken was het prachtig helder.

24-03-17
Laatste dagen met de aansturing van het richtingsroer bezig geweest.

19-03-17
De aanslagen voor de uitslag begrenzingen van de rolroeren op de zijwanden van de romp gelijmd. De uitslagen zijn 22mm naar recht en links. Dit volgens Supplement #6 (op tekening staat 24mm). De moerplaatjes voor de lagerplaatjes op rib B. gelijmd. De linker buis toch niet korter gemaakt. De aansturingen voor hoogte, rol en flap zijn nu klaar. Alleen bij uitbouwen voor het lanken van de binnenzijde van de romp, de stangen nog even borgen met klinknagels.
Als voorbereiding voor de aansturing van het richtingsroer touwtjes van voor naar achteren getrokken. Met Daan de plaats van de gaten in de romp voor de doorvoeringen naar het richtingsroer bepaald en er ingefreesd.

18-03-17
De buisen in de Stummel op lengte gemaakt, de vork in de buis geplaatst met een nylon afstandhouder van 6mm en vervolgens alles met een malletje met de juiste hoek op een plat stuk aluminium gelegd voor het doorboren. De gaatjes van de lagerplaatjes doorgeoord op ribben B. De moerplaatjes die achter de ribben gelijmd moeten worden kunnen er niet zitten omdat het latje voor het ondersteunen van de styrofoam platen in de weg zit. Dus twee losse moerplaatjes gemaakt. Eentje wordt straks direct op de rib gelijmd de ander op het latje en schuim met dikke epoxy lijm.
De buizen mogen niet te lang zijn anders komen deze tegen de hendels van de flap, ook niet te kort anders lopen de hendels van de rolroeren tegen de romp. De linker buis moet nog 2mm korter....... even nieuwe maken dus.

16-03-17
Met André mogen meevliegen naar Middenzeeland. Was weer een leuke trip.

10-03-17
De wig plaatjes op ribben B gelijmd. De gedichte openingen in de faring geschuurd en licht geplamuurd.

08-03-17
De gaten in de fairings weer gedicht met glasmatjes en epoxy. De wigjes gemaakt voor de doorvoer van rolroerbuis in de vleugelstomp. De lagerplaatjes voor op de vleugelstomp uitgedraaid naar 20,2mm. Nu kunnen de rolroerbuizen op lengte gemaakt worden, plaatjes op de ribben worden gelijmd en de boel weer worden gemonteerd. Dan zijn alle aansturingen voor het hoogteroer en rolroeren in de romp klaar.

07-03-17
De moerplaatjes van de QR-Umlenkung gelijmd, hier kan straks niet meer bij gekomen worden. De gaten in de romp waar de Rolroer aanstunring is groter gemaakt zodat in alle flap standen er niets vast loopt. De garage opgeruimd.

06-03-17
Op Coby haar verjaardag nog even de moerplaatjes van de QR-Umlenkung geplaatst. Hiervoor moesten er (tijdelijke) sleuven in de fairings geslepen worden. De rolroer aansturing is nu klaar tot aan de uiteinde van de vleugelstompen, op wat afwerkingen na. Volgende stap zijn de kabels van de pedalen naar het rudder.

05-03-17
QR-Umlenkung, de ringen vast geklonken met verzonken klinknagels 3,2x19. De zwenklagers in de Umlenkung geperst (met locktite) en "verstemmt".
Alle stangen voor QR (rolroer) aansturing gemonteerd. Malletje gemaakt voor het bepalen van de neutraal stelling van de rolroerhevel. Deze uitgelijnd met bovenzijde romp. De stand van de QR-Umlenkung bepaald, de stand van de beugeltjes ten opzicht van de hoofdligger bepaald en vervolgens de gaatjes van de beugeltjes overgenomen op de romp. Deze doorgeboord met de Dremel met dunne flexibele verlengas (dikke boormachine komt niet weg om haaks te boren). Rest nog over de contra plaatjes met draadgaten. Hiervoor zal ik aan de buitenkant van de romp een stukje fairing moeten wegslijpen zodat de plaatjes aan de buitenzijde van de romp kunnen worden gemonteerd en kunnen worden vastgelijmd.

04-03-17
QR-Umlenkung (D072) lagers ingeperst en gaatjes D3 doorgeboord en verzonken voor borging van de ringen.

01-03-17
Op de verjaardag van Daan (14) nog even de linker stuurknuppel gemonteerd. Moest nog iets afslijpen van de uithollingen in de zijkanten van de houders.

29-02-17
De draadgaatjes M3 (totaal 16) in de lagerhuisjes geboord en getapt. De rechter stuurknuppel provisorisch gemonteerd.

28-02-17
Na een weekje lekker skiën in Oostenrijk weer lekker aan de Cherry bouwen. Vanavond de lagerhuisjes (4x D065-09) voor de stuurknuppels gedraaid, passend voor lager 19mm. Alleen nog de tapgaatjes M3 er in. De plaatjes waren al grof op maat door waterstraal snijden. Ik had vele onderdelen uit plaat al eerder laten waterstraal snijden.

14-02-17
De asbusjes van de stuurknuppel op het werk laten lassen. Vanavond de gedraaide moertjes hard gesoldeerd op de vorkjes.

13-02-17
De asjes voor de stuurknuppels gedraaid. De twee chinese jongen zijn weer vertrokken dus weer wat meer kunnen doen in de garage. Ben benieuwd of er straks ook Cherry's in China rond vliegen. Ze kopiëren daar per slot van rekening alles....

08-01-17
Tweede (eigenlijke de derde) stuurknuppel gemaakt, de vork is weer netjes gelukt. Alleen de gaatjes nog boren.....

06-01-17
Tweede stuurknuppel gemaakt maar deze kan helaas de prullenbak in. De vork was net zo mooi gelukt als de eerste maar bij het boren van het gat voor de as van het draaipunt ging het mis. Verkeerd afgetekend.....

05-02-17
Ondanks de voorbereidingen voor de Chinese uitwisseling (we krijgen een week lang twee chinese jongens te logeren), één stuurknuppel (D068) kunnen maken.

04-02-17
De stuklijsten in excel bijgewerkt. Een uur gevlogen met Joris in de Cessna 172.

31-01-17
Twee rolhouders voor de kabels van het richtingsroer gemaakt.

29-01-17
De twee rolroerhevels op de buizen geboord/gemonteerd. Tom een beetje geholpen met zijn spreekbeurt over .................."Mijn vader bouwt een vliegtuig".

28-01-17
Een dagje modelvliegen tijdens het "snertvliegen" van Modelvliegclub Cumulus Kampen.

25-01-17
Twee stangen voor de rolroeraansturing gemaakt. Buisjes d10-8 gebogen door twee staafjes 8mm in te doen zodat de buisjes niet knikken of ovaal te worden. De vorken op de buizen gelijmd met epoxy lijm. Bij montage doorboren en klinken. Lagers in de hevels (D071-01) voor de rolroeren gelijmd met Locktite. Later nog "verstemmen".

24-01-17
Vork (D070-01) voor rolroeraansturing gemaakt, goed twee uur werk..... Ik had er al drie die me zinde uit de overgenomen onderdelen.

23-01-17
Twee stangen voor de rolroeraansturing gemaakt. De busjes met M5 draad (D073-04), die ik al had, opnieuw gedraaid. De busjes hadden bij de draad een diameter van 4,5 à 4,6mm, dit voor M5 draad.... Deze dus in de prullebak. 3mm voorboren en dan met 4,2mm naboren. Tappen op de draaibank zodat de tap er mooi recht in gaat. Nu inwendig 4,2 à 4,25mm. Dat lijkt er meer op.
De vork en bus gelijmd op de buis (D073-01). Deze worden later nog met popnagels en klinknagels geborgd. Eerst kijken of alles past.

22-01-17
De twee hevels op de trimvlakken van het hoogteroer uitgemeten en vast geschroefd. De boel in de garage eens een beetje opgeruimd. Onderdelen en materiaal uitgezocht en klaargelegd om van de week te  maken en te bewerken.

18-01-17
De onderdelen voor de neutraal stelling van het hoogteroer gemonteerd. De trim vlakken van het stabilo gemonteerd. De stabilo's (hoogteroeren) aan de romp geplaatst. Alles is mooi in balans. De strippen op de trimvlakken geplaatst en vast gezet met tape. Alle uiterste standen geprobeerd en kijken of niets vast loopt. Volgende keer alles uitlijnen en de strippen op de trimmen schroeven.

17-01-17
Onderdelen (D026) voor de neutraal steling van het hoogteroer gemaakt. Avondje werk, maar dan heb je wel een klein handje onderdelen.

15-01-17
Hoogteroer buis gemaakt (D026-27+29) en gemonteerd. Het gat in de staander van het kielvlak iets groter moeten maken, zijdelings voor de buis en naar beneden voor het contragewicht. Ondersteuning voor hoogteroerbuis (D111) gemaakt en gelijmd.

14-01-17
De lagering van de stuurknuppels op de middenligger geboord, uitgelijnd en bevestigd met contraplaatjes. De contraplaatjes zijn gelijmd zodat deze de lagering makkelijker gemonteerd kunnnen worden. De verbindingsbuis van het hoogteroer gemonteerd. Ring van de lock van het landingsgestel vervangen door een kleinere. Ook de veer iets hoogte geplaatst in de stoel ondersteuning. De ring en de veer zaten me iets te dicht op de verbindingsbuis van het hoogteroer.
Het blokje op de verbindingsbuis van de stuurknuppels gemonteerd. Deze moet 15 graden ten op de van de lagers op de uiteinden. In blokje zaten al de 5mm gaatjes. Verloopbusje van 5-4,2mm met kraag gemaakt. Deze in de gaatjes, de boel uitlijnen, buis doorboren met 4,2mm, M5 tappen.

13-01-17
3mm triplex plaatjes in de middenligger gelijmd. Dit als versteviging voor onder de lagering van de besturingsorganen.

11-01-17
De lagerbehuizingen vastgeklonken aan de buizen. De bolle kant van de klinknagel op een blok lood zodat deze bijna niet vervormt. De eindlageringen van de knuppelverbindingsbuis gedraaid en in de buis geperst (D065). Op de hoeklijntje van het stuurlager de lagerassen geklonken (D064). De sleuf in de Zentralholm op maat gemaakt en de koppelbuis met lagering er in geplaatst. Begint te lijken.

10-01-17
Nog twee stripjes (lagerbehuizing) pas gemaakt in buis. De lagers in de behuizing (D026-02 en D065-07) gedrukt met Locktite 641 en vier maal in de omtrek (beide zijden) gekerft. De behuizing met epoxy in de buizen gelijmd. Hierna de boren en klinken.
Dat niemand het lengte verschil (zie gisteren) heeft opgemerkt komt omdat zij deze stang eerder hebben gemaakt volgens tekening en dus geen vergelijk hadden met de romp. Geeft dus geen problemen. Ik heb de lagerhuizen iets dieper in de buis gedrukt zodat deze iets korter is, 547mm.

08-01-17
De stripjes (D026-02 en D065-07) voor de lagers gemaakt. Eerst stripje in vierklauw van de draaibank om gat 19mm te draaien. Aftekenen contouren, grof in vorm maken met slijptol met dunne slijpschijf, dan op schuurtafel juiste vorm schuren en als laatste de vier stripjes op een buis gelijk maken. Dan het gedeelte dat in de buis moet met een vijl ronden zodat deze mooi past in de buizen.
Voordat ik de stripjes in de buizen wilde lijmen heb ik eerst de maten in de romp gecontroleerd en vergeleken met de lengte op tekening. Nu blijkt dat de buis 5mm te lang is. De tekeningen D028 en Z022 gecontroleert en volgens mij zit er een fout in de tekening D026. Maat 550mm moet zijn 545mm! Dit komt dan ook overeen met de gemeten maten in de romp.

07-01-17
De buizen voor de koppelstangen voor het hoogteroer (D026-01) en stuurknuppels (D065-08) gemaakt. Eerst soort doorn gemaakt en deze met vet in de buis geslagen. Daarna de buis met de doorn verder samengedrukt in de bankschroef. Na de derde doorn en zeven proefstukjes kreeg ik de goede buisuiteinden.

06-01-17
D026-05 gemaakt met nu de juiste lengte (zie 04-01-17).

05-01-17
's Ochtends bezoek van Wim B voor het doorrekenen van een motorbok. 's Middags een uurtje met Jan Hermsen mee mogen vliegen in zijn Cherry vanuit Teuge.

04-01-17
Onderdelen tekening D026 gemaakt. (pos. 09+12+13+14+15+18) Jammer dat pos. 05 volgens D026/1 is gemaakt. Op D026/2 zijn de plaatjes langer voor de gewijzigde neutraal stelling met veren in plaats van rubber banden. De plaatjes moeten dus even opnieuw.

03-01-17
Blokje D026-06 uit Delrin gemaakt. Onderdeel voor hoogteroer aansturing.

01-01-17
Twee nieuwe Delrin vulringetjes gedraaid als afstandringen voor de flapbuis. Deze komt dan iets uit het midden en krijg ik een mooiere uitlijning van de twee koppelstangen. Ook een kleine holling geslepen zodat de boutjes niet aanlopen bij de instap stand van de flaps. Het blokje (D025-08) tussen de flaphendel en de flapbuis gemaakt. In het blokje dat ik al had zaten de gaten er scheef in. Dit zinde me dus niet en heb zelf een nieuwe gemaakt. Vier uurtjes werk, maar dan heb je ook weer wat. Alles weer gemonteerd.

01-01-17
Happy New Year !
Wish you all the best for 2017 and.... keep safe.

 

Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2018 - 2019 - 2020

About Me
My wife Coby
Why Cherry
Categories
Fuselage
Wing
Updates

Last modified, Blog: Tuesday, 07 April 2020, 20:42 , Bouwverslag: Wednesday, 28 December 2016, 22:23