Mijn eigen vliegtuig bouwen - Cherry Bx-2 s/n220

Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019

 

 

 

07-04-20
De overgang van de plaatjes voor de tip verlichting geplamuurd.

06-04-20
Flaps, rolroeren en stummel bovenzijde wit gespoten.

05-04-20
Montage plaatjes voor de tipverlichting afgemaakt. Gat in de tippen van de vleugels geboord voor de bekabeling. Met behulp van een endoscoop het mantelbuisje kunnen vinden zodatde bekabeling later kunnen wordne getrokken. De plaatjse met epoxy, katoenvezel en micro's op de tip gelijmd. Haaks op de bovenkant en in lijn met vliegrichting. De tapgaatjes en gat voor de bekabeling wordt later in het alu plaatje gemaakt.

04-04-20
De belijning voor anthraciet aangebracht, helaas was de fine line tape op...

03-04-20
Weer een kleurtje op de romp: grijs

02-04-20
De romp, stukje cowling en flaps afgeplakt voor de grijze kleur. De flaps moeten nog even geschuurd worden.

01-04-20
De romp blauw  gespoten.

31-03-20
De romp afplakken voor de blauwe kleur.

30-03-20
Boven cowling, tankdek en richtingsroer blauw gespoten. 18sec-2,6bar.

29-03-20
De romp wit gespoten. 17,5sec-2,8bar. Gedeelten van het tankdek en boven cowling dat blauw moet worden geschuurd P400-P600. De aluminium aansluiting op de luchtinlaatbox nog even gelamineerd.

28-03-20
Linker zijde P600 geschuurd. De lijnen voor de kleuren op de romp geplakt. valt nog niet mee om deze strak op de romp te krijgen. Al een gedeelte afgeplakt voor het spuiten. Door Corona nu relatief veel tijd voor de Cherry. Zaterdags nu effe geen voetbal of Modelvliegclub....

27-03-20
Linker zijde geschuurd P400. Weer hulp van Gijs gahad.

26-03-20
Rechter zijde met P600 geschuurd. Nog 1 zijde te gaan en dan de efinitieve lagen er op....

25-03-20
Onderzijde met P600 geschuurd en de rechterzijde met P400. Hulp van Gijs gehad. Schiet wel op met z'n tweeën.

23-03-20
Onderzijde met P400 geschuurd.

22-03-20
Rompflaps en richtingsroer gespoten (200gr+100gr+80gr-17,5sec-2,8bar). Verf over dus ook de hoogteroer trims effe gedaan.
Eigenlijk wordt de eerste laag spuiten het mooist glad. Alleen dan niet altijd dekkend. Nu niet te lang gewacht voor de tweede laag. Lijkt ook al beter.

21-03-20
Romp wit gespoten, alleen de delen die wit blijven. Nu meer sinasappel effect in de lak. Iets te hoge druk en waarschijnlijk te lang gewacht met tweede laag?

20-03-20
Romp geschuurd P400-P600 en spuit klaar gemaakt.

19-03-20
Romp flaps en richtingsroer geschuurd P400-P600

17-03-20
De motorkappen wit gespoten met DD lak. Krijg de verf nu in de hand. Verhouding: 100gr verf, 50gr harder en 40gr spuitverdunning. Temperatuur 20gr. Randjes eerst met kleine verfspuit en de rest met grote. Eerste laag heel dun, wel glanzend glad, half uur wachten, tweede laag weer eerste randjes met kleine spuit. Nu wat dikker. Derde laag nodig om dekkend te krijgen. Tussen lagen weer half uur wachten. Luchtdruk 3bar. Kappen zijn mooi glad en..... zonder zakkers.

14-03-20
De romp zijkanten, flap, richtingsroer en tankdek wit gespoten. DD lak blijft lastig om te spuiten. Niet zo zeer het spuiten, maar bij iets te dikke laag wil het al zakken. De eerste laag met dikte van 15 sec in een Din cup. Meer dan 30 minuten gewcht voor de volgende laag. Tweede laag 17sec. Totaal 900gr lak gebruikt.

13-03-20
De vleugelstompen geschuurd en de romp nagelopen en nog hier en daar geschuurd met P400 en P600.

08-03-20
Vandaag drie zijden geschuurd met P400 en nageschuurd met P600 !  Op deze zat minder sinasappel in de lak dus ging aardig sneller. 2 uur voor een zijde en nog wat voor de randjes. Morgen nog even in daglicht kijken voor glimmende plekjes, verwacht eigenlijk heel weinig. Afijn, de vleugels zijn nu dus ook spuit klaar.Van de week maar weer eens bij de romp gaan kijken en deze ook spuit klaar maken.

07-03-20
Onderzijde rechter vleugel geschuurd met P400 en nageschuurd met P600. Deze zijde is nu spuitklaar. Nog 3 zijden te gaan.....

02-03-20
De bovenzijde linker vleugel in de DD lak gerold. Ondanks de tent van dunne folie en water op de vloer toch weer wat stof. De vleugel wordt statisch geladen door het afnemen met kleefdoekje. Al met de arm over de vleugel heen geeft al statisch lading. Zou een ioniseerder, zo'n geur verdrijver, de satische lading kunnen opheffen?

01-03-20
Na een lekker weekje skiën weer.... schuren. De bovenzijde linker vleugel geschuurd met P280 en daarna nog met P400.

08-02-20
Bovenzijde rechter vleugel gerold met DD lak. Nieuwe rollerhouder en nieuw rollerbakje. Toch nog wat stof. Al wel weer minder dan de vorige keer. Nog één vluegel bovenzijde te rolen. 280+140+18gr DD.

06-02-20
Bovenzijde rechter vleugel nat nageschuurd met P260 en daarna nog even met P400.
Rob bracht me op het spoor van dat het kunststof bij het schoonmaken statisch wordt. Ik vermoed dat dit vooral bij de eerste zijde voor veel stof in de verf heeft gezorgt, samen met de rollerhouder. Via zijn zoon Erik komt er een flesje antistatisch ontvetter. Dit zal allicht schelen. Vooral bij het spuiten straks. Via Marc komt er statisch plastic. Hiermee wil ik straks voor het spuiten een tent bouwen. Dit zal het ook stof aantrekken. Afijn, zo ver is het nog niet.

04-02-20
Tent gebouwd van dun plastic. Deze wordt licht statisch waardoor het stof aantrekt. 280gr DD lak + 140gr harder + 18gr kwarstverdunner is genoeg voor 1 zijde van de vleugel. Er blijft ongeveer 90gr in de roller zitten en iets in het bakje. Dus ongeveer 340gr netto op de vleugel.
Ondanks de tent, nylon spuitoverall en water op de vloer toch weer rotzooi eq stof. Dit moet van de oude gebrukte rollerhouder komen en eventueel rollerbakje.
Voor volgende keer maar een nieuwe houder en bakje halen.
Narollen met een te droge roller om zo sinasappel te voorkomen werkt niet. Deze trekt luchtbelletjes die niet allemaal weggaan. Een vette roller, hard duwen werkt het best.

03-02-20
Onderzijde rechter vleugel nat nageschuurd met P260.

30-01-20
Linker vleugel onderzijde in de DD lak gezet. Veel stof.....

28-01-20
De garage "ontstoft" met de bladblazer. Mooi de het regende en waaide..... Wat opgeruimd, gezogen en gedweild.

27-01-20
Beide vleugels onderzijde geschuurd met P150. Beide vleugels zijn nu helemaal glad. Het meeste stof hebben we gehad.

26-01-20
De linker onderzijde geschuurd, niet helemaal af omdat ik de onderzijde rechter vleugel in de filler wilde zetten. Deze ook nog grotendeel kunnen schuren.

25-01-20
Linker vleugel onderzijde schoongemaakt, hier en daar wat kleine plekjes geplamuurd en onderzijdein filler gezet.

24-01-20
De rechter vleugel bovenzijde in de filler gezet en 's avonds al kunnen schuren. Rechter vleugel bovenzijde hier en daar nog wat geplamuurd en in de filler gezet.

23-01-20
De linker vleugel bovenzijde geschuurd met P150

21-01-20
Schuren, schuren en schuren.... Linker vleugel bovenzijde in de filler gezet.
Afgelopen week stond in het kader van schuren, schuren en nog eens schuren.

11-01-20
De stabilo's nog een keer in de primer/filler gezet. Dit is de tweede laag filler. De eerste laag had ik geschuurd met korrel P280, dit geeft toch nog te veel krassen in de volgende verflaag. De tweede laag schuur ik straks met P400 zodat de eerste laag wit dan al mooi glad wordt om daarna voor de laatste verflaag met P400 en/of P600 te schuren.
De vleugel flaps en rolroeren geschuurd (P280) en voor de eerste keer in de filler gezet. Deze zijn nu al mooi glad maar zie nog krassen van het schuren. Dus straks met P280/P400 schuren en nog een laagje filler met P400 schuren.

06-01-20
Vleugel flaps en rolroeren geschuurd en nog hier en daar wat geplamuurd.

04-01-20
De vleugels opgehaald uit de opslag en de romp naar Jan gebracht om verder te worden afgewerkt en in de verf te worden gezet.

01-01-20
Happy New Year !
Wish you all the best for 2020 and.... happy landings.

 

Klik hier voor blog: 2010-2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 - 2019

About Me
My wife Coby
Why Cherry
Categories
Fuselage
Wing
Updates

Last modified, Blog: Tuesday, 07 April 2020, 20:42 , Bouwverslag: Wednesday, 28 December 2016, 22:23